Pečlivě se starat o své auto a trávit v něm zároveň co nejvíce času může být zajímavá cesta, jak se dostat k novému vozu. Přesně jako v tomto případě.
Zdá se to jako téměř dokonalá cesta k novému vozu: o ten stávající se starat s co možná nejvyšší péčí, ujet přes milion kilometrů a pak uzavřít s automobilkou snovou dohodu, výhodný obchod. Spočívající v tom, že odevzdám svůj zachovalý, jakkoli nemálo jetý vůz továrně a na oplátku od ní dostanu zcela nový model. S pár kilometry na tachometru. Vypadá to jako nemožné? Vůbec ne. Dokonce to není ani nic výjimečného. Pojďme se na jeden naprosto ukázkový příklad podívat s AutoŽivě.cz společně.
Výrobce umí ocenit vzornou péči a milion na tachometru
A musím se rovnou přiznat, že mne to celé možná i malinko inspiruje. V době, kdy se mění celý autoprůmysl, budou čím dál víc vzácné modely, které by se daly nazvat „klasickými“ a jejichž majitelé se o ně tak dobře starali, že vydrželi onu sedmimístnou metu na tachometru. Dokonce ještě kus navíc. A výrobci si je milerádi vezmou zpátky, aby je mohli rozebrat a podrobit důkladné analýze. Případně potom vystavit v některém z firemních muzeí jako doklad trvanlivosti a odolnosti daného modelu.
Známý je případ s Mercedesem řady W124, dokonce s několika exempláři tohoto typu, které neměly s milionem kilometrů (speciálně v dieselové/atmosfericky plněné verzi) opravdu žádný problém. A Mercedes to velmi rád dával na odiv a používal v reklamě. Podobně jsou na tom velké pick-upy/ SUV ve Spojených státech, jejichž masivní V8 motory pracují celý život v podstatě v pásmu ideálních otáček. A ten milion dají také. S litrovými tříválci dopovanými turbem v malé Fabii/Peugeotu/doplňte další dle libosti to zřejmě moc nepůjde.
Velké osmiválce ve velkých pick-upech vydrží opravdu hodně
Ale třeba s takovou Toyotou Tundra, což je pro americký trh postavený pick-up, zřejmě bez problémů ano. Své o tom ví jistý Victor Sheppard, americký doručovatel pracující pro ropné společnosti. Jeho příběh se stal do slova a do písmene legendou. Začal v roce 2007, kdy si pořídil první Toyotu Tundra a díky svým ročním nájezdům přes 200 tisíc kilometrů (cestou necestou) tento vůz doslova otestoval na hraně možností. A podotýkám, se zásilkami pro svého zaměstnavatele na korbě auta. Ne, tohle není testování ve sterilním prostředí.
Finále? Osm válců s objemem 5,7 litru, stejně jako celé auto dalo ve finále bez problémů 1 milion mil, což odpovídá 1,6 milionu kilometrů. A když americké zastoupení Toyoty tuto skutečnost prostřednictvím svého prodejce zjistilo, neváhalo „mírně ojetý“ pick-up od Shepparda odkoupit. Respektive jej vyměnilo za zcela nový model. Navíc to má pikantní zápletku: tuto darovanou Tundru si Victor nechal pro „soukromé ježdění“ (nebudete přece ničit něčí dárek) a sám si pořídil další, novou.
Zajímavá inspirace, aneb od teď v inzerátech „od 500 000 km nahoru“?
To si asi u něj doma musíte připadat jako v malém Toyota dealerství. Zkrátím to: i na této další Tundře najel opět v přepočtu z mil 1,25 milionu kilometrů. Ano, ten člověk se volantem očividně živí. Ale co dál? Dalo by se takto fungovat „donekonečna“? Zřejmě i Toyotě by po čase došla chuť, jakkoli reklama je to k nezaplacení. Tundra ale není malý Yaris, její cena se u nás pohybuje téměř vždy nad dvěma miliony korun. A u speciálních edicí umí rychle vystoupat výše.
Přesto: pokud bych měl v garáží nějaké velmi zajímavé auto a na tachometru mi svítilo například 400 000 kilometrů a více, je zajímavá myšlenka zkusit ten milion dotáhnout. A průběžně informovat prodejce/dovozce. Celkem věřím tomu, že mimořádně zachovalé auto s milionovým nájezdem by pro jejich marketing mohlo být atraktivní. Že bych se začal v inzerátech poohlížet zcela opačným směrem, tedy po mimořádně jetých (nikoli ojetých) kouscích? Popravdě, začínám o tom uvažovat. Ostatně, jak to máte vy? Jaký největší nájezd se vám na jednom autě povedlo zrealizovat?