Elon Musk čelí největší krizi Tesly. Hlásí historicky rekordní propad, lidé se vrací k obyčejným autům – hledáme důvod

Elon Musk a především jeho Tesla nezažívají právě nejšťastnější období. Pravda je taková, že teprve nyní se v celé šíři ukázalo, že král je vlastně nahý.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Je mi celkem jasné, že Elon Musk není zrovna z těch, co by musel přemýšlet nad cenou Big Maca u Mac Donald’s a zvažovat, jestli si dát raději střední, nebo velké hranolky. V jeho případě je na několik generací dětí (a že jich zrovna on zas tak málo nemá) dopředu velmi solidně vyděláno. Přesto i Elona Muska musí klesající prodeje Tesly a očividná ignorance ze strany jindy věrných zákazníků poněkud znervozňovat. Co za tím může být? Jsem Michal Sztolár, tohle je AutoŽivě.cz a podíváme se na to nyní společně s vámi.

Čísla nevypadají zrovna lichotivě. Realita může být ještě horší

Jak totiž uvádí mj. agentura Reuters, po čtvrtečním otevření trhů se akcie Tesly propadly o celých 9 %, přičemž aktuálně se obchodují za 304 dolarů za kus. Má to vcelku zřejmý důvod: Tesla ve středu zveřejnila výsledkovou zprávu, která konstatuje výrazný meziroční pokles tržeb, nižší ziskovost, stejně jako nižší dodávky vozidel oproti původním předpokladům. A to si ještě troufnu tvrdit, že skutečnost může být ještě horší, než uvádí oficiální zpráva ze strany Tesly.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Maurizio Pesce / Creative Commons / CC-BY-2.0

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Pokud je totiž někdo na světě opravdovým mistrem v zakrývání svých nedostatků a naopak přeceňování kladných vlastností, je to právě Elon Musk a jeho firmy, z nichž Teslu bych jmenoval rozhodně na prvním místě. A pokud jsme patřičně „kreativní“ ve skrývání technických problémů, nemusí tomu být jinak ani v účetních otázkách. Ale to nechme případným auditorům. Pravdou však zůstává, že Tesla utržila za druhý kvartál 2025 22,5 miliardy dolarů.

Nejhorší propad dodávek v historii firmy

Což se může jevit jako ohromné číslo. Nicméně to je o 12 % procent méně než za stejné období vloni a současně se jedná o nejprudší pokles čtvrtletních tržeb za více než deset let. A to již něco znamená. Tesla za stejné období vyrobila 385  tisíc aut, což je o 13,5 procenta méně než v roce 2024. A to znamená nejhorší pokles dodávek v historii. A druhý výrazný propad v řadě, po prvním čtvrtletí. Být majitelem nebo ekonomem jakékoli firmy, kde se toto stane, tak začnu přemýšlet o krizovém managementu.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Nová Tesla Model Y je díky dokonalé technologii výroby po ujetí 170 km na odpis. Kvůli čemu? Majitelé zuří, Elon mlčí

Něco tady totiž evidentně nefunguje. U nás není situace odlišná: V Čechách od ledna do června totiž prodala Tesla 1 098 vozů (zdroj: SDA), vloni to přitom bylo o více než 600 aut více: 1 713 (zdroj: SDA). 600 aut se nemusí jevit jako nic strašného, jenže tady to činí (na našem, pravda pro Teslu nevýznamném trhu) celých 45 %. A to opravdu není málo. Nebýt Norska, kde jako v jedné z mála zemí na světě (!!!) Tesla stále boduje, vypadalo by to, že se planeta proti Elonu Muskovi spiknula.

Když se všechno otočí proti Muskovi (a Tesle)

Ne, globální spiknutí to ani tady zřejmě nebude, jen se zkrátka sešlo několik celkem zásadních problémů a komplikací. A teprve jejich součet (chcete-li součin) naplno odhalil, jak je situace vážná. Pojďme se na ony problémy podívat v krátkém přehledu:

  1. Pomalá inovace. Jakkoli se již prodává nový Model Y, Tesle jako takové mírně ujel vlak, co se inovací týče. Model S je stále stejný, „trojka“ je sice po faceliftu, ale bez rapidních změn. A stále chybí onen slibovaný levný model právě pod Modelem 3.
  2. Konkurence nespí. A to zejména ta čínská, ale i evropská. Všichni se snaží doběhnout Teslu. A jak známo, „hodně psů, zajícova smrt“. VW má stále co dohánět, ale třeba kombi ID.7 se má celkem k světu. Od první ID.3 ušel VW kus cesty. A nejnovější e-trony od Audi jsou ještě lepší. Na levnou ID.2 Tesla nebude mít odpověď. Kdo by to ještě před třemi lety řekl?
  3. Elon Musk škodí sám sobě. Muskovo politické eskamotérství se stihlo celkem zásadně podepsat na jeho vlastní popularitě. I na „nevinné“ Tesle. Lidé zkrátka některé věci neodpouští. Aroganci, neomalenost a nabubřelost pak zcela rozhodně.
  4. U Tesly zmizel onen magický faktor inovátorství. Konkurence umí všechno, co Tesla, a robotická taxi nikoho nezajímají. Samotná auta už neumí tak ohromit, jako to uměla ještě před 5 lety.

Finále? Je popsané výše. A hlavně: není vůbec zřejmé, jak se z toho Musk chce dostat. Na své síti X prohlašuje, že opět bude spát ve spacáku v práci. Ale zajímá to vůbec někoho? A hlavně: je Muskův spacák důvod pro nákup elektromobilu Tesly? Pochybuju. Ostatně, jak to vidíte vy?

Jak tipujete, že Tesla dopadne?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články