„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Je to zdánlivě logická úvaha: Když (nejen) koncern Volkswagen podváděl s emisemi, proč bychom v Tesle nemohli dělat to stejné s dojezdy. A pak to ještě originálně zdůvodnit.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

To, že některé „mechanismy fungování“ Tesly jsou (buďto za tichého souhlasu jejího majitele Elona Musku, případně rovnou s jeho aktivním přispěním) mírně řečeno nestandardní je obecně známo. Tesla byla vždy firmou, která si některé věci dělala tak trochu po svém a příliš se přitom neohlížela na to, co tomu řeknou zákazníci, konkurence, případně kontrolní orgány. A zřejmě proto je i tam, kde je. Nicméně, některé způsoby jednání se zákazníky a očividného lhaní jsou možná příliš i na dosud benevolentní okolí firmy. Pojďme se na to podívat společně.

Trochu upravíme software – a dojezdy budou hned delší

Jak uvedla agentura Reuters, asi před deseti lety Tesla upravila údaje na palubních deskách ve svých elektrických vozech tak, aby znázorňovaly nerealistické (rozuměj: přehnaně optimistické) údaje o tom, jak daleko mohou majitelé vozů dojet, než budou muset dobít, řekl zdroj agentuře Reuters. Automobilka tak byla loni zaplavena stížnostmi na dojezd. A tak vytvořila speciální tým, který ruší servisní schůzky majitelů a snaží se je přesvědčit, že je vlastně všechno v pořádku.

Příběh Alexandra Ponsina jako názorná ukázka

Popravdě, ani jedno nás nepřekvapuje, nicméně kombinace obojího v jeden čas (a v jednom každém automobilu Tesla) je možná příliš i na vždy optimisticky naladěný fanklub Tesly. Vše názorně ilustruje jeden příklad, nazvěme ho třeba příběhem Alexandra Ponsina:

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

V březnu tohoto roku se Alexandre Ponsin vydal na rodinný výlet z Colorada do Kalifornie ve své nově zakoupené Tesle, ojetém ​​Modelu 3 z roku 2021. Očekával, že dosáhne hodnoty blízko inzerovanému dojezdu elektrického sportovního sedanu: 568 kilometrů na plně nabitou baterii. Vozidlo bylo relativně zánovní, dva roky staré s minimálním nájezdem a po servisní kontrole. Která navíc ukázala 100% stav baterie, nebyl tedy důvod k jakémukoli znepokojení.

Až v provozu postupně zjistíte, že tady něco nehraje

Novopečený majitel (poněkud vypečené) Tesly si ale postupně uvědomil, že někdy dosahuje méně než poloviny tohoto dojezdu, zvláště v chladném počasí. Zkrátka nastával tak silný pokles dojezdu, že byl přesvědčen, že auto má vážnou závadu. „Díváte se na dojezd a doslova před očima vidíte, jak se číslo rapidně snižuje,“ řekl o svém ukazatelu dojezdu na palubní desce. Ponsin kontaktoval Teslu a zarezervoval si servisní schůzku v Kalifornii. Později obdržel dvě textové zprávy, které mu řekly, že „vzdálená diagnostika“ určila, že jeho baterie je v pořádku. A pak ještě jednu pikantní: „Rádi bychom vaši návštěvu zrušili.“

Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

Co Ponsin nevěděl, bylo, že zaměstnanci Tesly tak byli instruováni. Tedy aby zabránili všem zákazníkům, kteří si stěžují na špatný dojezd, přivézt svá vozidla do servisu. Loni v létě společnost v tichosti vytvořila „Diversion Team“ (v lepším překladu: „diverzní tým“) v Las Vegas, aby zrušila co nejvíce schůzek souvisejících s dojezdem. Respektive jeho poklesem. V kanceláři nevadského týmu někteří zaměstnanci oslavovali zrušení servisních schůzek tím, že ztlumili své telefony a udeřili na kovový xylofon, čímž vyvolali potlesk spolupracovníků, kteří občas stáli na stolech. 

Oslava zrušení schůzky a „odpálkování zákazníka“ xylofonem

Tým často uzavřel stovky případů týdně a zaměstnanci byli sledováni podle průměrného počtu odkloněných schůzek za den. Manažeři řekli zaměstnancům, že šetří Tesle asi 1 000 dolarů (zhruba 21 000 korun) za každou zrušenou schůzku, řekli zdroje agentuře Reuters. Dalším cílem bylo zmírnit tlak na servisní střediska, z nichž některá dlouho čekala na volný termín. Tesla ani generální ředitel Elon Musk na podrobné otázky agentury Reuters k tomuto příběhu neodpověděli. Jak překvapivé.

Tesla čelí nejsilnější žalobě. Poprvé v historii se dostala do hrozného problému. Inženýři prolomili mlčení, pravda je venku

Aha. Tak to bychom měli. Někoho, kdo disponuje alespoň základní měrou cynismu a je obeznámen s fungováním Tesly za celé ty roky její existence, mezi něž se autor těchto řádků s dovolením řadí, něco podobného těžko může vyvést z míry. Spíše by mne popravdě překvapil opak. Reuters celou věc publikoval ve své investigativní rubrice. A to, že někteří z pracovníků Tesly pak tyto podvody zdůvodní tím, že „když VW fixloval s emisemi, my můžeme s dojezdem“ jen celou věc dokonale ilustruje.

Nic šokujícího. Nabízí se však otázka: stane se vůbec někdy něco, co Teslu, obrazně řečeno, „plácne přes prsty“? Nebo jí vždy všechno projde, jako se tomu dělo a děje doposud? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že jednou přeci jen přijde něco, co Tesle konečně neprojde?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články