Kdysi se jí Češi smáli. Dnes se „Drákulova Škodovka“ změnila k nepoznání a stala se nejchválenější ojetinou

Jednu chvíli to vypadlo, že automobilka nepřežije pád komunistického režimu, pak ale nastal zlom. Dnes jde o auta, po kterých se Češi mohou utlouct.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Pamatuji si to, jako kdyby to bylo dnes. A i dnes se dá video najít na internetu a stále z něj mrazí. Poprava rumunského diktátora, pár týdnů poté, co padla železná opona a Evropa se vymanila ze spárů komunismu. Nejsem historik a toto není web o historii a politice, jsme AutoŽivě. Nicméně krátké okénko do historie jedné evropské země se hodí v kontextu tématu. Nicolae Ceaușescu byl jednou z nejkontroverznějších postav komunistického bloku. Diktátor, který po více než dvě desetiletí pevně držel Rumunsko ve své železné pěsti.

Diktátor vládl nekompromisně železnou rukou, byl to tyran

Jeho vláda od roku 1965 do krvavého pádu v prosinci 1989 byla synonymem pro kult osobnosti, brutální represe, ekonomický úpadek a naprostou izolaci země. Přeskočím začátek života a připomenu, že politik se v roce 1968 postavil proti invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa. To mu na Západě vyneslo krátkodobou popularitu a image nezávislého lídra. Tato image však brzy vzala za své. Ceaușescu upevňoval svou moc, eliminoval veškerou opozici a budoval rozsáhlý kult osobnosti, který neměl v Evropě obdoby.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Tobias Nordhausen / Creative Commons / CC-BY-SA

Byl titulován jako „Geniální karpatský génius“, „Dunaj myšlenek“ nebo „Vůdce všech Rumunů“. Jeho portréty visely všude, média ho nekriticky oslavovala. Vybudoval Palác parlamentu v Bukurešti. To je jedna z největších budov na světě, obyčejní Rumuni v té době trpěli nedostatkem základních potravin, elektřiny a topení. Tajná policie dohlížela na každý aspekt života občanů, potlačovala jakýkoli náznak nesouhlasu a udržovala obyvatelstvo v neustálém strachu. Nakonec byl Ceaușescu se svou manželkou 25. prosince 1989 zatčen a popraven.

Značka Dacia přežila pád diktátora i komunismu

Jeho pád a poprava symbolizovaly konec jedné z nejtvrdších komunistických diktatur v Evropě. Předtím ale stihnul jednu věc. Nechal založit automobilku Dacia. Všechno to začalo v roce 1966. Cíl? Postavit zemi na čtyři kola a zajistit dostupnou dopravu pro všechny. Hledal se západní partner a volba padla na Renault. V roce 1968 tak v rumunském městě Mioveni, nedaleko Pitești, vyjela z výrobní linky první Dacia 1100.

iZdroj fotografie: Dariusz Grosa / Creative Commons / CC-BY-SA

To byl v podstatě licenční Renault 8. Název Dacia byl zvolen na počest starověkého římského názvu pro území dnešního Rumunska. Následoval model Dacia 1300. Ten byl licenční verzí Renaultu 12 a stal se ikonou rumunského automobilismu. Vyráběl se od roku 1969 a v různých karosářských verzích a přežil déle než Ceaușescu. Ve výrobě vydržel až do roku 2004. Dacia 1300 byla na svou dobu poměrně moderní, ale s postupem času a technologickým pokrokem západních automobilek začala výrazně zaostávat.

Moderní historie Dacie se začala psát v roce 1999, tedy 2004

Kvalita výroby byla často kolísavá a vozy trpěly řadou neduhů, typických pro socialistickou produkci. Přesto byla Dacia 1300 pro Rumuny symbolem pokroku a dostupnosti. Po pádu komunistického režimu v roce 1989 se Dacia ocitla v obtížné situaci. Zastaralé výrobní postupy, nízká kvalita a absence moderních technologií ji stavěly do nevýhodné pozice na otevřeném trhu. Bylo jasné, že bez silného zahraničního partnera nemá Dacia šanci přežít.

iZdroj fotografie: Dacia

Zlom nastal v roce 1999, kdy do hry vstoupil zase Renault, teď už jako majitel. Klíčovým momentem bylo spuštění projektu, jehož výsledkem byla v roce 2004 Dacia Logan. Logan byl od základu navržen jako „low-cost“ automobil, který měl splňovat přísné požadavky na cenu, ale zároveň nabízet dostatek prostoru, spolehlivosti a moderních prvků. Povedlo se. Vůz používal osvědčené komponenty z vozů Renault, to snižovalo náklady na vývoj a výrobu.

Fenomén Duster posunul značku mezi velmi žádané výrobce

Logan se stal okamžitým hitem, nejprve v Rumunsku a východní Evropě, a brzy se začal prodávat i na západních trzích, kde si získal popularitu díky své bezkonkurenční ceně a praktičnosti. Úspěch Loganu otevřel dveře dalším modelům. Následovalo Sandero, lidé milovali Logan MCV. Až v roce 2010 přišel na trh Duster. SUV, které se stalo dalším prodejním trhákem a definitivně etablovalo Dacii jako plnohodnotnou evropskou značku.

iZdroj fotografie: Usien / Creative Commons / CC BY-SA

Zpět na začátek. V dobách totality neměla v ČSSR značka Dacia nijak valnou pověst. Modelům Dacia se hanlivě přezdívalo. Drákulovy sáně, Ceaușescova rakev a podobně. Paradoxně Dacia přežila a dnes válcuje konkurenci, včetně té české. Na rozdíl od jiné rumunské značky, Oltcit. Ta vznikla začátkem osmdesátých let minulého století ve spolupráci s Citroenem, ale nedokázala přežít do dnešních dob.

Máte rádi Dacii?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články