Auto nenápadné tak, že ho budete někdy na parkovišti hledat, bez nadsázky, nám se to stalo. Je ale univerzální a bezporuchové.
Jaké ojeté auto si mám koupit? Otázka, kterou slýchávám dnes a denně. A nenudí mě. Rád, pokud je zájem a je to v mých možnostech, pomohu a poradím. V redakci AutoŽivě řešíme ojetiny na denní bázi. Doporučit auto není jednoduché, ne bez „vstupního pohovoru“. Řeknu to jinak. Vždy je třeba vědět, na co zájemce auto chce a jak ho bude používat. Zadání sportovně laděný hatchback pro mladý pár je logicky jiné než vůz pro rodinu s dětmi. Právě takto bych se přes pomyslný oslí můstek přenesl k Toyotě Auris druhé generace.
Design auta neurazí, vlastně si ho nikdo ani nevšimne
Ta vypadá na první pohled nenápadně, ale ukrývá v sobě víc, než čekáte. Proč po letech patří k nejoblíbenějším ojetinám a v čem vás může pořádně překvapit? Existují tajemství, která vám bazarista nejspíš neřekne. Je dobré vědět, na co si dát pozor, pokud nechcete při koupi splakat nad výdělkem. Ale je to auto, které bych jako univerzální ojetinu do rodiny doporučil. Vzpomenu na video, které jsme natočili s kolegou Daliborem, a pokud ho najdu v archivu, přidám ho do článku. Kdo přemýšlí o ojetém rodinném autě, které nezradí ani za několik let, a řeší peníze, možná ho právě našel. Toyota Auris druhé generace v mé osobní volbě patří mezi horké kandidáty.
Když se na ni podíváme zblízka, překvapí svými kvalitami. Ale nepotěší nudným charakterem. To je asi jediná slabina, ta nuda, která z Aurisu doslova čiší. Není to Golf nebo Focus. Toyota sázela v Evropě na jistotu a Auris byl náhradou za legendární Corollu. Někoho zamrzelo, že jméno Corolla zmizelo, na druhou stranu právě druhá generace Aurisu už evropskému řidiči splnila téměř všechna přání. V konkurenci Fordu Focus, Peugeotu 308 či Volkswagenu Golf si nevedla vůbec špatně. V otázce spolehlivosti trojlístek podle mě dokonce často převyšuje.
V nabídce je benzín, nafta, o kterou se nezajímejte, a hybrid
Velké poruchy jsou u správně zvolených motorů u Aurisu spíš výjimka. Na trhu dnes najdete desítky Aurisů za příznivé peníze. To svádí k rychlému nákupu. Toyota vždycky hrála na jistotu a stabilitu, proto má svou specifickou klientelu. V Česku jsou značné počty těchto vozů importované, ale „švindlování“ je s nimi přece jen méně než u některých jiných modelů. Kdo si dá práci s dohledáním historie, většinou nenarazí. S výbavou to Japonci zvládli, druhý Auris se nenechá zahanbit a pyšní se klimatizací, tempomatem i bezpečnostními asistenty. Historie je tedy snadno ověřitelná a značka vychází i majitelům ojetin vstříc rozumnými cenami za díly i opravy.
Servisní plán je ale vcelku striktní. To je dobře, při jeho dodržování může člověk najít skutečně dobře opečovávanou ojetinu. Jaký motor v Aurisu II zvolit, aby skutečně vydržel? Tady máme v redakci tři jasné favority. Těmi jsou benzínová 1.6 Valvematic jako jistota s nízkou spotřebou a minimem závad. Dále 1.2 Turbo, které překvapí dynamikou a zatím se velkým trablům vyhýbá. A to nejlepší na konec. Král spolehlivosti, hybridní 1.8 Hybrid s provozní úsporností a jednoduchostí pohonu.
Jsou tady problémy, ale těch závažných je skutečně minimum
Oproti tomu u dieselů je podle zkušeností lepší sáhnout jedině po 1.4 D-4D s Euro 5. Ačkoliv na první pohled vypadá Auris II téměř bez chyby, slabiny tady jsou. Nejčastěji se vyskytuje koroze podvozku a výfuku, u hybridů někdy zlobí trakční baterie, zejména když auto dlouho stálo. Dvoulitrové diesely se potýkají s netěsnostmi a u Valvematicu pozor na „vyšponované“ motory, vše má svoje limity. Majitelé si však na druhou stranu pochvalují jednoduchost servisu a minimální náklady, často řeší „pouze“ běžné spotřební věci. Závady systému EGR hrozí u motoru 1.6 D-4D, u 2,0 l jsou méně časté. Poškození motoru 2.0 D-4D může nastat vinou přehřátí jednotky.
Poruchy vstřikování řeší hlavně diesely a zejména 2.0 D-4D. Netěsnost a úniky oleje jsou typické také pro 2.0 D-4D. Poškozená hlava a ventily motoru 1.6 Valvematic jsou důsledek „přetočení“ jednotky. Zničený trakční akumulátor platí pro 1.8 Hybrid, pokud dlouho stál v bazaru vybitý a nejezdil. Koroze podvozkových dílů může nastat u jakékoli motorizace. Jak nenaletět při nákupu?
Důkladné ověření servisní historie, kontrola původu, důraz na interiér bez stop zatopení nebo kouření. Tady se vyplatí být extra pečlivý. Pozor i na importy bez záznamů a auta, která dlouho stála v bazaru. Otázky navíc nikdy neškodí, čím víc zjistíte, tím větší klid budete při koupi mít. Komu se Auris II opravdu vyplatí? Jednoduše těm, kdo hledají spolehlivé a nenáročné auto s dostupným servisem, férovou historií a prověřenými motorizacemi. Správně zvolený Auris může vydržet opravdu dlouho a nebude vás rozčilovat nečekanými výdaji. Já bych preferoval hybrid.