Povinná výbava do auta se mění: Novinka je lepší, ale dražší – a čas na výměnu se krátí

Některé prvky povinné výbavy si o změnu říkaly již delší dobu. Novinka poslouží řidičům ve všech směrech podstatně lépe, vyplatí se ale platit vyšší cenu?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Tuto situaci jsme snad zažili všichni: je noc, v tom horším případě ještě sněží, je mlha či hustě prší a naše auto náhle z nějakého důvodu vypoví službu. Tedy, s výjimkou těch, co posledních 10 kilometrů hypnotizovali ručičku palivoměru, ležící zcela nehnutě „pod nulou“ a doufali, že to na tu benzinku přece jen vyjde. Těm je důvod zcela jasný. Tak či onak jsme v takovém případě nuceni fungovat „v nouzovém režimu“. A pokud možno rychle a bezchybně. Nový prvek povinné výbavy by nám v tom měl pomoci. Pojďme se na něj s AutoŽivě.cz podívat společně.

V nejtěžší situaci se musíte spolehnout na dost nespolehlivé zařízení

Co jako první uděláte, pokud z nějakého důvodu zůstanete stát, auto dál nejede a za vámi musí dobržďovat další auta, neb zkrátka nečekají překážku v provozu? Pokyny jsou jasné: Co nejrychleji si celá posádka navleče reflexní vesty, po několikanásobném ujištění, že je možno vystoupit, vystoupí urychleně z vozu a podobně urychleně se dostane někam do bezpečí, ideálně za svodidla. Jeden z posádky (nejčastěji to bývá řidič) však musí ještě „vydolovat“ trojúhelník někde z míst, kde má povinnou výbavu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Co dělat, když se na silnici objeví mlha? Musíte znát 3 základní pravidla pro používání mlhovek a bezpečné jízdy

A doručit jej co nejrychleji minimálně 50 metrů za stojící auto. Metry měřit nemusíte, stačí odkrokovat minimálně 60–65 kroků. A pokud to jenom trochu jde, nejít přitom po silnici, ale opět – ideálně někde za svodidly, nebo alespoň v bezpečí krajnice či odstaveného pruhu. Nemusím asi připomínat, že právě co nejvíc vpravo je dobré dostat i auto, když už tedy vidíme, že to dál nepojede. Odstavný pruh (pokud je) je optimálním řešením, jinak co nejvíce ke krajnici či svodidlům.

V 21. století bylo načase nahradit trojúhelník něčím lepším

Celá operace není zdaleka bez rizika, nemluvě o tom, že malý trojúhelník na silnici je cokoli, jen ne stabilní. Kdo jste ho někdy stavěli v prudkém, nárazovém větru, víte dobře, o čem mluvím. A nikde není záruka, že když ho postavíte a odejdete, tak že za 5 minut bude stále ve stejné, svislé poloze. Popravdě řečeno, odjakživa jsem jej bral za dosti „předpotopní“ řešení, funkční možná v době citelně menšího provozu na silnicích. Ale ne na těch dnešních, kde ho nejednou „sestřelí“ jedno z aut jedoucích za vámi.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nová povinná výbava 2024: EU už o všem rozhodla. Kdo nezareaguje do 6 sekund, schytá to s plnou parádou

Není tedy divu, že v dnešním světě, kdy v mobilu nastříháte video do televize za pár minut, případně uspořádáte videokonferenci přes celou zeměkouli, se moderní technika a technologie dostala i k tomuto lehounce předpotopnímu „zařízení“. Novinka si říká poněkud nezajímavě V-16 a jde o výstražné světlo, viditelné do vzdálenosti jednoho kilometru, a to i v dešti nebo mlze. Navíc automaticky odesílá polohu vozu záchranným službám. To nezní vůbec špatně.

Povinná výbava bude opět dražší, ale vyplatí se to

Statistiky z Evropské komise přitom ukazují, že takové systémy mohou snížit dobu čekání na pomoc o 30 %. Jen si to představte: místo paniky jen stisk tlačítka. A čekáte. Žádné volání, žádné popisování polohy, případně hledání kilometrovníku, abychom byli schopni popsat, kde to vlastně stojíme. Světlo se magnetem „přilípne“ na střechu a vy můžete do bezpečí za svodidla. Podle portálu Polskiobserwator je to revoluční změna pro bezpečnost.

Není divu, že po Španělsku, kde se V-16 poprvé dostalo do povinné výbavy, jej Evropská komise testuje mj. i v Německu nebo Francii. A je zřejmě jen otázkou času, kdy se dostane do povinné výbavy v celé EU. A i když to bude nepochybně dražší než skládací trojúhelník, tady bych si popravdě připlatil rád. Vozit něco podobného v autě znamená vozit s sebou značnou část klidu navíc. Jak to vidíte vy, mimochodem? Nebude se vám stýskat po klasickém trojúhelníku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články