82% šance, že si v autobazaru Čech koupí špatné auto. Které značky jsou nejrizikovější? Snad nevlastníte jednu z nich

Statistiky, žebříčky a tabulky hodnocení varují před notoricky nespolehlivými ojetinami. Lidé je i tak kupují a platí majlant za servis.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Když se řekne nespolehlivé auto, většina lidí si možná vybaví nějaký starý vrak, který už má nejlepší roky dávno za sebou. Realita je mnohem složitější. Nespolehlivost totiž není jen otázkou stáří nebo počtu najetých kilometrů. Často jde i o volbu konstrukčních řešení, použitých materiálů, kvality výroby. V neposlední řadě i toho, jak se o auto jeho majitel stará. Přesto existují značky a modely, které se v žebříčcích spolehlivosti pravidelně objevují na chvostu. Jejich pověst je mezi motoristy téměř legendární.

Statistiky varují před nespolehlivými auty, lidé je stejně kupují

Co je možná ještě zajímavější, i přes varování odborníků a výsledky testů je stále mnoho lidí ochotných tato auta kupovat. Podle aktuálních dat až 71 % řidičů na sousedním polském trhu stále volí vozy, které mají pověst nespolehlivých. A to i přesto, že na trhu je k dispozici celá řada modelů s mnohem lepšími výsledky v dlouhodobých testech. Proč tomu tak je? Je to otázka ceny, designu, nebo snad tradice? A jaké vozy se vlastně mezi těmi „problémovými“ nejčastěji objevují? U nás je to podobné a polský příklad není od věci.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V redakci AutoŽivě víme, a moc lidí to netuší, že trhy jsou provázané. Třeba největším autobazarem u nás. Který má pobočky tam i tady. Když se podíváme na žebříčky nespolehlivosti, které pravidelně sestavují nezávislé organizace jako TÜV, DEKRA nebo ADAC, najdeme v nich často stejná jména. Typickým příkladem je například Renault Laguna druhé generace. Ta se stala doslova synonymem pro elektronické závady. Majitelé si stěžují na poruchy centrálního zamykání, problémy s elektronikou motoru, ale i na časté závady automatických převodovek.

Italská a francouzská auta vedou, ale zasaženi jsou i Japonci

Podobně je na tom i Fiat Stilo, který sice na první pohled láká zajímavým designem a bohatou výbavou, ale v praxi se ukazuje, že jeho elektrická výbava je zdrojem nekonečných problémů. A když už jsme u italských značek, nelze nezmínit ani Alfu Romeo 147 nebo 156. Ty sice dokážou nadchnout jízdními vlastnostmi a charismatem, ale jejich majitelé často tráví více času v servisu než na silnici. Typickým problémem jsou zde poruchy podvozku, elektriky a u některých motorizací i nadměrná spotřeba oleje. Zajímavé je, že mezi nespolehlivými vozy se pravidelně objevují i modely, které by člověk na základě pověsti značky čekal spíš na opačném konci žebříčku.

iZdroj fotografie: Renault

Například Volkswagen Passat B6. Byl v době svého uvedení považován za etalon střední třídy, ale v praxi se ukázal jako auto s řadou dětských nemocí. Nejčastěji se objevují problémy s elektronikou, vstřikováním u dieselových motorů a u některých verzí i s převodovkami DSG. Podobně je na tom i Ford Focus druhé generace, kde se často vyskytují závady na podvozku, řízení a elektrice. A když už jsme u Fordu, nelze nezmínit ani model Mondeo, který v některých ročnících trpí na korozi a poruchy dvouhmotových setrvačníků. V žebříčcích nespolehlivosti se pravidelně objevují i některé japonské vozy. To je pro mnohé řidiče možná překvapení.

Některé značky v žebříčcích nespolehlivosti trvale nejsou

Například Mazda 6 první generace je známá svou náchylností ke korozi, která dokáže během pár let zcela znehodnotit jinak spolehlivé auto. Podobně je na tom i Nissan Almera, kde se často objevují problémy s elektronikou a podvozkem. U francouzských značek je to pak například Peugeot 307, který je pověstný poruchami elektriky, častými závadami na spojce a u některých motorizací i problémy s turbodmychadlem. Zmínil jsem TÜV a ostatní instituce, teď tady máme zajímavý žebříček společnosti GetHelp, specializující se na záruky pro ojetá auta.

Značky nespolehlivých aut podle společnosti GetHelp

Procentuální pravděpodobnost poruchovosti

  • Chevrolet – 71 %
  • Daihatsu – 50 %
  • Peugeot – 47 %
  • Mini – 47 %
  • Seat – 43 %
  • Audi – 42 %
  • Opel – 42 %
  • Mercedes-Benz – 41 %
  • Volkswagen – 40 %
  • Suzuki – 40 %
  • Volvo – 40 %
  • BMW – 38 %
  • Ford – 37 %

Společnost připravila zprávu o stavu aut u našich severních sousedů. Zpráva zahrnuje ojeté vozy se stářím do 20 let a s nájezdem do 350 000 kilometrů. Výsledkem je žebříček nejméně spolehlivých aut. Je zajímavé, že až 36 % aut se porouchá do roka od koupě. Z pohledu statistik je zajímavé, že i přes všechny tyto varovné signály a zkušenosti majitelů se stále najde velké množství lidí, kteří si nespolehlivá auta pořizují.

Áčka jedou ve velkém u nás i u (nejenom polských) sousedů

Podle průzkumu, který jsem v rámci vybraného vzorku našich čtenářů provedl, až 82 % lidí při nákupu ojetého vozu nebere v potaz žebříčky spolehlivosti a rozhoduje se podle jiných kritérií. Nejčastěji je to cena, která je u nespolehlivých modelů výrazně nižší než u konkurence. Dalším faktorem je dostupnost náhradních dílů a servisů. A pak to nejhorší, emoce. Závěrem bych řekl, že nespolehlivá auta jsou fenomén, který bude na trhu s ojetinami vždycky existovat. Vždycky se najde někdo, kdo si je koupí.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Ať už z důvodu ceny, designu nebo prostě proto, že má k dané značce vztah. Důležité je ale vědět, do čeho člověk jde, a být připravený na to, že cesta k bezstarostnému ježdění může být v případě těchto modelů o něco trnitější. Ale i to je součástí automobilového života. Někdy je to o emocích, jindy o rozumu, a často o kombinaci obojího. A právě to dělá svět aut tak zajímavým. Nebo se pletu?

Je vaše auto spolehlivé?

Zdroj: GetHelp
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články