17letí řidiči budou moct řídit 40tunové kamiony? Evropská unie popírá své vlastní řeči o bezpečnosti

Může si za volant velkého nákladního auta s návěsem sednout člověk, který není dospělý? Zatím ne, ale to se má zjevně změnit.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Legislativa je u nás jasná. Klasicky se dá řidičák udělat od osmnácti let. Nově u nás existuje institut řidičského průkazu pro sedmnáctileté. To už asi víte, jak funguje. Mladý člověk nemůže jezdit sám, ale s mentorem. Ten musí splňovat jasné podmínky. Kdo chce víc než skupinu A, respektive B, tak musí počkat, osmnáct let nestačí. Je tady věková hranice 21 let, jedná-li se o skupiny C a C+E. Teď se, zejména v Rakousku, diskutuje o tom, že by mohli v blízké budoucnosti řídit i těžké nákladní vozy, tedy kamiony s hmotností až 40 tun, sedmnáctiletí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Nejsou lidi, a tak se zavřou oči před bezpečností, no a co?

Důvodem je asi akutní nedostatek profesionálních řidičů, který trápí nejen Rakousko, ale v podstatě celou Evropu. Tamní vláda proto připravuje změnu legislativy, která by umožnila mladým lidem získat řidičské oprávnění skupiny C+E už od 17 let, samozřejmě za splnění určitých podmínek. Ale podle dostupných informací má jít o evropské řešení. Podle aktuálních návrhů by mladí řidiči museli absolvovat speciální výcvik. Po získání oprávnění by mohli řídit těžké nákladní vozy pouze pod dohledem zkušeného mentora, tedy staršího a praxí prověřeného řidiče.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Cílem je, aby mladí řidiči získali potřebné zkušenosti v reálném provozu, ale zároveň byla zajištěna maximální bezpečnost. Tento model je inspirován podobným systémem, který už funguje například v Německu, kde mohou sedmnáctiletí řídit osobní auta v doprovodu dospělé osoby. Zatím není jasné, kdy přesně by nová pravidla mohla začít platit, ale tlak dopravců i samotného státu je značný. Pokud bude novela schválena, Rakousko by se stalo jednou z prvních zemí v EU, kde by takto mladí lidé mohli legálně usednout za volant čtyřicetitunového kamionu.

Dnes je věkový limit pro řízení kamionu s návěsem 21 let

V praxi by to mohlo znamenat výraznou úlevu pro logistiku a dopravu, ale zároveň to vyvolává i otázky ohledně bezpečnosti a odpovědnosti na silnicích. Diskuse proto stále pokračuje a je možné, že se podmínky ještě budou upravovat podle připomínek odborníků i veřejnosti. Co si o tom já myslím? Nepovažuji to za dobrý nápad. Když se zamyslím nad tím, co by to v praxi znamenalo, je jasné jedno. Nejde jen o další technickou změnu, ale o zásah do samotné podstaty toho, jak vnímáme odpovědnost, zkušenost a bezpečnost na silnicích.

iZdroj: S vědomím Bandyta na kamerka

Na jedné straně je tu zcela pochopitelný tlak dopravců. Ti zoufale hledají nové řidiče a vidí v mladých lidech šanci, jak udržet logistiku v chodu. Nedostatek profesionálních řidičů je reálný problém, který se dotýká celé Evropy. Pokud se něco nezmění, může to mít dopad na dostupnost zboží, ceny i fungování celé ekonomiky. Jenže představa, že by za volantem obřího kamionu seděl někdo, kdo ještě před rokem řešil maturitní ples, je pro mnoho lidí přinejmenším znepokojivá. Pro mě určitě. Řízení kamionu není jen o tom umět ovládat velké auto.

Je to o předvídavosti, schopnosti zvládat stres, rychle reagovat v krizových situacích a nést odpovědnost za náklad, ostatní účastníky provozu i za sebe. Právě tady se nabízí otázka, jestli je sedmnáctiletý člověk na takovou zátěž opravdu připravený. I když projde speciálním výcvikem. Z pohledu mladých lidí by to mohla být obrovská příležitost. Nejen jak si vydělat, ale i jak se rychleji postavit na vlastní nohy.

Získat profesní kvalifikaci, která je na trhu práce žádaná. Zároveň by to ale znamenalo, že společnost musí být připravená nést riziko, že se na silnicích objeví řidiči, kteří ještě nemají tolik odžito a zažito. Je to tedy otázka rovnováhy mezi potřebou trhu a bezpečností. Za mě to je rovnováha, které ale nejde kvůli nízkému věku dosáhnout.

Souhlasíte s tím?

Zdroj: Kurier
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články