Veřejnost si myslí, že baterie elektrických aut nic moc nevydrží, na to máme důkaz. Německý autoklub ale tvrdí pravý opak.
Doba, kdy vše je online, lidi žijí online, je rychlá, hektická. Technologie sice pomáhá člověku, ale zároveň ho vystavuje stresu, který naši předkové neznali. Prababička zamlada neměla strach z toho, kolik bude mít přítel na Facebooku. Nebo jak bude úspěšný její profil na Instagramu. Asi mi rozumíte. Nicméně současné pojetí světa a života zase nabízí jednu věc, kterou naši předkové neměli. Dostatek informací, a navíc v krátkém čase. Cokoli chcete vědět, díky internetu (myslím teď obecně), to můžete zjistit za pár vteřin.
Internet je zdroj informací, dnes ví všichni všechno, a hned
Nechci teď řešit relevantnost informací, fake news a podobně. Informace máme a máme jich dost. Třeba žebříčky, hodnocení, uživatelské recenze. Tohle všechno máme k dispozici a je to skvělé. Nezáleží na tom, jestli se bavíme o oblečení, službách nejbližšího holičství nebo kvalitě výrobku. V našem případě, teď a tady, baterií do elektrických aut. Německý ADAC dělá testy snad všeho, co souvisí s motorismem, typicky veřejnost zná rozsáhlé testování pneumatik. ADAC testuje ale i automobily, elektromobily. Právě elektromobily překvapily v klíčovém testu životnosti baterií. Očekávané selhání se nekonalo, čísla ADAC jsou pro skeptiky šokující.
Co test skutečně odhalil a proč by řada mýtů měla skončit? Životnost baterií v elektroautech byla, je a jistě ještě dlouho bude předmětem vášnivých debat a pochybností. Přesvědčení, že baterie rychle ztrácejí kapacitu a brzy je čeká drahá výměna, se šíří nejen mezi řidiči, ale i v médiích. Nový dlouhodobý test německého autoklubu ADAC však nabízí zcela jiný pohled. Největší obavy možná padly. ADAC testoval a jak to dopadlo?
Baterie jsou odolnější a vydrží víc, než si kritici dnes myslí
Po více než 100 000 kilometrech vykazovala většina testovaných elektromobilů úbytek kapacity baterie pouze kolem deseti procent. Mnohem méně, než kritici asi čekali. ADAC prověřoval jak běžné používání, tak i extrémní zátěž, včetně častého rychlonabíjení a opakovaného vyčerpání baterie téměř na nulu. Moderní lithium-iontové baterie jsou dnes podle všeho podstatně odolnější, než si mnoho lidí myslí. Tak by se dal shrnout výsledek. Co znamená „mnoho lidí“? Udělal jsme v rámci čtenářů AutoŽivě rychlý průzkum a zjistil jsem jasnou věc. Asi 68 % dotazovaných si myslí, že baterie obecně nejsou valné kvality. Že nevydrží víc jak deset let.
A že polovinu kapacity ztratí už po sedmi letech provozu. Těchto 68 % lidí, a vlastně všichni skeptici tímto dostávají odpověď. Reálné zkušenosti majitelů elektroaut naznačují, že ani náročné každodenní používání obvykle nevede k zásadní degradaci. Pokud kapacita klesla o deset procent po 100 000 km, považují experti výsledek za víc než uspokojivý. Automobily zůstaly plně funkční i při vyšších nájezdech, a to bez nutnosti drahých oprav nebo výměn akumulátoru. Technologie předčila mnohá očekávání.
Technologie jde rychle dopředu, bohužel hlavně ta čínská
Rychlost, s jakou baterie ztrácí kapacitu, zaostává za starými stereotypy. Výrobci také nabízejí dlouhé záruky, často řadu let. Garantují minimálně 70 až 80 procent původní kapacity po letitém nájezdu. Tyto podmínky by nebylo možné splnit, pokud by degradace odpovídala mýtům z minulých let. Testy ADAC navíc zdůrazňují i další výhody. Moderní baterie lépe zvládají rychlonabíjení, jsou méně citlivé na každodenní používání a konstrukčně povýšily ochranu před vnějšími vlivy. To vše přispívá ke skutečnosti, že většina elektromobilů má potenciál vydržet výrazně déle, než zakladatelé nejčernějších scénářů očekávali.
Pozitivní čísla ovlivní trh, nebo ne? Nemyslím si. Průlomová data o životnosti akumulátorů nemohou změnit náladu kolem elektromobility. Ne u nás v Česku, tuzemské silnice a místní řidiči nejsou připraveni vlnu změn. To, že je tady jeden test neznamená, že hlavní technická překážka už padla.
Změnit myšlení jeden výsledek nedokáže. Zvrat v příběhu baterií elektromobilů se myslím nekoná. Výsledky ADAC i výpovědi majitelů ukazují, že životnost baterií možná není důvodem k obavám. Ale to, aby lidi začali elektrickým autům věřit, chce prostě čas. Výměna koní za páru také neproběhla ze dne na den.