Naftová auta jsou politikům trnem v oku, ale veřejnost má na věc jiný pohled. Takže zákazy neplatí, všechno je jinak, ale jenom někde.
Zákazy dieselových aut získávají nový směr. Některá města couvají, v Itálii padlo tvrdé omezení, ale všechno je zase jinak. Už jsem o tom v poslední době několikrát psal. Je to tak v té staré české pohádce. Odvolávám, co jsem odvolal, slibuji, co jsem slíbil. Však víte, pohádka o pyšné princezně. A nerozhodný král. Jinak řečeno politik, který nevěděl, co dělat. Byl tak nerozhodný, že byl de facto jako vládce k ničemu. A měl rádce, kteří si jen a jen hrabali do kapes. Vidím tady současné politiky, Evropskou unii.
Zákaz byl představen a pak zase zrušen, to je politika
Pomatence, kteří v rámci ekologie likvidují automobilový průmysl i osobní svobodu. Vše to je nesmyl, a to neříkám, že bych já osobně chtěl dýchat smog a zplodiny. O čem že to mluvím? V redakci AutoŽivě jsme informovali o tom, jak italské regiony od října tohoto roku chystají zákaz vjezdu naftových aut. Teď to má být zase jinak. Nejprve Německo. Plošné zákazy se hroutí rychleji, než se čekalo. Ještě před pár lety platilo, že dieselová auta jsou doporučovanou volbou s dlouhou perspektivou.
Teď ale mnoho měst, včetně Stuttgartu, Mnichova a Berlína, zpřísnilo pravidla natolik, že řidiči starších dieselů museli hledat nové způsoby dopravy nebo měnit auta. Další šok přichází z Hamburku a Berlína, kde byla opatření z minulých let naopak zrušena. Ukazuje se, že trend není jednoznačný a města pod tlakem veřejnosti i praxe zjišťují, že radikální zákaz neznamená vždy rychlé vítězství. Spasit vše měly elektromobily. Jenže nedostatek reálných alternativ dělá z elektromobility luxus.
Někde bez elektromobilu neprojedete, jinde je nafta v pořádku
Mnoho motoristů si přechod na elektroauto nemůže dovolit a ve městech jako Bonn, Essen nebo Frankfurt tak k žádnému plošnému zákazu dosud nedošlo. Chystala se přísná opatření i v Itálii, to už víte. Letos 1. října 2025 měly vstoupit v platnost zákazy vjezdu pro starší dieselová vozidla nesplňující normu Euro 5 v severoitalských regionech Piemont, Lombardie, Emilia Romagna a Benátsko. Informovala o tom snad všechna média. Nyní však nastal konec. Zákaz vjezdu pro naftová auta se nakonec nekoná.
Rozhodla o tom italská vláda a parlament. Itálie zjevně vyrazila opačným směrem. Regiony Piemont, Lombardie či Benátsko měly sice od října 2025 zakázat vjezd dieselům s normou Euro 5, jenže to se tedy odkládá. Média připravovala řidiče na obrovské komplikace. Hrozilo odebrání řidičského průkazu za porušení zákazu. Ve vzduchu byla značná pokuta. Vše se ale změnilo nenadálým rozhodnutím. Italská vláda i parlament zákaz úplně smetly ze stolu. Ochránili tak stávající vozový park i samotnou praxi.
U nás se naštěstí řeší jiné věci, politici se hádají mezi sebou
Zároveň poslali jasný signál celé Evropě, že nejde pouze o ideály, ale také o všední realitu. Odklon od zákazů jde i proti plánům Evropské komise, která prosazuje konec spalovacích motorů. Průmysl, veřejnost i politici však stále naráží na limity, jak finanční, tak sociální. A na odpor k příliš tvrdé regulaci sílí. Budoucnost formou zákazů je nejistá jako nikdy dřív. Sice platí cíle EU, od roku 2035 konec prodeje nových benzinových a dieselových aut. Ale zmírnění kurzů v Německu i Itálii ukazuje, že realita je složitější a zájmy různorodé.
Tedy jiné, opačné. Politici, ekologové i řidiči hledají cestu z patové situace. Zrušené zákazy a postupné ústupy znamenají, že tvrdé kroky naráží na nesouhlas lidu a veřejného mínění. Zůstává tedy palčivá otázka budoucnosti, kde leží rovnováha mezi ochranou klimatu, spravedlností pro obyčejné lidi a zájmy průmyslu. Další měsíce ukážou, zda Evropa najde kompromis, nebo se k radikálním zákazům ještě vrátí.