Řidič udělal jednu zásadní chybu, vlastně dvě. Jel na devadesátce 181 km/h a předjel u toho policejní hlídku

Rychlost je opojná, ale také nebezpečná, když na to dojde v místech s hustým provozem. Policie na místě je jenom tečka smutného příběhu.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Kdo někdy seděl na rychlé motorce, cítil to. Ví, o čem mluvím. Jeden pohyb zápěstím, stačí pár vteřin „nepozornosti“ a ručička rychloměru je daleko za hranou toho, co lze považovat za legální. V redakci AutoŽivě milujeme rychlosti. Ale všeho s mírou, na závodním okruhu ano. V hustém provozu ne. Hustý provoz byl nedávno i na úseku silnice mezi Pohořelicemi a Znojmem. Řidič motocyklu značky Kawasaki si evidentně nevšiml policejního vozu v civilním provedení. Předjel ho ve velmi vysoké rychlosti. Ve chvíli, kdy mu policisté naměřili 181 km/h.

Rychlost byla překročena dvojnásobně, byl to velký hazard

V úseku s povolenou maximální rychlostí 90 km/h bylo o podstatě přestupku rozhodnuto. Nemohl si všimnout. Jel tak rychle, že se musel soustředit na jízdu. A identifikovat civilní auto policie prostě nemohl. A neříkám, že měl a že by to bylo v pořádku, kdyby jen díky přítomnosti policie na chvilku zpomalil. Jde o víc než dvojnásobné překročení limitu. To je typ situace, kdy policie nenechá věc plavat s domluvou, ani to neřeší na místě. Fyzika ani lidské reflexy nemají slitování. Policisté se okamžitě rozhodli vozidlo zastavit.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jenže než se jim to podařilo, jezdec stihl znovu porušit pravidla silničního provozu. Kamera služebního vozu zachytila předjíždění přes plnou čáru, tedy další jasné protiprávní jednání v přímém přenosu. Po zastavení proto následoval standardní postup, který v takových případech nepřekvapí ani otrlého motorkáře. Při kontrole byl na místě zadržen řidičský průkaz a přestupek byl oznámen správnímu orgánu k projednání. Formulace „řidiči tak nyní hrozí mimo vysoké pokuty i zákaz řízení“ nebyla prázdná hrozba do větru.

Na místě řidičák pryč, pak to jde do správního řízení a šmitec

Ale shrnutí stavu, kdy se ze silnice přenáší věc k úředníkovi. Začíná administrativní maraton s dost nejistým výsledkem a téměř jistým dopadem do peněženky i do řidičského života. Asi to nemá cenu rozporovat, ale je faktem, že nepřiměřená rychlost na motocyklu výrazně zvyšuje riziko nehody. Nejenom, že zkracuje čas na reakci jezdce v nenadálé situaci, ale ani ostatní účastníci silničního provozu nepředpokládají tak výraznou rychlost. Motocykl se jim může během okamžiku objevit v místech, kde jej vůbec nečekají.

Také brzdná dráha se s rostoucí rychlostí výrazně prodlužuje. Motocyklista je na rozdíl od řidiče auta při nehodě jen velmi málo chráněný. Mimo finančního postihu mu tak při rychlé jízdě hrozí, že i drobnou chybou může způsobit nehodu s tragickými následky. Na druhou stranu, ten příliv adrenalinu je opojný. Neříkám, že to je omluva. Ale děje se to. Nemohu nezmínit pronásledování motorkáře policisty. Tady bych se také ptal, jestli je tohle bezpečné. Naštěstí stíhací jízda netrvala dlouho. A motorkář zastavil a nerozhodl se pro další špatný krok, nezačal ujíždět.

Osobní zkušenost? Ano, mám historicky na kontě pokuty za překročení rychlosti. Spíše šlo o nedopatření, přehlédl jsem značku s omezenou rychlostí. Nikdy v tom nebyl úmysl. Jednou jsem zrychlil, opět neúmyslně. Vždy mě to mrzelo. Myslet si, že „jel jsem hezky, nic se nedělo, stroj držel stopu, nikomu jsem nepřekážel“ je z pohledu motorkáře jiné. A špatné. Co si vy myslíte o poručování nejvyšší povolené rychlosti? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Vše pak uzavřu s tím, že je skvělé, že se nikomu nic nestalo. Zejména těm, kdo s šílenou jízdou neměli nic společného. Jen byli ve stejný čas na stejném místě.

Jezdíte nepřiměřenou rychlostí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články