Těchto pět věcí nenechávejte za žádnou cenu v autě. Pokud o něj tedy nechcete přijít

Tušíte, kolik věcí zůstává v autě i v největších vedrech? Zapomenutí přitom může skončit katastrofou. Nikdy nepodceňuji ani krátkou zastávku – a doporučuji to i vám.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Opravdu horké léto, které poslední roky zažíváme, s sebou přináší i situace, jež mnoho z nás podceňuje. Přiznám se, že to občas udělám i já, když v zápalu dne nechám něco v autě s tím, že „tu chvíli to vydrží“. Ve velkých parnech? Někdy nevydrží. Některé předměty a materiály mají v přehřátém interiéru skutečně vysoké riziko zkázy a mohou způsobit vážné problémy – od zdravotního ohrožení až po porušení zákona. O pěti nejrizikovějších věcech bych rád napsal právě teď – a možná překvapím i vás.

1. Děti a zvířata – ohrožení života, riziko vězení. Případy se rok co rok opakují

Nejzásadnější a bohužel i nápadně aktuální téma. Nikdy bych nedokázal v autě nechat dítě nebo domácího mazlíčka. A nechápu ty, co to někdy udělají. Podle zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník (§ 201 a 208), se za vystavení dítěte nebo zvířete nebezpečí považuje přestupek, který může přerůst v trestný čin, a hrozí za něj několikaletý trest odnětí svobody. Přitom interiér auta se může za pár minut změnit v pec s teplotou přes 60 °C. „Ani pootevřené okno nestačí,“ upozorňuje BESIP. Jen pár minut nepozornosti může znamenat tragédii – a to je něco, před čím nikdy nepřestanu varovat. Do konce života.

2. Moderní elektronika – přehřátí baterií, ztráta záruky

Nepřiznávám to s hrdostí, ale už se mi stalo, že jsem nechal foťák nebo „noťas“ v autě během nákupu. Naštěstí (zatím) bez následků. Většina výrobců uvádí maximální provozní teplotu elektroniky do cca 35–40 °C, v rozpáleném autě ale není výjimkou dvakrát tolik. Extrémní teplo způsobuje přehřátí baterií, deformaci plastů a rychlou degradaci celého zařízení. Navíc výrobci často uvádějí ve smluvních podmínkách, že poškození vysokou teplotou je důvodem ke ztrátě záruky. Chápu je.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

3. Léky – změna účinnosti i riziko poškození zdraví

Léčiva a zdravotnické potřeby v autě? I já vozím v lékárničce základní medicínu, ale hlídat si, co v autě nechat a co vzít s sebou, jsem opomíjel. Možná už nebudu. Léky vyžadují uchovávání v teplotě, kterou stanovuje příbalový leták, často kolem 25 °C. Při vyšších teplotách mohou ztratit účinnost, nebo se dokonce rozkládat do toxických látek. Podle zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech, má každý žadatel o léčivo povinnost dbát na správné skladování. Nedbalost může znamenat i porušení zákona v případě, že následně někdo poškodil své zdraví. Překvapivé?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

4. Aerosolové spreje: časovaná bomba s potenciálem zrušit vaše auto

Klasika, která ale dokáže opravdu zajímavě zdemolovat auto: aerosolové spreje. Na obalu je přitom jasné varování: „Nevhazovat do ohně, nevystavovat teplotám nad 50 °C.“ Teploty v rozpáleném autě však právě tuto hranici výrazně překračují, což může skončit výbuchem. Viz přiložené video. Nehody tohoto typu se řadí mezi ohrožení bezpečnosti provozu dle zákona č. 361/2000 Sb., a pokud by výbuch poškodil zdraví či majetek, následuje správní či trestní řízení. Přijdete o svoje auto, zapálíte to vedle stojící, a ještě budete solit „jak mourovatí“. A to se vyplatí.

5. Obyčejná PET láhev s vodou: rizikovější, než by vás napadlo

A na závěr ta (pro mnoho lidí) nejméně pravděpodobná, proto také často opomíjená: láhev s obyčejnou vodou. Nejen, že se přehřátá nedá pít, ona by se neměla pít ani vychlazená po takovémto tepelném experimentu. PET láhev teplo nemiluje, naopak se z ní uvolní toxické látky. Opravdu si chcete pochutnat? Nemluvě o riziku, kdy sluneční paprsky procházející lahví zafungují jako lupa. Hasiči volně položené lahve na palubní desce opravdu „milují“. Dobře totiž vědí proč.

Jak to máte vy, mimochodem? Taky necháte lak na vlasy za zadním oknem? Nebo tablet v zadní kapse sedadla, kde na něj sice není vidět, ale „upeče“ se stejně? Dejte mi vědět do diskuse, díky moc!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články