EU udělala krok dopředu: S českým řidičským průkazem skupiny B můžete řídit více než jen osobní auto

Auta jsou výborná pro maximum komfortu, ale neprojedou tam, kam se dostanou skútry a motorky. Kdo je ale může řídit?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

V ulicích českých měst přibývá skútrů a lehkých motocyklů. Proč? Protože to je zkrátka levnější, rychlejší a v každodenní realitě často praktičtější alternativa k autu. Neberte to prosím jako nějaký pragocentrismus, ale redakci AutoŽivě máme v Praze. A jezdit po hlavním městě je někdy peklo. Máme tady bohužel element, který dopravu v Praze komplikuje. Horší než atomový hřib. Rozkopané ulice. Objížďky. Rozkopané objížďky. Další objížďky.

Moravská náplava likviduje systematicky dopravu v Praze

Nechci se zbytečně naštvat, nevedlo by to k ničemu. Faktem je, že jednostopé vozidlo je pak určitě rychlejším a efektivnějším způsobem dopravy. Vzhledem k autu. Nechci teď řešit, že jak začne deštivé počasí, bude to trochu jinak. V Praze, ale jistě i dalších větších městech je tak víc a víc motorek a skútrů. Není divu, je to jednodušší i legislativně. Ministerstvo dopravy sáhlo po úpravě v souladu s evropskou směrnicí, ta už fungovala jinde.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Výsledek je až nečekaně přívětivý. Kdo má řidičský průkaz skupiny B, může bez dalšího motorkářského kurzu či autoškoly a bez složitého papírování sednout i na „stopětadvacítku“. Jen když splní několik jednoduchých podmínek. Ty nejsou nijak za hranou a dávají smysl. Co je třeba dodržet? Objem motoru maximálně 125 ccm, výkon do 11 kW. Převodovka automatická nebo manuální a k tomu praxe v řízení auta minimálně 2 roky. Tím je otevřená docela pestrá paleta strojů, které zvládnou městské rozjezdy, krátké příměstské přesuny.

Kolony jsou pro auta definitivní stopkou, skútry ale jedou dál

Hlavně to, co v autě bolí nejvíc: kolony, zdlouhavé hledání místa. Nakonec i účet za palivo. Účet, který v městském provozu roste rychleji než houby po dešti. Nejde o zanedbatelné peníze. Je to „jen“ cesta do práce a z práce. Jenže než přejedu Prahu tam a pak večer zase zpátky, je to v součtu padesát kilometrů. K tomu někdy mám i pracovní pojezdy. Leckdy denně najedu sedmdesát až sto kilometrů. A to pořád mluvím jen o pracovním popojíždění. A ten čas? Škoda mluvit. Zpět k penězům. Možná se vám děje to samé co mně. Denně sedám do auta.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

MHD prostě nedává smysl, přestupovat třikrát se nechce. Co autem jedu hodinu, v MHD je o třicet minut delší. Malé motocykly do 125 ccm dávají překvapivě racionální odpověď na tuto situaci. Upřímně, moderní skútr 125 ccm je do města něco jako švýcarský nožík. Vše neřeší, všechno zvládne. Ne, není to motorka. Nemá být. Je to jiné v tom ohledu, že je menší, pohyblivější, agilnější. Mimo město na mašině je to jiná písnička. Ale do města nepotřebuji výkon. Ani styl, když na to přijde. Jde mi jen o to, abych nestál v kolonách, dojel co nejrychleji, kam potřebuju.

Spotřeba je nižší než u aut, za rok to jsou nemalé peníze

Když budu řešit apetit průměrného auta, je spotřeba 6 až 7 litrů na 100 km. Moje auto žere spíš 10 l/100 km. A to neřeším víkendové stroje, které mají spotřebu dvojnásobnou. Ale těmi nejezdím. Spotřeba skútrů je ve městě průměrně 3 až 4 l/100 km. Ročně najedu po městě odhadem 10 000 km. To je při pražských cenách cca 35 Kč za litr paliva asi 25 000 Kč ročně. U skútrů je to asi polovina. Tedy bratru 12 000 až 13 000 tisíc Kč.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

To je velký rozdíl. Když vezmu cenu nového skútru cca 85 000 Kč, mám zpět náklady za šest, sedm let. V případě ojetého skútru to může být s nižší pořizovací cenou ještě dřív. Pod článkem je dost prostoru pro vaše komentáře. Budu moc rád za zkušenosti z jiných velkých českých měst. Jak to tam je s dopravou, kolonami a používáním jednostopých vozidel. Pražské prostředí je jedna věc, ale tuzemská doprava není samozřejmě jen o Praze. 

Jezdíte na skútru?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články