Řidiči měli dost času vyměnit pneumatiky za správný typ. Teď je čeká při cestě do zahraničí pokuta 40 000 Kč

Půl roku je dost dlouhá doba na to, aby řidič udělal jeden jednoduchý úkon. Jenže když si někdo nechá vrtat koleno, zaplatí nakonec víc.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Na první pohled to může být téma mimo mísu. Zimní pneumatiky, v létě. V době, kdy jsou u nás asi nejvyšší teploty? Ale pouze na první pohled, tohle téma je skutečně aktuální, víc, než by se mohlo někomu zdát. V redakci AutoŽivě řešíme téma letních a zimních pneumatik často a pravidelně. Na jaře a na podzim. Dává to logiku. Tak proč teď v létě přemýšlet nad tím, co má člověk obuté na autě? Hned vysvětlím. Někdy totiž řidič zůstane v pokušení nechat „zimáky“ ještě pár týdnů sloužit. A pak to dotáhne klidně do další zimy.

V létě letní a v zimě zimní pneumatiky, co je na tom těžkého?

Anebo naopak, s předstihem nasadí zimáky, třeba protože ty letní dojezdily. Nebo je píchnul. Tady ale pozor, zejména právě teď. V létě, v době zahraničních dovolených a dalekých cest mimo republiku. Co platí u nás? Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Přezout z letních pneumatik na zimní bychom měli včas. A to pokud průměrná denní teplota klesne pod 7 °C. Se zimním obutím je tady povinnost mít při jízdě na autě pneumatiky s odpovídajícím vzorkem, tedy minimálně 4mm dezénem. Co když řidič neobuje zimní pneumatiky v daném období? Pak mu hrozí bloková pokuta až ve výši 2 000 Kč. Co platí pro letní pneumatiky? Opak. Tedy to, co neplatí pro zimní gumy. Jinak řečeno, zákon řeší hloubku vzorku, ale ne povinnost mít letní pneumatiky v nějakém období.

V létě to na zimních klouže jako na letních v zimě na ledu

Jinak řečeno, teoreticky je možné jezdit v létě na zimních gumách, pokud mají správně hluboký vzorek. Neříkám, že je to správně, ale legislativa je nastavená takto. V Itálii se na zimní pneumatiky v létě dívají jinak a pravidla jsou nastavená s jasnými daty a poměrně nekompromisní logikou. Základ je jednoduchý, povinnost jezdit na zimních pneumatikách platí od 15. listopadu do 15. dubna. V horských oblastech se může protáhnout až do 15. května. V tomto období hrozí za jízdu bez zimních pneumatik pokuta v přepočtu až 8 000 Kč. Jenže od 16. května do 14. října je situace přesně opačná.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nastupují předpisy, které zakazují jezdit na zimních, případně celoročních pneumatikách. Pokud jejich rychlostní index nesplňuje homologovanou maximální rychlost vozu. Přesněji řečeno, nekontroluje se „roční období“ napsané na gumě, ale písmeno rychlostního indexu na bočnici. Tedy třeba T, H, V, W nebo Y, které přímo říká, do jaké rychlosti má pneumatika bezpečně fungovat. A to je detail, na němž to celé stojí. Zimní a často i celoroční pneumatiky mívají nižší rychlostní index než letní alternativa.

Pokuta 40 000 Kč je drsná a vysoká, řidiče má odradit

Pokud je pod hranicí toho, co má daný model auta v papírech jako homologované maximum, je od 16. května do 14. října v Itálii problém. Když však zimní (nebo celoroční) pneumatika nese index stejný či vyšší než homologovaná maximální rychlost konkrétního auta, právo její použití v létě výslovně připouští. Výjimku z celé logiky tvoří motocykly, na které se tato omezení v uvedeném smyslu nevztahují. Povinnost respektovat pravidla padá i na auta na zahraničních značkách, nejde jen o italské řidiče.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je to i na posádky v autech registrovaných mimo Itálii. Pokud zrovna jedou přes Brenner na jih, míří do Toskánska nebo třeba jen projíždějí přes sever Itálie po dálnici směrem k moři. Rychlostní index najde každý přímo na bočnici, v řetězci typu 205/55 R16 91H je to právě písmeno H. Obecně platí, že T znamená do 190 km/h, H do 210 km/h, V do 240 km/h, W do 270 km/h a Y do 300 km/h. Opatření samozřejmě dává i technický smysl.

Zimní směsi jsou stavěné na jízdu v nízkých teplotách. V horku měknou, přehřívají se, klesá stabilita, prodlužuje se brzdná dráha a roste opotřebení. Pokuta „po italsku“ v přepočtu za 40 000 Kč je nepříjemná. Ale ne tolik jako přímé dopady na zdraví a životy lidí, kteří v létě v autě na zimních jedou.

Jezdíte v létě na zimních?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články