Jít na úřad s registrací nebo převodem, to znamená hodiny zbytečně prožité někde, kdo člověk být nechce. Online řešení je snadné.
Osm let čekání. Ale stálo to za to. Kdo někdy nestál ve frontě na registru vozidel s pocitem, že čas plyne pomaleji než špička u semaforu? Právě přichází změna, která má ambici tenhle rituál z minulého století změnit do reality telefonu v kapse. Registrace auta přes internet, aniž by člověk vytáhl paty z domova, z mobilu nebo počítače. Nejde o drobnost, ale o zásah do zaběhnuté byrokratické rutiny, kterou Ministerstwo Infrastruktury posílá do sejmové Komise a Komise Infrastruktury s jasným cílem. Ušetřit čas, peníze i nervy, a to hned v několika oblastech.
Stát frontu na přepis vozidla jsou hodiny zbytečně utracené
Je jasné, podle předchozích vět, že mluvíme o polském prostředí. V redakci AutoŽivě monitorujeme jak českou, tak zahraniční legislativu. Navíc spousta českých řidičů jezdí do Polska. A ptá se na to, co se děje tam i u nás. Na první pohled to vypadá jako banálních pár věcí, ale není to tak. Když si rozebereme jednotlivé kroky, začne dávat smysl, proč se kolem toho mluví o „průlomové změně“. První a nejviditelnější krok? Podání žádosti o registraci vozidla bude možné online prostřednictvím služby zpřístupněné ministrem příslušným pro informatizaci.
Tedy nikoli přes obskurní formulář v PDF, ale oficiální cestou. Ta zároveň ruší povinnost sběru a archivace papírových žádostí na úřadech. A protože ne každý má kvalifikovaný elektronický podpis, počítá návrh s alternativou. Žádost o registraci bude možné podat v podobě elektronicky „potvrzeného“ dokumentu na základě dat, která žadatel sdělí a která jsou dostupná v informačním systému obsluhujícím centrální evidenci vozidel. Rovnou zmíním, jak je to u nás. Není třeba evidenční kontrola, stačí platná STK. Žádosti lze podat online.
Odpadá hromada byrokratických nesmyslů a zbytečností
Netřeba elektronický podpis, stačí se přihlásit přes identitu. Nic složitého. Za mne dobrý kompromis, pro Poláky. Digitalizace pro ty, kteří ji chtějí, a současně schůdná cesta pro ty, kteří s kvalifikovanými podpisy nekamarádí. Druhá změna si došlápne na drobný, ale otravný zvyk. Konec odšroubovávání registračních značek při registraci ojetiny. Pokud si chce řidič ponechat dosavadní číslo, je to snadné. Nová pravidla ruší povinnost opětovné legalizace značek. Tohle u nás není a nemusíme se tím zaobírat. Nově už také nebude při registraci vyžadováno potvrzení o STK. Pokud potvrzení existuje v databázi, úředník si to ověří v systému – a konec papírovému divadlu.
Další změna dělá radost všem, kdo jezdí s přívěsem. U vozů s tažným zařízením odpadne povinnost absolvovat dodatečné technické ověření přizpůsobení k tažení. Pokud informace o montáži zařízení je uvedena v homologaci, je to vyřešeno. Co mají v Polsku dál nového? Tamní úřady budou moci stahovat data o vozidlech dovezených do Polska z evidencí členských států EU. Na oplátku orgány registrace jiných zemí Unie budou moci tahat informace z polské Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Bude fungovat online prověřování historie mezi státy? Zatím ne
Jinými slovy, z historie auta se stane oboustranná dálnice, která nenechá moc prostoru pro kreativitu nepoctivých prodejců. Tak uvidíme, tohle by bylo super. Zejména pokud by se k historii dostal i běžný občan. Koupit si auto z Polska, to je pro mne stejný risk jako povyrazit si v Thajsku s hezkou společnicí. Je jen otázka času, kdy se člověk dozví něco nepěkného a už není cesty zpět. Je tady prodloužení lhůty na podání žádosti o registraci vozidla nabytého v rámci dědictví ze 30 na 60 dní.
Procedury pro dočasnou registraci zakoupeného vozidla za účelem vývozu do zahraničí se zjednoduší. Nový vlastník bez stálého pobytu v Polsku bude moci auto dočasně registrovat na úřadě příslušném místu koupě. Když to vezmu kolem a kolem, i polští řidiči se posunují do dalšího tisíciletí pomocí online správy a digitálního řešení.
Podle dostupných zdrojů trvala změna od návrhu k realizaci osm let. To není málo. U nás bych řekl, že jsme asi o krok dál. Co si o tom, jak u nás digitalizace pokročila, myslíte vy? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Ideálně, pokud by celý systém ve všech státech fungoval stejně, a bezchybně. Zejména kdyby šlo ověřovat data auta historii.