Je to na první pohled zavádějící, řidič stojí na hlavní, vidí značku s hlavní silnicí, ale stejně musí dát přednost. Jak to?
Jeden by řekl, že na této křižovatce nemůže nikdo udělat chybu. Na křižovatce, kde hlavní silnice nezachovává přímý směr, a naopak na její trase dochází k odbočení vlevo. V redakci AutoŽivě jsme udělali rychlý průzkum mezi vybraným vzorkem čtenářů. A nestačili jsme se divit, výsledek byl když ne šokující, tak překvapivý. Nesprávně by se zachovalo 67 % dotazovaných. Otázka byla jednoduchá, v jakém pořadí projedou auta křižovatkou. A 37 % lidí by to nezvládlo. Udělalo by chybu. Jinak řečeno, v reálné situaci by s určitou pravděpodobností nabouralo.
Křižovatky jsou pro řidiče problémem, i když jsou značené
Je třeba říct, že se nestačí řídit pocitem „jedu rovně, takže jedu první“. To by byla chyba. Je nutné číst průběh hlavní podle značení a aplikovat několik základních pravidel v přesném sledu. Modelová situace zahrnuje tři vozy s odlišnými záměry. Rozestavení vozidel je následující. Červené auto, dejme tomu vaše, se nachází na hlavní silnici. Ta na křižovatce odbočuje doleva. Vy chcete pokračovat rovně, projet křižovatku v přímém směru. Modré auto je na hlavní silnici, přijíždí zleva od vašeho auta a jeho řidič chce jet rovně. Šedé auto stojí na vedlejší silnici.
Jeho řidič chce odbočit doleva, tedy z vedlejší na hlavní, ze které přijíždí rudé auto. Zelené auto je také na vedlejší silnici, odbočuje doleva. Tedy na komunikaci, ze které přijíždí šedé auto. Klíčová pravidla, která rozhodují o tom, jaké auto pojede v tom kterém pořadí, vycházejí ze zákona. A zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), už známe. Tedy § 22 Jízda křižovatkou zmíněného zákona říká, že řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí dát přednost v jízdě.
Bez značek, čtyři auta a je to stejně problém, jako se značkami
A to vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci. Dále se v zákoně píše, že nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava. Třetí věta? Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce.
To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5. To je sice důležité, hlavně Pražáci by si to měli uvědomit, ale naši situaci to neřeší. Ještě připomenu, co znamená dát přednost. Znamená to povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.
Přednost zprava platí mezi komunikacemi stejného typu
Jak to tedy přeneseme do naší konkrétní situace? Vozidla na hlavní silnici mají přednost před vozidly z vedlejší. To znamená, že červené i modré auto přejíždějí před zeleným a šedým. Při odbočování vlevo musíme dát přednost protijedoucím vozidlům. Mezi vozidly na vedlejší platí pravidlo pravé ruky. Po přejezdu aut z hlavní má zelené auto přednost před šedým, protože šedé má zelené po pravé ruce.
Červené auto, to „vaše“, jede z hlavní a jede rovnou první. Modré auto jede také z hlavní, avšak po pravé ruce mělo červené auto, proto mu dalo přednost a jede jako druhé. Zelené auto z vedlejší silnice, po přejezdu vozidel z hlavní silnice může přejet, jelikož po pravé ruce nemá žádné vozidlo, zelené jede jako třetí. Šedé auto je na vedlejší, má zelené po pravé ruce, musí čekat a jede poslední. Tak vidíte, zase tak těžké to nebylo. Jen je třeba, v případě druhého auta, vědět, že i na hlavní musí dát přednost.