Rozhodnutí Fordu skoncovat s legendárním modelem šokovalo zákazníky i odborníky. Bestseller, který stále táhne, z trhu mizí a o důvodech se mlží. Co za tím ve skutečnosti stojí?
Musím se přiznat, že mám pro některé modely Fordu určitou slabost. Tak třeba Mondeo. Dodnes si myslím, že první Mondeo bylo vpravdě revoluční auto, a to druhé, se zcela novou technikou i designem (čili Mk III.), pak jedním z nejúspěšnějších aut vyšší střední třídy, jaká kdo kdy postavil. Jeden čas jste jich na silnici potkávali desítky, jejich majitelé v nich jezdili rádi a jezdili hodně. Další kultovní model? Focus. Ten „jedničkový” v New Edge designu byl opět revolucí. Ford se však evidentně nemíní poučit a dělá jednu botu za druhou. Vysvětlím záhy, nenechte se prosit.
Konec legendy, která se stále dobře prodává. To dává smysl
Ford totiž letos v listopadu definitivně ukončí výrobu modelu Focus, a to navzdory trvající vysoké poptávce. Tento krok působí jako blesk z čistého nebe – Focus byl dlouhodobě páteří nabídky značky, pravidelně obsazoval špičky žebříčků prodejů a stál za úspěchem Fordu v Evropě. Nejde přitom o první podobně kontroverzní rozhodnutí. Už zrušení Mondea napovědělo, že americký gigant je ochoten „přestavět hřiště“, i když tím přichází o věrné zákazníky.
Víte, já pochopím leccos. Chápu, že vyrábět Audi A1 a Audi A2, stejně jako třeba Fabii Combi nebo Škodu Citigo zkrátka v dnešní době nedává příliš ekonomický smysl. Ale opravdu musíme pokládat na oltář elektromobility zjevně fungující a úspěšné modely? Ptám se proboha proč? Sportovní verze Focusu ST byla navíc tak populární, že na některých trzích Ford nestačil odbavovat objednávky – a tak ST musel dokonce stáhnout z nabídky, protože zájem převyšoval možnosti výroby. Komické. Nebo spíš tragické?
Opravdu je v roce 2025 moudré vsadit vše na elektromobilitu?
Ford evidentně sází všechno na elektromobilitu, i když mu v této oblasti zatím chybí trumfy. Firma v loňském roce v elektrické divizi vykázala ztrátu okolo sta milionů dolarů, a přesto masivně investuje právě do této budoucnosti – i za cenu ukončení úspěšných benzinových modelů. O to větší překvapení přináší fakt, že Focus je na odchodu nikoli proto, že by docházeli zájemci, ale proto, že se nehodí do plánované elektrické nabídky. Aha. Tak to bychom měli. Přijde vám to logické?
Navíc: jen za pár dní se mají sejít zástupci celého evropského autoprůmyslu a zcela otevřeně hovořit s šéfkou Evropské komise Ursulou von der Leyenovou o tom, že konec spalovacích motorů v roce 2035 je opravdu nereálný. Pokud se dohodnou a konec se zruší nebo minimálně oddálí (což si zřejmě nejen já velmi přeji), k čemu pak bude lpění na bateriích a elektromotorech? Které navíc zákazníci zatím rozhodně nepreferují, pokud mají volit nové auto?
Změna, která jednou může přijít sakramentsky draho
Se zmizením Focusu (a už dříve Mondea) zůstává v portfoliu Fordu z „klasických“ modelů prakticky pouze Mustang a menší Puma ST – ta se však se svým tříválcovým motorem řadí spíše do jiné kategorie. Focus ST byl jedním z posledních dostupných rodinných hatchbacků, který (jako vítaný bonus, za tu cenu) uměl zprostředkovat opravdový zážitek za volantem. Když tento druh auta z showroomů zmizí, bude chybět nejen v srdcích motoristů, ale časem možná i ve výsledovce firmy.
Jinými slovy: Focus nebyl jen autem, byl symbolem celé éry v evropském Fordu. Zda jeho „vymazání z povrchu zemského“ povede k úspěchu, či k dalším ztrátám, ukáží až příští roky – zatím to ale vypadá jako risk, který je možná až příliš velký. Ostatně, jak to vidíte vy? Souhlasíte se mnou, že se u Fordu musel někdo tak trošku zbláznit?