10 000 prodaných aut za 60 minut: Nová čínská značka vstoupila na trh, už je i u nás. A vypadá zvláštně?

Cena na českém trhu nemá konkurenci, až na jedinou značku a jediný model. Modelová řada je široká, tohle je víc než čínská ofenziva.

i Zdroj fotografie: LeapMotor
                   

Na věc je možné dívat se z několika úhlů pohledu. Začnu tím, že v redakci AutoŽivě průběžně sledujeme situaci nejenom v ČR, ale i u našich sousedů. Potažmo řešíme automobilismus globálně. V rámci toho tady máme zprávu, kterou už jsme nedávno řešili. Teď je tady aktualizace. Jedná se o nástupu značky Leapmotor do Polska, včetně modelu B10. Automobilka, do níž vstoupil Stellantis za zhruba 1,5 miliardy eur a koupil v ní přes 20 procent podílu, se nespokojila s „dalším čínským elektromobilem pro Evropu“.

Je to Čína s evropskou DNA a globálním přesahem, skutečně?

Ale s rozmyslem si připravila zázemí, produkty i prodejní síť. Vzniklo společné podnikání Leapmotor International, v němž má Stellantis 51 procent a rozhodující hlas. A co je možná úplně nejzásadnější, drží exkluzivní práva na export, prodej a výrobu aut Leapmotor pro celý svět mimo Čínu. Takže jde o víc než jen o logistiku, je to strategická trasa pro rychlý vstup na jednotlivé trhy. V Polsku už dnes funguje 14 dealerů značky a nabídka už nestojí na jediné kartě. Městský hatchback T03 a SUV C10 tvoří rozjezd, ale teď po prázdninách přijde do hry kompaktní SUV/crossover Leapmotor B10. Hned po něm dva další členové „béčkové“ řady, hatchback B05 a sedan B01.

iZdroj fotografie: Leapmotor

Tohle není náhoda, to je kumulace modelů tak, aby se vyplnily běžné rodinné potřeby. Ale zároveň se v technice nepřeskakovaly kroky. B10 nepůsobí jako okaté monstrum, ale čísla prozradí, že míří přesně do třídy, kde to v Evropě vře. Délka 4 515 mm, šířka 1 885 mm, výška 1 655 mm a rozvor 2 735 mm znamenají, že si to rozdá s Toyotou C‑HR, Kiou XCeed, Hyundaiem Kona i Mazdou CX‑30. Co však budí pozornost, je prostor uvnitř, od opěradla zadní lavice po prostor na nohy vpředu je to 2 390 mm. Na zadní lavici je 1 400 mm šířky. Hlavy mají nad sebou opravdu znatelnou rezervu, 1 027 mm vepředu a 1 005 mm vzadu.

Modelová řada je široká a promyšlená, aby v EU víc než zaujala

V autě je k tomu 22 chytře rozesetých schránek a odkládacích míst, takže to není jen graf v prospektu. Je to skutečné úložné „zázemí“ na denní drobnosti i dlouhé výjezdy. Platforma LEAP 3.5, na níž B10 stojí, nese 17 funkcí asistenčních systémů ADAS, konfigurovatelný digitální 3D kokpit a uprostřed má 14,6palcový dotykový displej s rozlišením 2,5K a čipem Snapdragon 8155. Ten dává systémům svižnost a dovoluje současně OTA aktualizace. Samozřejmostí je Apple CarPlay a Android Auto a také technologická příprava pro autonomní asistenty, včetně kamer umístěných u předních podběhů.

iZdroj fotografie: JustAnotherCarDesigner / Creative Commons / CC-BY-SA

To napovídá, že auto bylo od počátku konstruované s předpokladem bohaté senzoriky a dat. Technická karta elektrické verze je přímočará: elektromotor o výkonu 218 koní a točivém momentu 240 Nm, akcelerace z 0 na 100 km/h za 8 sekund a nejvyšší rychlost 170 km/h. Dostat se v reálném provozu dál umožní dvě kapacity baterií. Základní 56,2 kWh přináší dojezd až 361 km a větší 67,1 kWh prodlužuje papírový dojezd až na 434 km. Palubní nabíječka umí střídavých 11 kW a stejnosměrné rychlonabíjení je na poměry třídy svižné.

Cena u základního modelu je bez konkurence, umí ji jen Dacia

U větší baterie až 168 kW a průběh 30–80 % trvá 20 minut. To dává už velmi přijatelný rytmus pro dálniční pauzy. Vedle čistého BEV pak značka nechává otevřená vrátka i těm, kdo chtějí delší záběr bez nutnosti lovit DC stojany. Verze B10 REEV, tedy plug‑in s prodlužovačem dojezdu, kombinuje zhruba 200 koní elektrické části s benzínovým čtyřválcem 1.5 litru. Ale nikoli tak, že písty tahají kola: spalovací motor není mechanicky spojen s nápravou a slouží výhradně jako generátor.

iZdroj fotografie: Hans-Christoph Seidel / Creative Commons / CC-BY-SA

Zadní kola tedy vždy žene motor elektrický, zatímco benzín funguje jako zdroj proudu, když je to potřeba. Zásadní je zde baterie o kapacitě přes 28 kWh, která sama o sobě nabízí přes 140 km čistě elektrického dojezdu dle WLTP. Takže pro každodennost se auto chová jako elektromobil. Zatímco „kombinovaný“ dojezd přesahuje 950 km. Chápu, že jsou z toho Poláci u vytržení. To byl tedy jeden pohled.

Druhý pohled může být už náš, český. Leap je i na našem trhu, prostřednictvím značky Emil Frey. Základní model, a to je třetí pohled, stojí pod půl milionu korun. Na našem trhu tohle umí jen Dacia, jiný elektromobil pod půlmilionovou hranicí nenajdeme. Důvod k radosti? To mi prosím řekněte vy, v komentářích pod článkem je dost prostoru pro každého. Já polské nadšení určitě nesdílím, ani obezřetný zájem v české rovině. Ale mou skepsi vůči elektrickým autům už znáte.

Koupili byste si Leapmotor?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články