Cena na českém trhu nemá konkurenci, až na jedinou značku a jediný model. Modelová řada je široká, tohle je víc než čínská ofenziva.
Na věc je možné dívat se z několika úhlů pohledu. Začnu tím, že v redakci AutoŽivě průběžně sledujeme situaci nejenom v ČR, ale i u našich sousedů. Potažmo řešíme automobilismus globálně. V rámci toho tady máme zprávu, kterou už jsme nedávno řešili. Teď je tady aktualizace. Jedná se o nástupu značky Leapmotor do Polska, včetně modelu B10. Automobilka, do níž vstoupil Stellantis za zhruba 1,5 miliardy eur a koupil v ní přes 20 procent podílu, se nespokojila s „dalším čínským elektromobilem pro Evropu“.
Je to Čína s evropskou DNA a globálním přesahem, skutečně?
Ale s rozmyslem si připravila zázemí, produkty i prodejní síť. Vzniklo společné podnikání Leapmotor International, v němž má Stellantis 51 procent a rozhodující hlas. A co je možná úplně nejzásadnější, drží exkluzivní práva na export, prodej a výrobu aut Leapmotor pro celý svět mimo Čínu. Takže jde o víc než jen o logistiku, je to strategická trasa pro rychlý vstup na jednotlivé trhy. V Polsku už dnes funguje 14 dealerů značky a nabídka už nestojí na jediné kartě. Městský hatchback T03 a SUV C10 tvoří rozjezd, ale teď po prázdninách přijde do hry kompaktní SUV/crossover Leapmotor B10. Hned po něm dva další členové „béčkové“ řady, hatchback B05 a sedan B01.
Tohle není náhoda, to je kumulace modelů tak, aby se vyplnily běžné rodinné potřeby. Ale zároveň se v technice nepřeskakovaly kroky. B10 nepůsobí jako okaté monstrum, ale čísla prozradí, že míří přesně do třídy, kde to v Evropě vře. Délka 4 515 mm, šířka 1 885 mm, výška 1 655 mm a rozvor 2 735 mm znamenají, že si to rozdá s Toyotou C‑HR, Kiou XCeed, Hyundaiem Kona i Mazdou CX‑30. Co však budí pozornost, je prostor uvnitř, od opěradla zadní lavice po prostor na nohy vpředu je to 2 390 mm. Na zadní lavici je 1 400 mm šířky. Hlavy mají nad sebou opravdu znatelnou rezervu, 1 027 mm vepředu a 1 005 mm vzadu.
Modelová řada je široká a promyšlená, aby v EU víc než zaujala
V autě je k tomu 22 chytře rozesetých schránek a odkládacích míst, takže to není jen graf v prospektu. Je to skutečné úložné „zázemí“ na denní drobnosti i dlouhé výjezdy. Platforma LEAP 3.5, na níž B10 stojí, nese 17 funkcí asistenčních systémů ADAS, konfigurovatelný digitální 3D kokpit a uprostřed má 14,6palcový dotykový displej s rozlišením 2,5K a čipem Snapdragon 8155. Ten dává systémům svižnost a dovoluje současně OTA aktualizace. Samozřejmostí je Apple CarPlay a Android Auto a také technologická příprava pro autonomní asistenty, včetně kamer umístěných u předních podběhů.
To napovídá, že auto bylo od počátku konstruované s předpokladem bohaté senzoriky a dat. Technická karta elektrické verze je přímočará: elektromotor o výkonu 218 koní a točivém momentu 240 Nm, akcelerace z 0 na 100 km/h za 8 sekund a nejvyšší rychlost 170 km/h. Dostat se v reálném provozu dál umožní dvě kapacity baterií. Základní 56,2 kWh přináší dojezd až 361 km a větší 67,1 kWh prodlužuje papírový dojezd až na 434 km. Palubní nabíječka umí střídavých 11 kW a stejnosměrné rychlonabíjení je na poměry třídy svižné.
Cena u základního modelu je bez konkurence, umí ji jen Dacia
U větší baterie až 168 kW a průběh 30–80 % trvá 20 minut. To dává už velmi přijatelný rytmus pro dálniční pauzy. Vedle čistého BEV pak značka nechává otevřená vrátka i těm, kdo chtějí delší záběr bez nutnosti lovit DC stojany. Verze B10 REEV, tedy plug‑in s prodlužovačem dojezdu, kombinuje zhruba 200 koní elektrické části s benzínovým čtyřválcem 1.5 litru. Ale nikoli tak, že písty tahají kola: spalovací motor není mechanicky spojen s nápravou a slouží výhradně jako generátor.
Zadní kola tedy vždy žene motor elektrický, zatímco benzín funguje jako zdroj proudu, když je to potřeba. Zásadní je zde baterie o kapacitě přes 28 kWh, která sama o sobě nabízí přes 140 km čistě elektrického dojezdu dle WLTP. Takže pro každodennost se auto chová jako elektromobil. Zatímco „kombinovaný“ dojezd přesahuje 950 km. Chápu, že jsou z toho Poláci u vytržení. To byl tedy jeden pohled.
Druhý pohled může být už náš, český. Leap je i na našem trhu, prostřednictvím značky Emil Frey. Základní model, a to je třetí pohled, stojí pod půl milionu korun. Na našem trhu tohle umí jen Dacia, jiný elektromobil pod půlmilionovou hranicí nenajdeme. Důvod k radosti? To mi prosím řekněte vy, v komentářích pod článkem je dost prostoru pro každého. Já polské nadšení určitě nesdílím, ani obezřetný zájem v české rovině. Ale mou skepsi vůči elektrickým autům už znáte.