Horko je jistě nepříjemné, ale ani pokuta v řádech tisíců Kč není nic příjemného. Odejít od auta řidič takto nesmí.
Existuje obecně deklamovaný mýtus, že Italové jsou benevolentní. Neřeší nic a je jim všechno jedno. Není to tak. Rozhodně to neplatí pro italské policajty. Stažené okénko o necelou dlaň, letní vzduch cirkulující přes drobnou škvíru a pocit, že deset centimetrů přece nikomu neublíží. Pak za stěračem lístek s částkou, která nedává moc prostoru k debatě, jen k zaplacení. Přesně to se přihodilo jednomu řidiči ve Vicenze, kousek od poutního areálu Monte Berico. Řidič nechal vůz odstavený s „lehce“ pootevřenými okny, konkrétně zhruba o 10 cm.
Otevřená okna jsou všechno možné, určitě jde o přestupek
Po návratu ho čekala pokuta v přepočtu 1 000 Kč. V Itálii to totiž vypadá jinak než v mnoha částech Evropy. V těch, kde se okénko pootevřené na škvíru vnímá maximálně jako projev neopatrnosti. Místní dopravní předpisy kladou na řidiče jiný typ odpovědnosti. Základ je v článku 158 odst. 4 tamního silničního zákoníku (art. 158 ust. 4). Ten výslovně ukládá povinnost přijmout všechna opatření, jež mohou zabránit krádeži, nehodám nebo neautorizovanému použití vozidla. Zní to přísně? Možná, ale z hlediska prevence je to křišťálově jasné.
Pokud řidič svým jednáním snižuje zabezpečení vozu, vystavuje sebe i okolí vyššímu riziku, a stát mu to dává najevo pokutou. A nejde jen o „okénka“. U téhož článku se uvádí i další typové situace, které spadají do stejné logiky. Třeba ponechání klíčků v zapalování, tedy krok, který i laik snadno rozklíčuje jako přímé pozvání pro zloděje. Výše sankce přitom není fixní. V italské praxi se za nedostatečné zabezpečení vozidla počítá rozptyl od 1 000 do 4 000 Kč. Ve Vicenze bylo v tomto konkrétním případě spíše při dolní hraně.
Jde o bezpečnost, odejít od otevřeného auta se nesmí
Že to není jeden exces horlivého strážníka, dokládají další případy. Podobné postihy zaznamenali řidiči i na Sardinii. Tam se městská policie opírala o stejné paragrafy a argumentovala podobně. Řidič nezajistil vozidlo odpovídajícím způsobem. Někdo namítne, že jde o šikanu. Ale italské orgány zůstávají konzistentní ve svém výkladu prevence. Řidič má předvídat, a to nejen zjevné scénáře, ale i ty méně pravděpodobné. Od krádeže po náhodné „spuštění“ vozu třetí osobou. Právě v tom spočívá rozdíl mezi pohodlím a odpovědností.
Pohodlí, řidič nechá okno o deset centimetrů dole a klíčky ve spínačce. V případu z Vicenzy se navíc „nestalo“ jen pootevřené okno. Vůz stál na svahu a částečně zasahoval do jízdního pruhu. To z pohledu bezpečnosti okamžitě zvyšuje „škodlivost“. Strážníci namítali, že existovalo reálné riziko, aby někdo nechtěně uvolnil parkovací brzdu. Jak je to u nás? Nejprve praxe. Já ji nemám, nikdy jsem pokutu za otevřené okno nedostal. Pokud někdo z čtenářů ano, budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem.
Legislativa v ČR je jasná, nezamčené auto je za pokutu
Každý, kdo někdy řešil s policií pokutu za otevřené auto, nechť dá vědět. Budou to cenné informace. A teď teorie, zákon, legislativa. Zní to možná nemístně, ale předpisy jsou v tomhle ohledu zcela jasné. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. v § 26 odstavec 2 říká jedno. A to, že řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit jasná opatření. A to taková, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba.
Je-li vozidlo povinně vybaveno zařízením proti neoprávněnému použití, musí je řidič užít. V praxi to vypadá tak, že policista při kontrole vozidla zjistí, že je okénko pootevřené, a může vám na místě uložit blokovou pokutu až do výše 2 000 korun. Pokud byste s pokutou nesouhlasili a věc by se dostala do správního řízení, může se částka vyšplhat až na 5 000 korun. Kolik centimetrů je už nelegálních? To je na policii. Stačí opravdu jen malá škvíra, kterou by teoreticky mohl někdo využít k vniknutí do auta. A pokuta je tady.