Řidiči s těmito nemocemi přijdou o řidičský průkaz. Získat ho zpět půjde jen po lékařském posudku

Zdraví máme jenom jedno, a pokud se nám zhorší, je to špatné. Pro řidiče dvojnásob, musí leckdy odevzdat řidičský průkaz.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Většinou si člověk za volantem připadá jistě. Pak přijde chvíle, kdy dostane papír od lékaře nebo padne nenápadná otázka při prohlídce, a najednou se začne přemýšlet jinak. Můj zdravotní stav není pro řízení ideální? Už jsme o tom v redakci AutoŽivě informovali. Existují jasná pravidla, která kvůli vlastnímu bezpečí i bezpečí ostatních omezí možnost řídit auto. Problém teď řeší hodně maďarští řidiči, kterým zjevně došlo, že situace není až tak růžová. V maďarské legislativě je to rozepsáno přitom poměrně srozumitelně.

Kdo je nemocný nebo má potíže, nemůže jen tak řídit auto

Co je důležité, s konkrétními intervaly a diagnózami, nad nimiž se lékař při posuzování způsobilosti k řízení zastaví. Z čistě formálního hlediska se perioda lékařských prohlídek pro obnovu řidičského průkazu v Maďarsku odvíjí od věku. Do 50 let stačí přijít jednou za 10 let. Mezi 50 a 60 lety je to po 5 letech. Mezi 60 a 70 lety každé 3 roky a nad 70 let už po 2 letech. Tahle tabulka je základ, neřeší, co se stane, když člověk onemocní. Respektive když se mu změní zdravotní stav. Ve chvíli, kdy má řidič nějakou diagnózu, jež může kvalitu řízení ovlivnit, už nejde o pouhou formalitu.

iZdroj fotografie: Zelenymuzik / Creative Commons / CC-BY-SA

Přichází na řadu odborné posouzení, které může znamenat omezení, podmínění. Anebo i to, že řidičák bude odebrán, neudělen, případně pozastaven do doby, než se stav stabilizuje. Odborné zdroje upozorňují především na obstrukční spánkovou apnoe. Není to exotická nemoc na okraji, ale rozšířený problém s velmi konkrétními následky za volantem. Spánková apnoe znamená noční zástavy dechu, fragmentovaný spánek a přes den únavu a sníženou pozornost. Tady statistika mluví jasně, podle průzkumů trpí těžkou formou zhruba 4 % populace a mírnou formou přibližně 10 % populace.

Porucha spánku není legrace, stejně jako srdeční potíže

Když si to promítnete do reality provozu, je jasné, proč praktici při prodlužování řidičáku věnují apnoe zvýšenou pozornost. Podíl nehod způsobených prostě tím, že řidič „zdříml“ za volantem, není malý. Na druhou stranu to není černobílé. Při vhodné léčbě a při zvládnutých příznacích se řídit samozřejmě může, podmínkou je vědět, kdy jste v kondici a kdy ne. A apnoe není jediná. Katalog potíží, které mohou přístup k volantu zkomplikovat, je v Maďarsku širší. Opírá se o vyhlášku 13/1992 (VI. 26.) NM, která detailně stanovuje zdravotní kritéria. Dělí je do logických skupin, aby posuzování nebylo libovolné, ale opřené o jasné medicínské parametry.

iZdroj fotografie: ZZS KvK

V první linii stojí zrak, protože oči jsou za volantem tím prvním senzorem i poslední instancí. V okamžiku, kdy se objeví dvojité vidění nebo významný pokles zrakové ostrosti a dioptrie přesahují povolené meze, bez očního specialisty se dál nejde. Oční posudek je v takových případech nezbytný. Aby se posoudilo, jestli a za jakých podmínek lze jezdit. Hned vedle stojí sluch a není to žádná malichernost. Výrazné poruchy sluchu se musí opřít o audiologické vyšetření. Pokud těžká nedoslýchavost závažně omezuje vnímání provozu, řízení nepřipadá v úvahu. Třetí oblastí jsou pohybová omezení, a to nejen ta očividná. Proč o situaci v Maďarsku mluvíme?

V ČR jsou povinné prohlídky pro seniory od určitého věku

Třeba jen pro to, že u nás je situace podobná a čtenáři čtou mezinárodní zprávy a ptají se na to, „jak je tou nás“. Nedávno jsme u nás tedy zaregistrovali změnu. Bylo avizováno, že lidé s mírnou formou autismu, což je třeba Aspergerův syndrom, nemají problém řídit auto. Naopak došlo ke zpřísnění pohledu na některé srdeční problémy a vady. Nicméně od začátku. Jedna věc je věk. U nás platí, že po dovršení 65 let věku je řidič povinen podstoupit lékařskou prohlídku každé 3 roky. Po dovršení 68 let věku je lékařská prohlídka povinná každé 2 roky. Ano, s rostoucím věkem se zdravotní stav obvykle zhoršuje. Může se zhoršit i v mladém věku.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Od toho je tady posuzující lékař. Ten vyhodnocuje zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel. Provede vyšetření, která jsou nutná ke zjištění, zda je řidič zdravotně způsobilý. Tedy vyšetří zrak, sluch, mobilitu, srdce, plíce apod. Muže také poslat řidiče za specialistou, na oční, diabetologii, neurologii. Na základě vyšetření lékař rozhodne, zda je řidič zdravotně způsobilý či nezpůsobilý. Popřípadě zdravotně způsobilý/á s podmínkou.

Jezdit při nevyhovujícím zdravotním stavu je velký problém

V posledním případě se tato informace objeví v řidičském průkazu a znamená to, že řidič musí podmínku splnit pokaždé, když řídí. Nejčastěji se jedná o nasazené brýle. Pokud lékař dojde k tomu, že je řidič zdravotně nezpůsobilý, musí kontaktovat úřady, které rozhodnou o odnětí řidičského oprávnění. A člověk ho musí odevzdat. Je tady možnost, že se zdravotní stav změní k lepšímu. Opět jako příklad uvedu zrak. Řidič má brýle zapsané v řidičáku. Dojde na laserovou operaci a brýle na dálku už nepotřebuje, co dělat?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Kontaktuje úřady a nechá si aktualizovat zápis do dokladu. To platí i pro případ, že nemohl řídit vůbec nebo mu byl řidičák odebrán. Pokud pominuly důvody odnětí řidičského oprávnění, jde se k lékaři pro posudek o zdravotní způsobilosti. Pokud ode dne, kdy bylo řidičské oprávnění odňato, uplynuly více než 3 roky, je třeba navíc absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti. Pak žádost úřadu příslušnému úřadu a je hotovo.

Máte zdravotní omezení?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články