Opravdu tohle zákazníci Škody chtějí? Představili novou generaci nejoblíbenějšího modelu. Vzhled rozdělil Česko na dva tábory

Nová Octavia, resp. koncept Vision O, budou představeny dnes na veletrhu IAA. Dojem z designu žel kazí skutečnost, že už půjde jen o elektromobil. Poučí se Škoda z vývoje trhu?

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
                   

Dnes, tedy 8. září v 17:30 odpoledne, odhalí Škoda Auto na veletrhu v Mnichově podobu nového konceptu Vision O (kde „O“ pravděpodobně značí budoucí Octavii), o níž se šéf Škody Klaus Zellmer nejednou vyjádřil, že „je tak trochu kontroverzní a vzbudí diskuse“. O tom nepochybuji. Je ale skutečně pouze elektromobilní Octavie přesně tím, na co již minimálně jedna generace fanoušků tohoto modelů čeká? Obávám se, že nikoli. A že kontroverzní budou nakonec úplně jiné věci než design. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Vyrábět auta (a uspět s nimi) není v této době jednoduché

Úvodem ale ještě musím dodat, že s ohledem na důležitost premiéry tohoto modelu se mu dnes budu věnovat mimořádně hned dvakrát, neb jeho premiéru si nenechám ujít a zprostředkuji ji pochopitelně i vám. Jestli počítám každou minutu do 17:30? O tom se mnou nediskutujte. Jenže. Jakkoli jsem milovník designu a krásných (a současně praktických) věcí, speciálně v tomto případě se obávám, že vše nakonec bude jinak. Respektive jinak, než jak to vidí Klaus Zellmer, CEO Škody.

iZdroj fotografie: Škoda

Dokážu ale pochopit, že vyrábět auta v roce 2025 (v podstatě od roku 2022) je tak trochu očistec. Přirovnal bych to k fotbalu, kdy vám každou chvíli přijde někdo překolíkovat hřiště, přemalovat lajny, a aby toho nebylo málo, ještě prohodí brány. A jednu přidá pro jistotu ještě k lavičce náhradníků, aby se neřeklo. Myslíte, že přeháním? Myslím, že jen trošku. Dnešní doba je mimořádně, extrémně turbulentní, a v čem je navíc zrádná, jsou termíny. A možnost plánování.

Není možné plánovat na 4 roky, když se pravidla mění v řádů měsíců

V autoprůmyslu se totiž nedá něco naplánovat na rok, dva dopředu. Každý model s sebou nese poměrně dlouhý vývoj, přípravu výroby, testování a pak samotné zahájení produkce, a jestli něco automobilky mimořádně ubíjí, je to právě nemožnost dohlédnout nějakého rozumného (a především pevného) konce. Jestliže tedy celá „Vision” generace vznikala někdy kolem roku 2022, kdy se zdálo, že budoucnost je jasně pouze elektromobilní a zpátky ani krok, je dnešní výsledek zkrátka jen odrazem dané doby.

iZdroj fotografie: Hyundai

Jenže – dnes již podruhé. Od té doby se mnohé změnilo, a jestli se v roce 2022 zdálo, že Evropu čekají světlé elektromobilní zítřky, skvělé prodeje a konec spalovacích motorů v roce 2035 je jen drobnou komplikací, která je navíc možná i žádoucí, dnes, na sklonku roku 2025 se ukazuje, že tomu tak opravdu není. Co se za ty tři roky vlastně stalo? Nemálo zásadních věcí. Volkswagen poprvé za 84 let (!!!) historie zavírá továrny, propouští desítky tisíc zaměstnanců a celkově přiznává, že sázka na elektromobilitu zkrátka nevyšla.

I Fiat s novou Grande Pandou uznal, že elektro nevyšlo. A vrací spalovák do hry

Důkaz z jiné strany? Tak třeba nová Panda, neboli „Grande Panda“. O ní se původně uvažovalo jen v intencích hybrid nebo elektromobil. Dnes? Fiat otevřeně přiznává neúspěch elektromobility, a voilà! Grande Panda bude k dispozici i s klasickým spalovacím motorem a šestistupňovým manuálem. Ano, přesně tak, jak si to mnoho jejích budoucích majitelů přeje. A pozor, to se jedná o malé auto, kde elektromobilita dává celkem smysl. Chápu tedy nový Epiq, který bude elektromobilní a jehož fotografie je mj. i v úvodu tohoto článku.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Ale aplikovat to stejné u velké Octavie? V době, kdy je na spadnutí nová generace baterií, která pravděpodobně změní pravidla hry? Přizná pak také Škoda, že to zkrátka nevyšlo? A vrátí do hry spalovací motor? Nechme se překvapit. Teď ale především představením v 17:30, článek pro vás bude následovat obratem.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články