Je to dobrý sluha, pokud jde o důkazní materiál, ale zlý pán. To když ji řidič nalepí přímo před sebe na čelní sklo.
Palubní kamera už dávno není doménou profesionálních řidičů. Stal se z ní běžný nástroj každodenního provozu a často i nejspolehlivější „svědek“ tam, kde slova a dojmy nestačí. Pár minut záznamu může ušetřit hodiny vysvětlování. Ať už před pojišťovnou, policií, nebo u soudu. Záznam z kamery umí zrychlit šetření a předejít zbytečným sporům. Jenže přesně v momentě, kdy berete do ruky držák s kamerou a hledáte místo na čelním skle, se z praktického pomocníka může nenápadně stát problém.
Pozor na GDPR, ale kameru v autě mít můžete, to je v pořádku
Nikoli kvůli tomu, co kamera natáčí, ale kvůli tomu, jak a kam ji připevníte. Dobrý tedy, ono i to natáčení není úplně jednoznačné a člověk se může dostat do šedé zóny, zejména v zahraničí. Když to řeknu laicky, u nás můžete natáčet „okolí“ a záznam lze pak použít pro potřeby policie. V jiných zemích to už tak třeba není. A samozřejmě je třeba vnímat GDPR a všechny tyto podmínky. My v redakci AutoŽivě kameru na čelní sklo doporučujeme. Byť ji sami ne vždy máme a používáme. Zpět ale k umístění kamery. Možná to zní přísně, ale dává to smysl.
Cokoli, co brání řidiči ve výhledu, ohrožuje bezpečnost jízdy, a proto je umístění kamery na předpisy citlivé. Nejčastější „rychlá zkratka“ je přilepit zařízení doprostřed čelního skla, přesně do toho místa, kde má řidič největší přehled. To je příklad špatného řešení. Do středu čelního skla autokameru nedávejte, v tomhle bodě není prostor pro kreativitu ani pro výjimky. Proč? Protože právě tam začne zařízení rušit zorné pole a částečně zastíní to, co má řidič vnímat bez překážek. A teď to podstatné. Pokud kameru nesprávně umístíte tak, že brání ve výhledu, nejde jen o estetické nebo ergonomické klopýtnutí.
Pro řešení nehod a pojistných událostí je kamera klíčová
Jde o přestupek, za který hrozí pokuta do 1 500 Kč. Ve správním řízení je to samozřejmě víc, od 2 000 Kč do 5 000 Kč. Je to exaktní, jednoduché a upřímně říkám, že je zbytečné dávat peníze za něco, co se dá vyřešit během pěti minut šikovným umístěním a trochou přemýšlení. Správná místa existují a nejsou o kompromisu, ale o logice. Nejčastěji padne volba na prostor poblíž středového zpětného zrcátka na čelním skle, nicméně s jednou zásadní podmínkou. Držák kamery se nesmí dotýkat černé skvrnité oblasti na čelním skle.
Tahle tmavá „fritová“ zóna okolo paty zrcátka a senzorů není dekorace – pomáhá se stíněním a bývá v ní ukrytá technika. Dešťový/světelný senzor, kamery asistenčních systémů. Tenhle prostor je potřeba nechat pracovat, ne mu přilepit další „oko“. V praxi se jako velmi dobrá řešení osvědčují i jiné alternativy. Zadní strana středového zpětného zrcátka, kde se kamera schová do stínu zrcátkového tělesa a vizuálně neruší.
Za zrcátkem je to v pořádku, pozor ale na černé tečky, tam ne
Klíč k volbě místa je až banálně přímočarý. Kamera musí dobře snímat dění na silnici a řidič na tu samou silnici musí bezvadně vidět. To druhé je absolutní priorita bez hvězdiček a výjimek. Teoreticky se dá poradit s výrobcem auta nebo v servisu. Tam znají umístění senzorů a doporučí místa, kde nehrozí kolize s technikou ve skle. V praxi je však nejlepší postup jednodušší.
Vyzkoušet všechna výše uvedená místa v konkrétním autě, ověřit reálný záběr kamery i to, co vidíte ze sedačky řidiče. A rozhodnout se pro polohu, kde kamera „neexistuje“ pro vaše oči, ale perfektně funguje její objektiv. Co vy, máte ve svém autě kameru a používáte ji? Pokud ano, budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Třeba i s radami a tipy, kam ji v konkrétním modelu, který máte, umístit. Tak, aby nerušila. Já o kameře přemýšlím, možná už nastal čas. Jdu tedy u svého auta řešit nerudovské „kam s ní“?