Volkswagen po 24 letech zrušil legendární model. Náhražka je tady, ale nesahá mu ani po ráfky

Nový model přebírá štafetu a pokračuje tam, Touareg z hlediska nákladů pozbyl smysl. Na jiné parametry ale nestačí, bohužel.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Když automobilka po čtyřiadvaceti letech zavře kapitolu velkého SUV, není to jen změna v ceníku. Jde o symbolický konec jedné ambice. Přesně tak působí rozhodnutí Volkswagenu rozloučit se s modelem Touareg s vysvětlením, že je ho „příliš drahé mít na pásu“. Zatímco na jeho místo v Evropě nastupuje levnější, praktičtěji pojatá alternativa Tayron. Kdo si pamatuje rok 2002, ví, jak moc Touareg reprezentoval touhu značky vyšplhat se výš. Výše než kdy dřív, a jak osobně si ten projekt vzal tehdejší šéf Ferdinand Piëch.

Velké SUV bylo skvělé a ano, cenová politka se dá chápat

To když vedle běžných nákladů akcentoval i technickou demonstraci schopností. Auto sdílelo platformu s první generací Porsche Cayenne. Přenášelo si technologie z luxusního sedanu Phaeton. Samo o sobě mělo být výkladní skříní toho, co Volkswagen dokáže, když chce postavit prestižní produkt. Jenže časy se změnily a s nimi se proměnila i pragmatika výroby, investic a priorit. Právě na téhle ose dnes přichází jasná zpráva, že Touareg po 24 letech na trhu končí. Přičemž podle dostupných informací se zaměření značky přesouvá k novému modelu Tayron.

iZdroj fotografie: S vědomím Autofair

Ten nabídne flexibilnější interiér, začne níž cenou a zároveň se stane největším SUV Volkswagenu v Evropě. Dostupný jak v pětimístné, tak v sedmimístné verzi, takže se trefí do reality mnoha evropských rodin. Přitom nejde o designové cvičení, základní parametry prozrazují jasné vymezení. Varianta s benzínovým dvoulitrem TSI a pohonem všech kol utáhne až 2 500 kg. To je důležitá metrika pro každého, kdo řeší karavan, loď nebo přívěs, a přitom nechce opustit mainstreamové spektrum značky. Mimochodem, neuměl Touareg 3 500 kg?

Nový nástupce bude určitě ekologičtější, a hlavně levnější

Právě tahle kombinace rozumných vstupních nákladů, reálné užitné hodnoty a rozměrového stropu v evropském portfoliu vysvětluje, proč Tayron přebírá štafetu tam, kde Touareg z hlediska nákladů pozbyl smysl. To, co se děje okolo, zároveň ukazuje širší dynamiku v koncernu. Touareg není jediný, kdo z nabídky mizí. Elektromobil ID.5, uvedený v roce 2021 a vnímaný jako kupé-SUV se zvláštním akcentem na Čínu, se nikdy nestal tím velkým trhákem, jak se plánovalo. Proto podle dostupných informací zmizí z programů v roce 2027.

iZdroj fotografie: Volkswagen

To se v čase potkává s dalšími rozhodnutími, která Volkswagen přenastavují víc směrem k SUV a crossoverům. Zatímco méně jisté projekty brzdí. Do téhle kategorie spadá i uvažovaný nový elektrický rodinný vůz v roli jakési náhrady za starý Touran. Upřímně, Touran nemám bytostně rád. Velký zvenku, malý uvnitř, symbol bezpohlavnosti. A ano, nemám ho rád hlavně proto, že když jsme kdysi v redakci jeli někam na výlet, jeden kolega jel v Nissanu 350 Z, druhý ve Focusu ST a na mne připadl Touran.

Nové modely končí, ovšem včetně těch, které jezdí na elektřinu

Konec ID.5 je mi absolutně jedno. Ale Touareg mě mrzí. Mám na něj dobré vzpomínky. Na nesmyslně silný desetiválec. Na to, jak jsem v dakarském speciálu létal saharskou pouští. Jak jsem se v dakarském servisním voze pouštěl do písečných dun. Kdysi jsem ho chtěl, ale skončil jsem u Cayenne. Teď Touareg tedy končí a mě to mrzí. Spíše z nostalgie. Ale i tak. Co myslíte vy, mají velká SUV dnes ještě právo na život? Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. A jdu se jen tak projet. Dokud je ještě čím.

Líbí se vám Touareg?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články