Chorvatsko aktualizovalo legislativu ohledně skupiny B. Tohle se dotkne řady Čechů, kteří tam jezdí

Změna pro všechny Čechy, kteří jezdí k Jadranu. Chorvatské pobřežní oprávnění B přináší potřebnou formulaci přímo, mizí komplikace.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Mám rád auta. Obecně je mi blízká technika, od dětství jsem si hrál se stavebnicí Merkur. Sám jsem se snažil vyrábět modely, včetně modelů lodí. Ty jsem vlastně dělal asi nejraději, radši než auta. Tam byl problém s koly, s jejich výrobou, zejména z papíru. Kdežto trup lodi se mi tak nějak tvaroval lépe. Každopádně o autech toho vím poměrně dost, o lodích téměř nic. Stejně tak toho moc nevím o Chorvatsku. Byl jsem tam jednou.

Do Chorvatska jezdí každoročně tisíce českých turistů

Paradoxně tedy v rámci prezentace značky Škoda a jezdil jsem tehdy na lodi. Ale jak jsem řekl. Pro loďaře je tady horká novinka. Chorvatsko aktualizovalo pravidla pro své pobřežní oprávnění B. Nejde o kosmetické změny, ale o sadu konkrétních úprav, které v praxi posilují mezinárodní uznání. A o něco rozšiřují, co přesně smí držitel oprávnění dělat. Hlavně to nově a zcela jednoznačně zapisují přímo do kvalifikačního průkazu. Zásadní posun je v tom, že nová podoba úrovně B teď oficiálně opravňuje k vedení sportovních plavidel a jachet až do délky 18 metrů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jak v rámci Chorvatska, tak i v mezinárodním kontextu. Tahle hranice „do 18 metrů“ není někde v poznámce pod čarou, ale je explicitně uvedena na samotném dokladu. Tedy přesně tam, kam se přístavní úřad dívá jako první. Druhou změnou, která možná vypadá jako věta navíc, ale v praxi řeší spoustu drobných nedorozumění? To je nová anglická formulace na průkazu: „The holder of this certificate has competence to operate up to 12 Nm from the coast or islands.“ Dřívější omezení, jež přivazovalo působnost dokladu explicitně k Jadranu, tím ustupuje.

Jednodušší podmínky na moři, více lidí, kteří to pojedou zkusit

Nový slovník míří na širší mezinárodní akceptaci, protože vymezuje kompetenci držitele obecně „do 12 námořních mil od pobřeží nebo ostrovů“. Tedy rámec, který si firmy a pojišťovny umí dobře přeložit do svých podmínek, ať už stojí loď v Istrii, nebo v jiné části Středomoří. Kdo někdy řešil, jestli jeho papír platí „jen“ pro chorvatskou část Jadranu, nebo ho bez debat uznají i jinde, tady dostává nejpřímější možnou odpověď přímo na průkazu. Bez nutnosti lovit stanoviska z mailů a telefonátů. Třetí významnou novinkou je, že se do stejného dokladu promítá i oprávnění k obsluze námořní VHF radiotelefonní stanice.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Znovu jasně a anglicky: „The holder of this certificate is authorized to operate VHF maritime radio telephone station.“ Praktický dopad je zřejmý. Kde dosud společnosti často trvaly na samostatné VHF licenci a srovnání s některými rakouskými průkazy hrálo proti klientovi, protože v nich tenhle explicitní údaj chyběl, teď chorvatské pobřežní oprávnění B přináší potřebnou formulaci přímo. Výsledkem je méně překvapení při přebírání lodě, méně improvizací s dodatečnými kurzy, a především jasnější právní obraz o tom, co držitel opravdu smí.

Dá se předpokládat větší zájem o lodě, tím pádem víc řidičů

Změny mají okamžitou účinnost, platí hned pro všechny nově vydávané doklady. A navíc je možné je na žádost přenést i na stávající držitele formou nově vydané verze průkazu. To je sympatická cesta, jak sladit starší dokumenty s dnešní praxí bez nutnosti absolvovat všechno od nuly. Proč o tom všem píšu na AutoŽivě? Jsou dva důvody. Kolega si právě udělal kapitánské zkoušky a zásobuje mě informacemi.

Tak proč se o ně nepodělit. A druhá věc? Na Jadranu se to každé léto hemží lidmi, kteří se na pár dní stávají kapitány vlastních prázdnin. Jsou mezi nimi i davy Čechů. Doslova. A ti se do Chorvatska musí nějak dostat, typicky autem. Takže jsme zpátky u oblasti našeho zájmu. Víc kapitánů, co jede na moře, víc motoristů, kteří se objeví na dálnici.

Jezdíte do Chorvatska?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články