Chcete jedno auto na celý život? Mechanici se hromadně shodli a vybrali dvě „nesmrtelné“ značky, které vás přežijí

Kdo chce koupit spolehlivou ojetinu, musí se zeptat na správném místě. A tím místem jsou autoservisy a automechanici.

i Zdroj fotografie: mobile.de
                   

Když se má vybrat auto, které nebude jezdit na hever častěji než do myčky, nestačí listovat katalogem barev a výbav. Potřebujete vědět, co dlouhodobě drží pohromadě, jinak řečeno, co je spolehlivé, bezporuchové. Zásadní je nedívat se na marketing. Nechci říct, že automobilky lžou. Vidí svět jinak. Tak, že jejich auto je to nejlepší na světě. Pokud ale všechny automobilky říkají, že právě to jejich auto je nejlepší, tak kde je pravda? Kde je realita? Ještě jednou, kdo hledá spolehlivé auto, měl by se ptát lidí, kteří mají k autům ruce nejblíž.

Je několik značek, které jsou dlouhodobě spolehlivé

Mám svůj názor na věc, nicméně i tak jsem oslovil řadu zkušených mechaniků, aby mi řekli, která auta vídají v dílně nejméně. A která naopak tráví na heveru spoustu času. Na první pohled prostá otázka, která ale míří přímo k podstatě. Kdo je v každodenní realitě spolehlivý. A odpověď, kterou má většina mechaniků, je jednoznačná. Mezi značkami, jež podle expertů vykazují nejméně poruch a potíží, dominují Toyota a Volkswagen. Není to náhoda, žádný blesk z čistého nebe. Zvlášť u Toyoty, kterou dlouhé roky provází pověst výrobce robustních automobilů.

iZdroj fotografie: Toyota

A nekonečné, až téměř nenápadné výdrže. Jde o ten typ techniky, který mechanikovi vlastně přidává radost z profese tím, že mu ubírá improvizovaných zásahů. Když se mechanici rozmluví o konkrétních modelech, objevují se u Toyoty názvy, která máte možná spojené s „nudnou jistotou“. Přesně tak to vidím i já. Stačí říct Corolla a Camry. A já usínám za chůze. Nicméně pokud bych měl doporučit nějaká spolehlivá auta, uvedl bych právě tato dvě jména. Tato dvě jména se ve výpovědích opakují znovu a znovu.

U VW jsou dobře hodnocené modely starší, z minulé dekády

Jako auta, která roky fungují i bez toho, aby dostávala zrovna rozmazlovací režim. Když víte, že roční olej a občasná kontrola nejsou otázkou filozofie, ale zdravého rozumu, dává jejich pověst smysl bez dalšího vysvětlování. Toyota v tomhle výběru ale není sama. Už jsem to naznačil. Volkswagen si od mechaniků vysloužil rovněž pochvalu, a to zvlášť u modelů z předchozí dekády. Jistě, nějaká ta ID tady nečekejte. Ten důraz na „minulé desetiletí“ není náhodný, protože právě tam se potkává moderní technika s německou důkladností.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

V provedení, které na sebe ještě nenabalilo tolik komplikací, aby se z toho stal problém. Zde zazní tradiční jména jako Passat nebo Golf. V dílnách lze pak slyšet věty ve stylu „tohle auto odmítá umřít“. Nakonec se spíše stane, že se řidič unaví dřív než motor jeho auta. Přitom nejde o mýtus, ale o soulad poctivého základu a pravidelné údržby. Jako zajímavý „outsider“ se v častých odpovědích mechaniků objevuje Honda.

Japonec až na konec? Tohle pejorativní rčení dávno neplatí

Zdaleka to není jen jméno do statistiky. Konkrétně Civic sklízí pochvaly za to, jak dobře snáší i méně pečlivé zacházení ze strany majitelů. Tohle malé vybočení je vlastně důležité, protože potvrzuje, že japonská škola trvanlivosti má širší základ než jedna značka. Spolehlivost není v tomhle případě sterilní termín z tabulky, ale reálný dojem ze servisních hal. Kde se pozná rozdíl mezi věcí, která se rozpadá, a věcí, která po letech prostě funguje. Já bych doplnil ještě Suzuki.

iZdroj fotografie: mobile.de

Značka, na kterou si asi vzpomenete, ale její auta jsou také velmi odolná. Tak tedy trojlístek nejvíce uváděných značek? Ano, je to tak. Toyota, Volkswagen i Honda snášejí běžné opotřebení citelně lépe než průměr. Takže běžná rutina provozu u nich nekončí výrazem „máme průšvih“. Ale spíš povzdechem „tak zase vyměníme to, co se mění“. Chápu, že tady si stýskají spíše mechanici. Rozhodně ne majitelé, kteří nemusí platit nad rámec povinného servisu. Tady budu moc rád za vaše vyjádření, popřípadě oponenturu oproti tomu, co zní ze servisů. V komentářích pod článkem je dost místa pro všechny. Možná budou všichni souhlasit.

Souhlasíte s výběrem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články