EU opět zabodovala: Hrozí definitivní konec výroby cenově nejdostupnějších aut. Je i vaše na seznamu?

Také jste příznivci levných automobilů, které nemusí oplývat špičkovou výbavou, ale preferujete jejich jednoduchost a nízkou cenu? Připravte se na nejhorší. Bezpečnostní nařízení vaše laciné automobilové favority citelně zdraží.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Od začátku roku platí v Evropě přísnější pravidla v podobě Euro NCAP, která naprosto změnila způsob hodnocení bezpečnosti nových aut. Nyní už nestačí, aby vozidla prošla jen nárazovými testy nebo měla kvalitní airbagy a spolehlivé bezpečnostní pásy. Podle nových nařízení je nezbytné, aby bylo každé auto vybaveno celou řadou moderních asistentů a dalších technologií, které mají za úkol zvýšit bezpečnost. A právě na to se rozhodla redakce AutoŽivě zaměřit.

Lidovým vozům zvoní hrana

Zvýšení bezpečnosti v autech je na jednu stranu samozřejmě chvályhodná, ale tento zásah bohužel způsobí zvýšení cen modelů nových aut, a to dokonce až o celé desítky procent. A co víc, tlak na zvýšení bezpečnostních prvků se podepíše především na levných vozech, které jsou právě díky dosavadní nízké cenovce pro Čechy tak lákavé. 

Automobilky, které na náš trh přinášejí vozy s lidovými cenami, jako je například Dacia nebo Citroën, se naprosto otevřeně obávají, že nízkou prodejní cenu spolu s jednoduchostí jejich modelů už prostě nebudou schopné dále zachovat. A jejich zákazníci, kteří doteď sázeli na rozumnou výbavu bez pro ně zbytečných moderních funkcí, se budou muset smířit s tím, že si budou muset připlatit za jízdní asistenty, systémy sledování mrtvých úhlů, automatické brzdění, a dokonce aktivní monitoring řidiče.

iZdroj fotografie: Dacia

K situaci se vyjádřili i představitelé značek Dacia (Denis Le Vota) a Citroën (Thierry Koskas), kteří jsou rozhořčení, že nevyhnutelně dochází ke zdražování jejich modelů aut, přestože pasivní bezpečnostní výbava, jako jsou airbagy, pevná karoserie a deformační zóny, zůstávají samozřejmostí.

Nové podmínky v konkrétní podobě

Jak zjistila redakce Autoživě, tak Euro NCAP rozšířilo od ledna letošního roku povinné bezpečnostní prvky v rámci nových vozidel hned o několik nových kategorií. Konkrétně se jedná o bezpečnou jízdu (monitorování řidiče), aktivní předcházení srážkám (inteligentní asistenční systémy) a ochranu pasažérů po nehodě (například v podobě automatického otevření dveří či nouzové volání). Všechny uvedené kategorie jsou povinné v rámci hodnocení bezpečnosti aut, a čím více jich vozidlo má, tím lépe je logicky hodnocen.

iZdroj fotografie: Suzuki

Právě proto mizí z nabídky automobilek tzv. čtyřhvězdičková, která nedisponují vrcholovou bezpečnostní výbavou. Pro příklad Dacia nebo Suzuki Swift letos získaly v hodnocení jen tři hvězdičky právě kvůli absenci pokročilých asistentů, ačkoliv ochrana posádky zůstává stále na vysoké úrovni.

Nejen růst prodejní ceny

Pokročilé asistenční systémy sice skutečně snižují počet nehod na silnicích (kupříkladu statistiky z USA jasně ukazují, že až o 25 %), nicméně také snižují dostupnost aut pro zákazníky. A tady nejde pouze o jejich vyšší prodejní ceny. Rozšíření bezpečnostních prvků se v rámci jejich provozu sekundárně promítne i do vyšších cen oprav a samozřejmě i do nákladnějšího pojištění především na straně pojištění havarijního.     

Situace na straně producentů levných aut teď nebude jednoduchá, byť by si přáli být maximálně konkurenceschopní jako doposud. Je to zcela jasné i z vyjádření Richarda Billialda z bezpečnostního institutu Thatcham Research, který řekl: „Bohužel kvůli Euro NCAP teď automobilky budou muset najít kompromis mezi tím, co je podle nařízení nutné splnit a co je ještě udržitelné směrem k průměrnému zákazníkovi.

Reální motoristé mají jasno

K situaci se vyjádřil i jeden z našich čtenářů, který je již několik let věrný značce Dacia. Pan Petr Marek z Liberce nám řekl: „Mám v pořadí již třetí Dacii Sandero a nevadí mi, že nemá žádnou opulentní a super moderní výbavu. Líbí se mi na ní, že mě spolehlivě odveze, kam potřebuji, a přitom mě nenutí platit vysoké částky za servis. Nemluvě o její nízké prodejní ceně, ta je přímo skvělá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ovšem doteď jsem byl zvyklý ji měnit maximálně po čtyřech letech za novou. Pokud dojde k jejímu zdražení, pak se budu muset smířit s tím, že už si tu poslední, kterou jsem pořizoval před rokem, budu muset ponechat podstatně delší dobu.“    

Tlak na bezpečnost vozidel ještě poroste

Vypadá to, že evropský boj o bezpečnost na silnicích je na vrcholu. Nové normy na jedné straně přinášejí vysokou ochranu řidičů a posádky aut, ale zároveň zdražují auta, a to zejména v nižších cenových kategoriích. A pro zákazníky to znamená jediné, budou se muset začít rozhodovat, zda zainvestují do modelů s drahými vyspělými technologiemi, nebo jestli aktuálně zvolí cenově dostupnější vozy s kompromisní výbavou, které budou stále bezpečné, ale už nemusí excelovat v rámci tabulek Euro NCAP.

Ale to je pouze dočasný stav, protože tlak na bezpečnostní asistenty podle mého názoru nadále poroste. Dá se předpokládat, že ve finále dojde k tomu, že EU donutí všechny automobilky ke striktnímu dodržení moderních asistenčních systémů v rámci všech zatím nastavených kategorií. A i ty se mohou v průběhu následujících let postupně rozšířit ještě o další.

V konečném důsledku to bude znamenat jediné. Ceny nových (a tím pádem následně i ojetých) aut porostou a zákazníci si budou muset při nákupu sáhnout hlouběji do kapsy. Poměr mezi dražšími a levnými vozy se zmenší a nebude to dlouho trvat a možná už nebudeme moci vůbec hovořit o tzv. lidových automobilech.

Kdybyste si měli vybrat mezi levnými novými vozy na trhu, který z nich by to byl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články