Třicet dotčených velkých značek, bohužel také asi třicet lidí, kteří to odnesli vlastním životem. Je třeba začít hned jednat.
Když stát vezme věc do svých rukou a pomyslně udeří pěstí do stolu, bývá to reakce na něco, co už prostě nejde přecházet. Nutno říct, že u airbagů Takata se to bohužel už netýká hypotéz a laboratorních rizik, ale kruté reality. Už jsem o tom v redakci AutoŽivě psali a vy jako čtenáři se opakovaně ptáte, jestli to není nějaký hoax. Jestli nejde o fámu. Ne, není to hoax, ne, není to fáma. Je to velký problém. Doslova propadák globálního rozměru, kvůli kterému výrobce zkrachoval. Je to tak masivní věc, že francouzská vláda sahá po mimořádně tvrdém nástroji.
Je to tak velké, tak globální, že to vypadá jako neuvěřitelný hoax
Hrozí plošným zákazem jízdy pro 1,7 milionu aut, která jsou ve Francii v provozu s problematickými pyropatronami. Není to žádné akademické cvičení. Letos v létě přišla o život jedna Francouzka. Poté, co airbag v jejím voze explodoval, a to tak, že na ni vymrštil kovové střepiny. A protože tenhle příběh má v historii bohužel mnoho předobrazů, přichází ultimátum pro výrobce. Vadné airbagy musejí vyměnit, a to v jasně daných termínech. Jakmile si majitel domluví termín v servisu, má daná automobilka dvoutýdenní lhůtu na provedení výměny.
Když ji nestihne, nesmí to odnést zákazník. Značka musí poskytnout náhradní vůz odpovídající tomu, co majitel běžně používá. A aby bylo jasno, že nejde jen o ukázku dobré vůle, přidává se další povinnost. V případě aut, která stála zaparkovaná déle než 15 dní, jdou náklady na odtah do servisu rovněž za dealerem. Tam, kde se prokáže nedbalost a z ní plynoucí zdržování, visí nad automobilkami navíc i finanční bič. V podobě pokuty až 10 milionů korun týdně. Do toho se přidává informační povinnost.
Týká se to milionů aut po celém světě, ČR není výjimkou
Je třeba oslovit všechny dotčené majitele i masově, formou TV spotů a dalších veřejných kanálů. S jasným upozorněním na riziko. Současně jsou majitelé vyzváni, aby si na webu své značky ověřili podle VIN, zda jejich vůz spadá do kampaně. Problém je globální a není nový. Zhruba třicet automobilových značek po celém světě už kvůli airbagům Takata vyhlašovalo nejrůznější svolávací akce. Odborníci dlouhodobě připomínají, že riziko selhání airbagu je výrazně vyšší v teplém a vlhkém klimatu. Právě to může vysvětlovat, proč byli někteří výrobci a jejich importéři v chladnějších zemích s plošnými výzvami pomalejší. Historie je bohužel jasná.
První zdokumentované úmrtí přímo připsané vadné pyronáplni je z roku 2003 z Arizony v USA. Tam byl muž nalezen mrtvý za volantem svého Subaru. Od té doby zemřelo po celém světě v souvislosti s těmito airbagy zhruba třicet lidí. Takata byla na přelomu tisíciletí gigant. Držela asi 20 procent světového trhu s airbagy a dodávala prakticky všem, kdo v oboru něco znamenali. Právě rozsah zákaznického portfolia způsobil, že se později skandál rozložil globálně. Konec firmy v podobě bankrotu byl už jen smutnou a nevyhnutelnou tečkou.
Nejlepší je vzít VIN a ověřit si aktuálnost na webu automobilky
Teprve nedávno se přidaly i nové epizody. Například Mercedes svolává více než 230 000 vozů kvůli stejné závadě. Co přesně znamená francouzská sankce v praxi? Zdroje popisují hrozící zákaz jízdy jako páku, jak přimět automobilky skutečně rychle jednat. Dotčené modely jsou přitom velmi široce rozkročeny napříč segmenty i roky výroby. Nepřekvapí, že se netýkají jen „exotických“ značek, ale i mainstreamu a prémiových řad.
Teď se zeptám vás, jestli jste to řešili? Jestli jste byli osloveni nějakou automobilkou a pozváni na svolávací akci? Také by mně zajímalo, zda vám někdo airbagy měnil. V komentářích pod článkem budu moc rád za vaše připomínky a zkušenosti. Než vypisovat kompletní seznam, bude asi lepší udělat něco jiného. Kdo má podezření, ať jde na stránky „své“ značky a zadá tam VIN. Záhy zjistí, jestli se ho problém týká.
Kompletní seznam
Závada airbagů Takata se v různých obdobích týkala přibližně 30 světových značek a milionů vozů napříč segmenty. Mezi nejvíce zasažené patřily zejména tyto automobilky a jejich modelové řady:
Audi
- A3 (2006–2013)
- A4 (2005–2008)
- A4 Cabrio (2007–2009)
- A5 (2010–2011)
- A5 Cabrio (2010–2011)
- A6 (2005–2011)
- Q5 (2009–2012)
- R8 (2016–2017)
- TT (2015–2017)
BMW
- Série 1 (E81–E88, F20–F21)
- Série 2 (F22–F23, F45–F46, M2 F87)
- Série 3 (E46, E90–E93, F30–F34, M3 F80)
- Série 4 (F32–F36, M4 F82–F83)
- Série 5 (E39, F07–F11)
- Série 6 (F06–F13)
- X1 (E84, F48)
- X3 (E83, F25)
- X4 (F26)
- X5 (E53, E70, F15, F85)
- X6 (E71–E72, F16, F86)
Cadillac
- BLS (2006–2008)
- Escalade (2007–2014)
Chevrolet
- Aveo T300 (2011–2016)
- Orlando (2011–2016)
- Cruze (2008–2017)
- Trax (2012–2015)
- Avalanche (2007–2013)
- Silverado (2007–2013)
- Suburban (2007–2013)
- Tahoe (2007–2013)
Chrysler
- 300 (2004–2016)
- Aspen (2007–2009)
- Crossfire (2007–2008)
Citroën
- C3 II (2008–2017)
- C4 II (2010–2018)
- C Zéro (2010–2017)
Daihatsu
- Charade (NSP90)
Dodge
- Challenger (2008–2014)
- Charger (2006–2015)
- Dakota (2005–2011)
- Durango (2004–2009)
- Magnum (2005–2008)
- Ram 1500–5500 (2003–2010)
- Sprinter (2007–2009)
DS
- DS 3 I (2008–2019)
- DS 4 I (2010–2018)
- DS 5 (2010–2018)
Ferrari
- California (2008–2014)
- California T (2014–2018)
- 458 Italia / Spider / Speciale / Speciale A (2009–2016)
- 488 GTB / Spider (2015–2018)
- FF (2011–2016)
- F12 Berlinetta / tdf (2012–2018)
- GTC4 Lusso / Lusso T (2016–2018)
- 812 Superfast (2018)
Ford
- Everest (2004–2014)
- Ranger (2004–2011)
- Mondeo / S-Max / Galaxy (2006–2017)
- Mustang (2004–2014)
- GT (2004–2006)
- F-150 Ranger / Fusion / Milan / MKZ / Zephyr / Edge / MKX (2004–2012)
Honda
- Accord VI–VIII (1998–2014)
- Civic VI–IX (1996–2011)
- CR-V I–IV (1997–2012)
- FR-V (2005–2009)
- Insight II (2010–2013)
- Jazz I–III (2002–2015)
- Legend (1999–2008)
- Stream (2001–2005)
- Shuttle (1998–1999)
- Logo (1999)
- Goldwing GL1800 (2007–2016)
Jaguar
- XF (X250, X260) (2007–2017)
- XE (2016)
- F-PACE (2017)
Jeep
- Wrangler (2007–2016)
Lancia
- Thema (2012–2014)
Land Rover
- Discovery Sport (2015–2017)
- Range Rover LM (2006–2012)
Lexus
- IS (2005–2018)
- SC430 (2001–2009)
Mazda
- 2 (2007–2014)
- 6 (2002–2010)
- B Series / BT-50 (1999–2014)
- CX-7 (2006–2012)
- CX-9 (2007–2012)
- RX-8 (2003–2010)
- Xedos 9 (1996–1999)
Mercedes-Benz
- Třída A II (169)
- Třída C II–III (203–204)
- Třída E IV (207–212)
- Třída M II (164)
- Třída R (251)
- GL I (164)
- SLK II (171)
- SLS (197)
- GLK (204)
- G (461)
- Vito / V (639)
- Sprinter (906)
Mitsubishi
- Pajero (V20–V90)
- L200 (KA0T–KB0T)
- i-MiEV (HA3W–HA4W)
- Lancer (různé verze)
- Colt (CK0A)
- Pajero Pinin
- Space Runner
- L400 Space Gear
Nissan
- Almera / Almera Tino (2001–2008)
- Maxima QX (2000–2003)
- Note E11 (2005–2013)
- Pathfinder R50 (2001–2004)
- Patrol Y61 (2001–2008)
- Pick-Up Navara D22 (2001–2003)
- Terrano R20 (2003–2006)
- Teana J31 (2004–2007)
- Tiida C11 (2007–2014)
- X-Trail I T30 (2001–2008)
Opel
- Astra (různé generace 2005–2018)
- Cascada (2012–2018)
- Meriva (2009–2017)
- Mokka (2011–2018)
- Vectra C (2003–2008)
- Zafira C (2011–2016)
- Signum A (2005–2008)
Peugeot
- i-On (2010–2017)
Saab
- 9-3 (2006–2011)
- 9-5 (2006–2009)
SEAT
- Alhambra (2011–2017)
- Altea / Altea Freetrack (2010–2015)
- Ateca (2017)
- Exeo (2009–2013)
- Ibiza (2016–2017)
- Leon (2010–2017)
- Toledo (2013–2017)
Škoda
- Citigo (2013–2018)
- Fabia II–III (2013–2018)
- Kodiaq (2017–2018)
- Octavia III (2013–2018)
- Rapid (2013–2018)
- Roomster (2013–2015)
- Superb II–III (2014–2018)
- Yeti (2014–2017)
Subaru
- Forester (2009–2022)
- Legacy (2004–2014)
- Outback (2004–2014)
- Impreza / WRX / STI (2004–2014)
- Tribeca (2006–2014)
- Baja (2003–2006)
Suzuki
- Grand Vitara (1998–2000)
Tesla
- Model S (2014–2016)
Toyota
- Auris (2006–2012)
- Avensis / Avensis Verso (2002–2008)
- Corolla (2001–2010)
- Hilux (2005–2015)
- Picnic (2003–2005)
- RAV4 (2003–2005)
- Yaris (2001–2017)
Volkswagen
- Beetle (2012–2018)
- California T5 (2008–2015)
- Crafter (2006–2017)
- Eos (2010–2015)
- e-Up (2014–2016)
- Fox (2007–2011)
- Golf / Golf Cabrio / Golf Plus (2009–2016)
- Multivan T5 (2008–2015)
- Passat / Passat CC / Wagon (2006–2017)
- Polo (2007–2014)
- Sharan (2011–2015)
- Tiguan (2015–2016)
- Transporter T5 (2008–2015)
- Up (2012–2016)
Doporučení: Nejrychlejší ověření je zadat VIN vozidla na oficiálních stránkách výrobce nebo na národních portálech svolávacích akcí.
Mnoho těchto aut je stále v provozu i v Česku – problém proto rozhodně nelze považovat za uzavřený.
Zdroj: Rešerše redakce AutoŽivě, Ministère de la Transition écologique