Šéf Mercedesu se nechal slyšet, že konec spalovacích motorů je špatné řešení, a jasně vysvětluje, co všechno z tohoto chybného nařízení EU vyplývá. Motoristé jsou z jeho postoje nadšení.
Je to vlastně docela slušný paradox. Právě německá automobilka Mercedes-Benz, která je dlouhodobě vnímaná jako nejen symbol luxusu, ale navíc i technologických inovací, se totiž najednou rozhodla změnit svoji strategii v rámci výroby svých vozů.
Ještě nedávno tlačil šéf této automobilky Ola Källenius na co nejrychlejší přechod Mercedesu k úplné elektromobilitě. Dokonce měl v plánu ukončit produkci spalovacích motorů ještě dříve, než diktovala Evropská unie. Nyní už je ale evidentní, že se probral z euforie kompletní elektrifikace a začal si uvědomovat, že právě konec spalovacích motorů může představovat katastrofu pro celý evropský průmysl.
Vývoj elektromobility je zoufalý
Zatímco Evropská unie nadále bazíruje na kompletním ukončení prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035, ředitel Mercedesu tuto restrikci veřejně pranýřuje. Podle jeho slov se jedná o naprosto nerealistický požadavek, protože se podle jeho názoru situace nevyvíjí tak, aby nařízení bylo splnitelné. Poukazuje na příliš pomalu se vyvíjející infrastrukturu elektrostanic a dramaticky vysoké ceny energií, kdy samozřejmě mezi odborníky není jediný, kdo uvažuje tímto směrem.
Navíc ale varuje před přílišnou neochotou zákazníků automobilek diametrálně změnit svůj postoj k pohonu vozů. A právě ta podle něj může způsobit kolaps na poli segmentu automotive. Obává se totiž, že zákazníci mohou těsně před zákazem prodeje vozidel se spalovacími motory začít masivně skupovat vozy s benzínovými či naftovými agregáty. A to by podle jeho vyjádření mohlo nejen zcela nabourat „zelený“ vývoj, ale doslova nabourat celou evropskou ekonomiku.
Generální ředitel Mercedesu v tom není sám
Redakce AutoŽivě prověřila i názory odborníků z dalších automobilek a zjistila, že se v podstatě všichni shodují na tomtéž. Počet elektrických vozů v Evropě stoupá, ale ani vzdáleně tempem, které se ještě před pár lety očekávalo. A zatímco čínští výrobci hrnou do Evropy jeden elektromobil za druhým a tlačí lokální konkurenci cenově ke zdi, tak evropským automobilkám klesají zisky a o jejich modely není ani zdaleka takový zájem.
Mercedes se proto rozhodl, že hodlá i nadále vyvíjet své spalovací i hybridní motory, ale současně se pustí do rychlého vývoje syntetických paliv. Celkově to znamená, že se automobilka pokouší dosáhnout určité technologické neutrality. A to tak, že postupem času sice dosáhne snížení emisí, ale ne na úkor absolutního ukončení spalovacích motorů.
Správná cesta je skutečně jinde
Musím říct, že já osobně v tomto řekněme otočení kormidla Mercedesu fandím. Představa ukončení výroby spalovacích motorů a totálního nástupu elektromobilů se mi dlouhodobě nelíbí. A už jen čekám, kdy se ostatní velké evropské automobilky začnou Mercedesem inspirovat a společně vyhlásí nařízení EU skutečnou válku. Elektromobily za mě nejsou správná cesta, a dokonce může v budoucnosti dojít k tomu, že bude buď velký nedostatek elektrické energie pro jejich pohony, nebo bude prostě elektřina tak drahá, že způsobí motoristům obrovské finanční problémy.
Evropská unie mimo realitu
A jsem rád, že se k tomuto názoru připojují i čtenáři AutoŽivě, kteří uvažují podobným způsobem. Radek Malý, dlouholetý majitel a fanoušek vozů Mercedes, nám například sdělil: „Mám zkušenosti nejen s novodobými hybridy od Mercedes, ale i staršími diesláky. A vždycky jsem s nimi byl v zásadě spokojený. Moc bych si přál, aby jejich výroba neskončila. Plně elektrické vozy dávají možná smysl ve městech, ale bez pořádné nabíjecí infrastruktury v rámci malých obcí je snaha o plnou elektrifikaci vozidel nemožná. Konečně někdo z velkého byznysu řekl na plnou pusu to, co si většina z nás myslí.“
Pavel R., podnikatel v autodopravě, poukazuje na problematiku ze svého pohledu: „Nejen české, ale i německé spediční firmy každý měsíc řeší, jak ušetřit na palivu, opravách vozů a samozřejmě na daních. A elektromobily jsou obecně vzato velký luxus pro vysloveně úzkou skupinu zákazníků. Za mě dávají dopravcům smysl nové úspornější diesly nebo třeba i hybridy. A všichni by uvítali jediné. Totiž kdyby EU začala více vnímat realitu a méně nám podsouvat svá zcestná zelená prohlášení.“
V hlavní roli syntetická paliva
Přístup Mercedesu jasně reflektuje evropskou realitu. Totiž že elektromobily nejsou, tedy minimálně v současné době, univerzálním ani jediným správným řešením. Snižování emisí sice má smysl, ale jedině v podobě kompromisu. Inovace hybridních motorů a třeba i další rozvoj vodíkových agregátů, to je rozumná cesta.
Ale největším esem v dalším vývoji nových vozů budou patrně již zmíněná syntetická paliva. Stále žijeme v reálném světě a v něm prostě existují regiony, kde si elektromobily nemohou lidé dovolit. Nejen z pohledu infrastruktury, ale především z důvodu kupní síly, respektive vysokých cen elektroaut, na která jednoduše nemají šanci dosáhnout, byť by se jednalo o rozumné ojetiny.