Nejkrásnější Škoda všech dob představena? Někdo to říká, ale náš expert mluví o kabátu, který by si neoblékl

Tradice zavazuje a český zákazník ji miluje, cokoli jiného ho děsí. Automobilka ale musí ukázat „něco nového“, byť do produkce to hodně oseká.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Mě tak trochu připomíná novodobou reinkarnaci Škody R z dílny Petra Novaguea. Ale jen zepředu. Asi tou spodní linkou nárazníku. Z boku ve mně koncept evokuje vzpomínky na Roomster. A to není nic pozitivního a příjemného. Nicméně podle některých kolegů z branže je tohle nejkrásnější škodovka všech dob. Chápu, není to nic jednouchého, udělat hezké auto, navíc kombi. Vzít si do ruky koncept, který si troufne vrátit mladoboleslavské kombi tam, kam patří, a přitom ho převléknout do budoucnosti? To není nic samozřejmého.

Jezdit s ním nebudete, určitě ne hned, ale cesta je jasná

Škoda Vision O přesně tímhle gestem zvedá rukavici. Pro řadu komentátorů je po pár minutách u konceptu prý jasné, že otázka „nejkrásnější škodovka posledních let?“ není od věci. Je to pozvánka ke zkoumání, co všechno se dá do jedné karoserie vtěsnat, aby vznikla směs rozumu, čisté praktičnosti a emocí. Změna je cítit už z prvního pohledu. Designový jazyk Modern Solid tady působí vyzráleji, sebejistěji, a hlavně účelněji. Vision O není koncept pro vitrínu, ale demonstrace toho, jak může vypadat elektrifikovaná budoucnost značky v segmentu, ve kterém je dlouhodobě doma. Že právě kombi je pro Škodu srdeční záležitostí, dokládá i kontinuita.

iZdroj fotografie: Škoda

Automobilka je evropským lídrem kombíků od roku 2016 a dohromady jich prodala téměř 3,8 milionu, z toho moderní Octavia sama přes 3 miliony kusů. To je číslo, které je třeba nechat zaznít, než si uvědomíte, co znamená v reálu. Tradice, jež zavazuje, ale kterou tady neberou jako břemeno, nýbrž jako odrazový můstek. Vepředu je novinka s názvem Tech-loop. Výrazná, až grafická interpretace „masky“, která místo tradiční mřížky pracuje s tvarem a světlem. Osvětlené logo uprostřed a nový světelný koncept na přídi, vzadu charakteristické „T“ v kresbě zadních svítilen.

Kdo si tohle auto koupí? Tohle nikdo, ale sériovka bude trhák

Tohle všechno dělá auto čitelné na první bliknutí a zároveň podporuje aerodynamiku, která je tady očividně prioritou. Už samotný profil je čistý a utažený, nejde o okrasu pro okrasu. Chladicí otvory a kanály, které vedou proudění kolem kol, aktivní klapky v masce, a dokonce dvojice průduchů na kapotě, jež snižují odpor a zároveň odvedou vodu z čelního skla, to jsou malé, ale viditelné kamínky v mozaice účinnosti. Nejde ale jen o to. Vision O je plné detailů, které propojují „co bylo“ s tím, „co bude“.

iZdroj fotografie: Škoda

Skryté kliky dveří (dám ruku do ohně za to, že do sériové produkce se nedostanou). Nově pojatý střední sloupek s jemným odkazem na ikonickou háčkovou linku z loga. A hlavně panoramatická střecha, jež dává kabině vzduch a světlo, aniž by slevovala z čistoty tvaru. A aby to celé dostalo i trochu hravosti, v nabídce je lak s názvem Circadian Hue, který pod různým úhlem a světlem mění náladu z pískově béžové do modra. Automobilový chameleon ne jako efekt pro efekt, ale jako jemná ukázka, že i barevnost může být součástí designové filozofie.

Jak velký rozdíl bude mezi prototypem a sériovkou? Velký

Interiér jde stejnou cestou. Minimalistický, logický, a přitom vizuálně soudržný, bez zbytečných ornamentů, které by odváděly pozornost od toho, co budete používat denně. Dominantou je horizontální displej v celé šíři přístrojové desky. Přehledný, přizpůsobitelný a umístěný přesně tam, kde ho chcete mít, tedy v zorném poli. Doplněný centrální obrazovkou pro další ovládání. Dotyk podporují haptické a fyzické prvky, včetně chytrého otočného ovladače, a přirozeně působí i tlačítka na volantu. To celé tvoří rozhraní, které je jednoduché, ale ne „chudé“, a digitální, ale ne „odtažité“. Pro praktičnost, které si zákazníci Škody tolik váží, mluví i číslo, jež je v tomhle segmentu zásadní.

Zavazadelník nabídne více než 650 litrů. To zůstává vyloženě „simply clever“ vizitkou. A teď osobní pohled. Jedna věc je, jak objektivně referujeme v redakci AutoŽivě. Druhá, co si myslím já. Upřímně, nevím. Zepředu fajn, to jsem řekl. Z boku se mi nelíbí, to už jsem také naznačil. Nicméně není to nová Octavia. Zatím je to jen teorie.

Ale kdyby to nedrželo pohromadě jako celek, nejde s tím automobilka ven. Přiznávám, že Vision O mile působí soudržně. Není to jen dojem, ale zjevně i proklamovaná filozofie. Má být možná ukázkou toho, že se nejprve navrhne prostor pro lidi a teprve pak kabát, který ho obleče. Souhlasím. Co na tom, že jde o kabát, který bych si asi nenatáhl.

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Jak se vám líbí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články