Také vás mrzelo, když se ikonické Audi TT přestalo vyrábět? Naštěstí se Audi rozhodlo k modelu vrátit. Ovšem v docela jiné podobě, která má přinést mimořádné emoce.
Obrovskou pozornost na letošním mnichovském autosalonu zaznamenala na poli sportovních aut novinka v podobě Audi TT s označením Concept C (vůz je též někdy nesprávně označovaný jako Audi TT Moment 2.0). Automobilka tímto vozem navazuje na své doslova ikonické sportovní modely TT a R8, které si především v posledních deseti letech získaly velmi širokou skupiny fanoušků. Nové Audi rozhodně budí mezi motoristy velké emoce a očekává se, že jeho vizualita je předzvěst toho, jak budou postupně vypadat i další budoucí modely téže značky.
Pohon, který jsme u TT nečekali
Automobilka Audi zůstala od ukončení již zmíněných modelů TT a R8 bez charismatického sportovního vozu, takže si dokáži představit, jak se rozzářily oči fanoušků Audi, když se dozvěděli, že na trh přijde sportovní novinka jejich oblíbené značky, která má navíc působit vysoce futuristicky.
Naopak zklamání jim ale patrně přinesla informace, že se nebude jednat o nadupaný šesti- nebo dokonce osmiválec, ale že se o pohon nového modelu bude starat dvojitý elektromotor. Holt taková je doba a tlak automobilek na vývoj dalších a dalších elektro aut sice nás „petrolheady“ štve, ale rozhodně už nás nepřekvapuje.
Velmi futuristický i tradiční
V každém případě ale věřím, že právě tento vůz bude patřit mezi sporťáky, za kterými se na ulici ohlédne prakticky každý. Nová Audina má totiž extrémně minimalistký čistý design s aerodynamickým nábojem, a přitom předvádí zajímavý šmrnc, který se hned tak neokouká. Maska nového TT se designérům velmi povedla. Je vysoká a naopak nízké dlouhé světlomety (lehce připomínají Bugatti Chiron) k ní pasují báječně. Velmi podobný formát světel je k vidění také na zádi vozu, které doslova kraluje přímo gigantický difuzor. Zadní okno na tomto TT nečekejte, tohle auto zezadu připomíná ryzí supersport.
Vůz vznikl ve spolupráci s automobilkou Porsche a podle informací, který získalo AutoŽivě, je údajně založené na platformě modelu 718 Electric. Nicméně když si nové TT prohlížím, jeho vizualita jasně nese rysy původních TTéček i R8.
Zážitek z jízdy na prvním místě
Co mě osobně potěšilo, je, že právě nové TT je detailně zacílené na řidiče a jízdní zážitek. Takže se v něm nekoná žádná přehlídka displejů, ale Audi se v rámci tohoto modelu vrací řekněme k ovládací jednoduchosti. Řada ovládacích prvků je tu koncentrovaná přímo na volantu. Ale přitom nejde jen o záležitosti týkající se kabiny či přístrojové desky. Je tu také několik tradičních vnějších prvků jako například klasická boční zrcátka a nikoli kamery, ke kterým se někteří výrobci sportovních elektromobilů přiklání.
Co se týče elektrického agregátu, tak Audi slibuje, že toto TT bude dosahovat výkonu na úrovni modelů RS se špičkovým zrychlením, kterým bude vůz hravě konkurovat výkonným modelům ve svém segmentu. Navíc bude automobil disponovat pohonem všech kol. Ano, zatím se jedná jen o koncept, ale podle vyjádření automobilky má dojít k jeho sériové výrobě v roce 2027.
Podle generálního ředitele Audi Gernota Döllnera má nové TT přinést řidičům čistou radost z jízdy i bez spalovacího motoru. Podle jeho slov k tomu stačí správně vyladěná platforma, originální design a odvaha nabídnout zákazníkům skutečný sportovní charakter, nejen vysoký výkon „v přímce“, ale především zábavu v zatáčkách a maximální kontrolu na vozem.
Jak se na nový koncept TT tváří naši čtenáři?
Pavel Janeček, fanoušek Audi i elektromobilů, nám řekl: „Vážně se mi líbí odvaha Audi postavit nový koncept sportovního elektrického auta jak na jeho historických modelech, tak na ekologické udržitelnosti. A pokud automobilka v tomto případě dodrží své sliby ohledně dynamiky vozu, může to být přesně to auto, které naprosto změní pohled řidičů na elektrické sportovce.“
Další fanda Audin, pan Zdeněk K., se nám zase svěřil: „Původní TTéčko jsem přímo miloval, ale jeho avizovaný přechod na elektřinu mě zrovna nenadchl. Pokud však nové TT nabídne kvalitní ovladatelnost a skutečné emoce, jsem ochoten mu dát šanci. Pro mě je na sportovních vozech jednoduše důležitá trakce, hmotnost a k tomu rychlá odezva. A moc bych si přál, aby se tyto aspekty v moderním TT projevily.“
Konečně zábavná elektrika?
Automobilka nijak nepopírá inspiraci, kterou do nové Audi TT promítla. Sama přiznává, že při vývoji konceptu vycházela ze sportovních speciálů dokonce i z 90. let, nicméně se také drží odkazu původního modelu TT, který vnímá jako designérský symbol a bestseller, se kterým Audi slavilo velké úspěchy.
Nové TT Concept C má být jasnou reakcí na vlažné přijetí elektrických sportovních vozů zákazníky. A Audi věří, že nové TT má být mezi elektrickými sporťáky pionýrem, který konečně vzbudí zájem na trhu a předvede, že elektromobil nemusí být sterilní a nudný. Jestli se vůz stane nejlepším sportovním elektromobilem, na to si budeme muset počkat. Našlápnuto má ale ke svým cílům podle dostupných informací opravdu dobře.
