I starý model X3 je pořád prémiovka, který dokáže nabídnout hodně parády, a přitom vás nezruinuje. Musíte ale dodržet několik pravidel, jinak budete z modelu BMX3 zklamaní.
Je to právě BMW X3, které si díky své prémiovosti, jízdním vlastnostem, solidní ceně i spolehlivosti konkrétně v případě dieslové motorizace získalo na evropském trhu skutečně velmi dobrou pověst. A v momentu, kdy se na jedné straně zpomalil prodej nových SUV, ale na straně druhé vzrostl zájem o prověřené ojetiny, právě X3 získalo na popularitě i mezi českými motoristy. Proto se redakce Autoživě rozhodla vám přinést přehled jeho nesporných výhod i názory z řad jeho majitelů a odborníků v oblasti automobilů.
Modely BMW X3 první a druhé generace s typovým označením E83 a F25 jsou dnes mezi řidiči určitým symbolem vstupu mezi prémiová vozidla v kategorii SUV. X3 byla poprvé představena již v roce 2003 a okamžitě si získala pozornost zákazníků, v jejichž hledáčku byla bezpečná auta s kvalitním výkonem pro cestování na každodenní bázi.
Pěkná výbava a ještě lepší motory
Vozy BMW X3 nabízely již v základních specifikacích velmi slušnou výbavu, nechyběly jim kvalitní dobře zpracované materiály a velmi rychle si získaly pověst aut zacílených na řidiče. Spolu s modelem X5 se nejprve dostala i X3 do hledáčku úspěšných podnikatelů, kdy je začaly následovat movitější rodiny s dětmi anebo prostě ti, kdo se chtěli vymykat běžnému mainstreamu.
Doslova legendární se ovšem stalo BMW X3 osazené dvoulitrovým dieselem (pro představu k dispozici byly varianty 18D, 20D a 30D), který si majitelé tohoto SUV i po letech chválí pro jeho spolehlivost s nájezdem stovek tisíc kilometrů bez vážnějších poruch i nízkou spotřebu. Ta se totiž v průměru pohybuje na hranici 6,5 litrů nafty na 100 km. Ano, i o třílitrovém benzínovém šestiválci můžeme hovořit v rámci BMW X3 jako o spolehlivém, a dokonce je to velmi agilní motor s krásným tahem. Ale co se spotřeby týče, je třeba v praxi počítat s více než 11 litry v rámci kombinované spotřeby.
Ojetina, která vás nezruinuje
V současné době je možné najít v rámci autobazarů a inzertních webů opravdu dlouhou řadu prvních BMW X3 (ročníky do 2010) ve velmi solidním stavu za cenu začínající na 150 000 korunách. Vozy s dieselovými motory, lepším nájezdem a většinou i ve čtyřkolce se pak pohybují ještě pod hranicí 180 000 korun. Často se daří narazit i na hýčkané X3 ve vynikajícím stavu, s malým nájezdem a hodně zajímavou výbavou (od xDrive až po M-paket), za něž už ale zaplatíte i čtvrt milionu.
Pokud vás zajímá spíše druhá generace BMW X3, která se vyráběla v letech 2010–2017, která vypadá na první pohled podstatně moderněji, tak tam počítejte s cenou kolem 400 – 550 000 korun. To už nejsou vysloveně malé peníze, ale když vezmete v potaz jízdní schopnosti a velmi dobrou výbavu X3 i jeho spolehlivost, pak to ve srovnání s konkurenčními modely v dané třídě není přemrštěná cena. A když se podíváte, kolik stojí ještě novější varianty X3, kdy například xDrive 30e z roku 2021 s nájezdem do 50 000 km se dá pořídit za 1 200 000 Kč, pak ten půlmilion v rámci druhé generace vlastně vážně není tak moc. Co říkáte?
Proč je o ojeté X3 pořád takový zájem?
Souhrn kvalit i starších X3 je poměrně široký. I když jsou samozřejmě výrazně menší než X5, stále nabízejí slušnou dávku prostoru v kabině i zavazadelníku. Přitom ale nejsou tak těžká a těžkopádná, ale řidičsky jsou naopak zábavnější. K tomu připočítejte robustní karosérii a kvalitní pohon 4×4, díky kterému vůz zvládá i středně náročný terén, takže to rozhodně není jen auto do města a na dálnici.
Já sám oceňuji na BMW X3, které už mi několikrát prošlo rukama, sportovně laděný prémiový interiér a celkově výborně zvládnutý jízdní charakter. Patřím mezi řidiče, kterým na X3 vyhovuje tvrdší sportovnější podvozek, ale jsem si také objektivně vědom toho, že právě ten dokáže některé řidiče odradit. Pokud bych se rozhodoval pro koupi BMW X3, určitě bych si ale vybíral mezi kousky s jasně definovanou historií a ideálně po prvním majiteli.
Klíčová je volba motorizace i důsledný servis
Náklady na provoz především v rámci dieselových variant nejsou až tak vysoké, jak se o vozech BMW X3 hovoří. Volba dvoulitru a tlak na pravidelný servis především v rámci výměn oleje jsou rozhodně správným postojem. Také mohu ze zkušenosti doporučit si najít prověřeného automechanika, který se specializuje na vozy BMW. Jeho zkušenosti vám často dokáží ušetřit čas za dobu vozu i náklady na díly, které nemusí být za každou cenu nové, a tím pádem drahé.
Zkrátka, když vezmete rozum do hrsti při nákupu a servisu BMW X3, získáte vynikajícího SUV parťáka, který vás bude nejen vozit s velmi pěknou spotřebou, ale také vás bude bavit ho řídit. Vůz je poměrně všestranný i pro nezpevněné vozovky, skvěle ovladatelný a pohledný i ve starších ročnících.