Kopie oblíbeného Suzuki míří na český trh, navíc bude citelně levnější. Spotřeba? Nula celá nic. Design? Deset z deseti

Mimořádně povedená poslední verze kultovního Suzuki Jimny má pravda jeden zásadní nedostatek: v EU prodeje skončily. Tím spíš je ale zajímavý jeho nástupce.

i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
i Zdroj fotografie: Baojun
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Ano, patřím k obdivovatelům malého Jimny, musím se přiznat. A současně ke kritikům nařízení EU, kterým se v podstatě znemožnil jejich další dovoz k nám. A nejen k nám. Považuji to auto (speciálně jeho poslední generaci) za mimořádně povedené vozidlo jak do města, tak do terénu. Malé, úsporné, odolné, pohledné, dostupné. Značka ideál? Tak trochu. Tedy krom toho, že nové neseženete a ojeté bude dražší, než bylo nové. Zvláštní. Co s tím? Jedno řešení je na dohled, dokonce u nás. Pojďme se na to podívat společně.

Náhrada originálu? Možná spíše jeho vylepšení

Když jsem se totiž poprvé dozvěděl, že do Evropy (i do Čech) míří Baojun Yep, který jako by z oka vypadnul poslední generaci Suzuki Jimny, v duchu jsem zajásal. Konečně. A navíc. Na Baojun jsou celá nařízení a omezení EU celkem krátká – jde totiž o elektromobil. A hned vás všechny, co téměř ztratili zájem číst, uklidním: tady to totiž opravdu dává smysl. Protože jestli má elektromobil opravdu někde smysl, pak je to ve městě. A pokud má celkem terénní podvozek? Pak obrazně řečeno zabijete více much jednou ranou.

Protože co si budeme povídat, někdy i město je celkem slušný terén a výzva pro terénní schopnosti automobilu. Jimny na to bylo zcela ideální, obrubníky ani kanály ho opravdu nerozhodily, v konstrukci jeho podvozku byly znát desítky let zkušeností Suzuki s malými i většími off-roady. Ano, terénní auta Suzuki opravdu umí. Jenže k čemu nám to celé je, když Jimny skončil v podstatě dřív, než začal? Nový Yep může navázat. A má k tomu opravdu ideální parametry, viz tabulka:

ParametrHodnota
Délka3 381 mm
Šířka1 685 mm
Výška1 721 mm
Provozní hmotnost1 006 kg
Výkon elektromotoru50 kW (68 k)
Baterie28,1 kWh
Dojezd (WLTP)Odhadem kolem 300 km
Poháněná kolaZadní
PřevodovkaAutomatická
Zdroj dat: Bayon

Jak je vidět, krátká (třídveřová) verze Yepu je dokonce ještě kratší, než byl originál (3 381 mm proti 3 550 mm u Jimny). Navíc přestože je elektro, je lehčí: několik kilogramů přes tunu je u elektromobilu (i malého elektromobilu) stále skvělá hodnota. Ano, baterie není z největších, ale právě díky nízké hmotnosti vám i 28,1 kWh zajistí relativně (na město) schopný dojezd kolem 300 km. Což drtivé většině uživatelů, co se podívají maximálně kousek za město, bude stačit. A ani dobití nebude otázkou věčnosti.

Malý elektromobil s lehkou baterií dává smysl

Je to tedy cosi jako „běžné elektromobilní SUV naruby“. Běžné elektromobilní SUV míří spíše ke dvěma tunám, potřebuje pořádně velkou (a také pořádně těžkou) baterii, výsledek je pak nemotorné „velké cosi“, s velkou spotřebou a patřičně vysokou cenovkou. Udělat kopii Jimnyho jako elektromobil je naopak geniální nápad: a pokud se podaří dodržet zatím známou cenu 499 000 korun, troufnu si tvrdit, že o prodeje se Wuling EV Car Import, který u nás bude značku zastupovat, obávat nemusí.

iZdroj fotografie: Baojun

Dokonce tím vzniká konkurence i pro novou Škodu Epiq, případně VW. ID2 All. Větší „příbuzný“ Yepu, již pětidveřová a přes 4 metry dlouhá verze s označením Plus, pak nabídne hned tři velikosti baterií (32 kWh, 41,9 kWh a 54 kWh) a nepochybně i vyšší cenovku. Najde se ale myslím nemálo takových, co jim tři dveře postačí, kompaktní rozměry budou vyhovovat a cenovka do půl milionu pro ně bude akceptovatelná. Zejména s nízkou spotřebou. A ve městě se už nabíječka dá najít celkem snadno. Ostatně, jak to vidíte vy? Dává vám tenhle mrňous smysl? Napište nám, váš názor nás zajímá!

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Také vám dává malý off-road jako elektromobil smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články