Zvyšování cen za služby STK rostou, proč to? Jednoduše se to dá bez velkého filozofování připsat inflaci a vyšším nárokům na vybavení stanic.
Když se začne mluvit o technických kontrolách, většina řidičů se na chvíli přestane tvářit bezstarostně. Výjimkou jsou jen ti, kteří mají nové auto do stáří čtyř let. Právě to je, jak už jsme mnohokrát v redakci AutoŽivě psali, čas, kdy auto na STK ještě nemusí. Začíná se po čtyřech letech v provozu a pak každé dva roky. Ti, kteří musí na STK už pravidelně, vědí, že nejde jen o to projít bez ztráty kytičky, ale také o to, kolik celý proces spolyká peněz a nervů. Letos se přitom proměnil i samotný kontext, ceníky pro rok 2025 neprošly jen tichým kosmetickým posunem.
Nic nezlevňuje a očekávat to u kontrol STK by bylo naivní
Ale poskočily způsobem, který reálně překračuje očekávání řidičů, a to nejen těch, kteří udržují starší auto při životě. Je to jednoduchá matematika, průměrná cena standardní STK u osobního auta se u nás pohybuje kolem 1 200 až 1 300 Kč. Jenže to není všechno, jakmile se na položky v ceníku podíváte zblízka, začnou se vrstvit další náklady, které se v reálném životě nedají vynechat. Za základní technickou kontrolu osobního vozidla zaplatíte nyní minimálně 1 200 Kč a k tomu se přidává poplatek za měření emisí přibližně 800 Kč. To znamená, že součet běžně překročí dvoutisícovou hranici ještě dřív, než si stihnete odkašlat u přepážky.
U motocyklů je situace milosrdnější. STK se obvykle pohybuje mezi 600 a 800 Kč a opakovaná kontrola vyjde asi na polovinu. To je logika, která dává smysl a odráží nižší náročnost agendy. Přesto platí, že průměrná cena v roce 2025 mírně převyšuje loňskou úroveň a statistiky z roku 2024 uvádějí meziroční nárůst 5–10 %. Může za to inflace a vyšší náklady na vybavení STK. Už to dávno nejsou garáže s razítkem a lampičkou, ale místa, kde technika stojí reálné peníze a musí se obnovovat. Nový rok nepřinesl jen upravené cenovky, ale také jeden docela zásadní posun v tom, jak a kde se technická kontrola může odehrávat.
Kontroly technického stavu probíhají i na silnicích, díky INSIDu
Ten citelně mění pravidla hry na silnici. O tom ale za chvíli. Faktem je, že cena STK v ČR není pevně daná a liší se podle typu vozidla, regionu a konkrétní stanice. V roce 2025 se obvykle pohybuje kolem 1 300 až 1 600 Kč pro osobní automobil. K této částce je často nutné připočíst i cenu za měření emisí, která se pohybuje kolem 800 Kč. To už jsem říkal. Opakovaná prohlídka po zjištění závady je výrazně levnější, často jen v řádu stokorun. Pokud se vozidlo vrátí v den původní prohlídky, může být skutečně za minimum.
Zpět k tomu, co jsem naznačil před chvílí. Jsou tady i terénní pracoviště. Souvisí to s nástupem nové Inspekce silniční dopravy, zkráceně INSID, která od července 2025 získala rozšířené pravomoci. Vnesla do provozu nový typ dohledu. Inspektoři mohou zastavovat auta, provádět technické kontroly, kontrolovat dodržování přestávek řidičů a odhalovat manipulace s tachografy. Jistě, nejedná se o STK v pravém slova smyslu. Nelze si představovat, že si člověk stopne na ulici auto INSIDu a „projde“ běžnou kontrolou STK. Spíše naopak.
V Německu jsou kontroly STK nejdražší a také nejpečlivější
Pokud ho inspekce INSID zastaví, může se stát, že už z místa neodjede. Ceny ještě jednou a naposledy. Mám tady srovnání cen povinné technické kontroly osobního auta (do 3,5 t) u našich sousedů a v ČR. Pro férové porovnání uvádím ekvivalent v korunách. Přepočty jsou orientační, použil jsem kurzy, kdy 1 € je 25,0 Kč a 1 PLN je 6,0 Kč. Pro srovnání to postačí. V Německu se ceny STK liší podle spolkové země a zkušební organizace (TÜV, DEKRA aj.). V roce 2025 vychází kompletní prohlídka u běžného osobního auta typicky zhruba na 150 až 165 €, tedy přibližně 3 750 až 4 125 Kč.
Například ceník TÜV Nord pro Dolní Sasko si říká o 162,10 € vč. měření emisí, tedy cca 4 050 Kč. Na Slovensku se platí zvlášť za technickou (TK) a emisní (EK), v praxi se to ale bere jako balíček. Typická kombinovaná cena pro osobní vůz se pohybuje v rozmezí zhruba 65 až 95 €, tedy cca 1 625 až 2 375 Kč.
Rozdíly jsou podle stanice a regionu. V Polsku je výše poplatku pevně stanovena vyhláškou a dlouho patřila k nejnižším v EU. Od 19. 9. 2025 platí nové sazby, za osobní auto je to 149 PLN, tedy přibližně 894 Kč. Pro vozidla s LPG platí vyšší sazby, pro osobní vůz v součtu jde o 245 PLN, tedy asi 1 470 Kč.