Volkswagen se rozhodl ukončit výrobu své největší legendy. Zamávala s ní EU i orientace zákazníků, vlajková loď je bez nástupce

Největšímu SUV Volkswagenu zvoní umíráček. Přitom to byl vůz, který dokázal oslovit prakticky všechny skupiny motoristů. Jeho pověstného třílitru i vzduchového podvozku bude velká škoda.

i Zdroj fotografie: Wheelsage
                   

Tak je to přece pravda. Volkswagen se rozhodl po 24 letech definitivně ukončit výrobu svého ikonického Touarega. Poslední modely tohoto mimořádného SUV opustí výrobní linku v první polovině příštího roku. Pro mě osobně je to velice špatná práva, protože právě Touareg patřil mezi mé velké oblíbence. Také si to právem zasloužil.

Každopádně pokud čekáte, že Tourega nahradí nějaký jeho stejně výrazný nástupce, tak jste na omylu. Volkswagen se totiž namísto Touarega rozhodl maximálně podpořit produkci modernějšího SUV ze své rodiny, a to modelu Tayron. Ten přišel na náš trh letos na jaře a prodává se za cenu od 999 000 korun.

Dravý, prémiový, ale také univerzální tank

Automobilka Volkswagen uvedla svého prvního Touarega do prodeje již v roce 2002. Toto velké a svým způsobem mimořádné SUV vzniklo na základě vývoje modelů docela jiných značek, a to konkrétně Porsche Cayenne a Audi Q7. Touareg už od svého začátku předváděl extrémně zajímavou kombinaci manažerské komfortní prémiovky, ale také terénního auta, takže si záhy získal velkou skupinu fanoušků. Navíc celou svoji éru prezentoval špičkovou techniku, která mu udělovala velice zvláštní punc jedinečnosti.

i

Touareg přitom navenek nikdy nepůsobil okázale či nějak extravagantně. Naopak vypadal z pohledu exteriéru spíše decentně, a přitom solidně a navíc robustně. A i to na něm řadu jeho zákazníků přitahovalo podobně jako třeba v případě švédského Volva XC90.

Tohle SUV mělo dokonce dvanáctiválec

Ve své první generaci se Touraeg blýskl dieselovým pětiválcem, doslova legendárním pětilitrovým desetiválcem, a dokonce se prezentoval i dvanáctiválcem. Vůz byl konfigurovaný do terénu, kdy mu nechyběly redukce ani uzávěrka diferenciálu. Touareg byl v té době vnímaný jako pozoruhodný manažerský tank určený na denní ježdění, komfortní výpravy na dovolené i univerzál, se kterým nebyl problém vyjet na rozmlácené cesty do přírody.  

iZdroj fotografie: Wheelsage

Ve své třetí a také poslední generaci, ve které se vyráběl od roku 2018 v Bratislavě, přinesl celou řadu technologických inovací. Mezi nimi stojí za zmínku především adaptivní vzduchový podvozek, velmi povedený pohon všech kol 4Motion, ale také třeba špičkové LED světlomety. Tento model je stále ještě k dostání ve třílitrovém šestiválci TDI, ale i v plug-in hybridních variantách.       

Od 150 000 až po více než 2 miliony

Důvody pro ukončení jeho výroby byly prosté. Snížila se poptávka po velkých SUVčkách se spalovací motory a emisní normy Evropské unie rovněž udělaly své. Nový Touareg stojí od 1 579 900 korun ve verzi Limited až po 2 169 900 korun v podobě nejdražšího modelu R-Line s nejsilnějším třílitrovým šestiválcem.

Pokud jde o ojeté kousky v nejlepším stavu z let 2022 a 2023 s opravdu malým nájezdem, tak ty se v bazarech prodávají přibližně za 1,4 milionu korun. Nicméně starší dieselové třílitry ve čtyřkolce z let 2007 a 2008 můžete mít s nájezdem pod 300 000 km již za 150 000 Kč.

iZdroj fotografie: Wheelsage

Pro zákazníky hledající nástupce je připraven Volkswagen Tayron – nový globální model, který bude největším SUV evropské nabídky VW, v základní výbavě Limited začíná na 999 000 Kč, vrcholná výbava People pak startuje na 1 124 900 Kč.

Tayron už není taková hitparáda

Tayron má stále pohon 4×4, prodlouženou pětiletou záruku a pod kapotou třímá mild-hybrid 1.5 eTSI o výkonu 110 kW, tedy 150 koní. Ve srovnání s Touaregem už Tayron neoslňuje zákazníky vzduchovým podvozkem ani terénními komponenty, za to je podstatně lehčí, a dokonce přináší více prostoru v kabině.

iZdroj fotografie: Wheelsage

Mně se bude rozhodně především po třílitrových Touregách stýskat. Hodně se mi na nich líbil tah třílitrových motorů, které zabíraly jako mašina. A to stále ve velmi příjemném komfortu jízdy, kdy mě záměrně bavilo čas od času sjet z upravené vozovky a užívat si jeho terénních schopností. A jsem si jistý, že nebudu sám, kdo bude konce Touaregů litovat.

Možná investice, ale rozhodně pořád zážitek

Pojďme se podívat, jak Touarega vnímají jeho současní provozovatelé z řad respondentů naší ankety. Uvidíme, co nám k nezkrotnému Touregovi poví. Máme tu například názor majitele Touarega 3.0 TDI, pana Michala Noska z Brna: „Touarega mám už sedmý rok a je to určitě nejlepší SUVéčko, co jsem kdy vlastnil. Je pohodlné, dobře odhlučněné, mám z něj perfektní výhled a do zavazadelníku nacpu prakticky vše od větší klece na psa až po naše dvě horská kola. Konec výroby Touarega mě mrzí a o Tayronu uvažovat vůbec nebudu. To už nebude ono.

Majitel autoservisu Petr K. z Prahy také není z konce Touarega nadšený a řekl nám: „Volkswagen Touareg je v mých očí velká legenda. Vždyť kdo jiný přinesl takovou koncepci SUV, které je tak báječně všestranné. Uživatelsky dokázal nadchnout fanoušky silných motorů s velkým výkonem, stejně jako příznivce outdooru od myslivců až po rybáře.

iZdroj fotografie: Wheelsage

Podvozek byl naprosto skvělý, interiér praktický i komfortní, to auto bylo a naštěstí zatím stále ještě je výjimečné. Pokud najdu jeden z jeho prvních pětilitrů v hodně dobrém stavu, koupím ho a dám si ho dohromady. Nejen pro radost, ale ve finále to může být i zajímavá investice.“      

Ojeté kusy jsou předurčené k zájmu zákazníků

Ukončení výroby Touarega představuje vesměs negativní dopad současné doby, kdy je na prvním místě efektivita a snižování emisí. Motoristé přijdou o ikonickou prémiovku, ke které se dostanou už jen v podobě ojetiny. Kdybych měl volné finance, sám bych po kvalitním ojetém Touaregu ve třílitru hned sáhl. Jeho dispozice bych vzhledem k rodině a svým zájmům orientovaným na přírodu dokázal beze zbytku využít.  

Dáváte při koupi ojetého vozu přednost spalovacím motorům, hybridům, nebo elektrickému pohonu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články