Řidiči porušující předpisy mají utrum: Instalují kamery detekující tyto všechny přestupky. Konec drobným prohřeškům bez trestu

Tyhle chytré kamery vše zachytí. Nový systém detektuje nejenom rychlost, ale všechny přestupky, včetně telefonování za volantem, pozor.

i Zdroj fotografie: Bruitparif
                   

Je toho víc a víc. Kdysi radar, který udělal běžnou fotku, dnes zařízení, které řidiče špehuje a lustruje doslova až na dřeň. Nová generace chytrých měřicích zařízení dává jasně najevo, že období „přimhouřených očí“ na silnicích končí. V redakci AutoŽivě novinky řešíme průběžně a tohle je další krok. Kombinace algoritmů, inteligentních kamer, radarů a senzorů v asfaltu dokáže v reálném čase zachytit víc než jen okamžitou rychlost. Protože přestupky se odehrávají v mnoha podobách, a ne všechny se vejdou do jedné kolonky. Tím to je.

Kamery sledují nejenom rychlost, ale koukají se i do aut

Koncept Navigard a SafeDrive je v tomto ohledu výstižnou dvojicí. Jeden systém cílí na dálnice a velké tahy, druhý na městské prostředí. Oba se přitom opírají o zpracování dat v řídicích centrech a o schopnost vytvořit z jedné situace důkaz se vším, co k tomu patří. Základní časový rámec je jednoznačný. Zařízení jsou určena pro dálnice i městské a státní silnice a do provozu mají vstoupit v roce 2026. Přičemž u dálničního Navigardu je přímo stanoveno, že Autostrade per l’Italia začne systém uvádět do provozu v průběhu roku 2026.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

S postupným rozšířením na celou síť v roce 2027, tedy s rozumnou gradací nasazení. Ta dává prostor nejen pro technické ladění, ale i pro sladění provozních návyků řidičů s novou realitou. Teď už je asi jasné, že se nejedná o technologii nasazovanou u nás, ale v Itálii. Naštěstí. Navigard je de facto odpověď na to, jak spojit dvě tradiční disciplíny do jednoho drába. Měření průměrné rychlosti na úseku a záznam okamžité rychlosti v konkrétním bodě. Jenže tím to nekončí, protože klíčová je schopnost spolehlivě identifikovat nebezpečné situace, které nejsou jen o kilometrech v hodině, ale o chování, jež ohrožuje ostatní.

Umístit kamery lze kamkoli, na lampy, sloupy nebo mosty

Systém má umět zachytit riskantní předjíždění, jízdu v protisměru, pokusy o podvod u mýtných bran. A především zvládá detekovat překážky, zúžení, zátarasy a nehody jak na otevřených úsecích, tak v tunelech, kde bývá reakční doba řidičů i zásahových složek kritičtější. Pod kapotou, obrazně řečeno, jsou pokročilé algoritmy, radarové hlavy, chytré kamery a síť senzorů integrovaných přímo do vozovky. Ty společně sbírají a vyhodnocují data, aby je následně převzala centrála a zajistila včasný zásah, ať už jde o varování, usměrnění provozu, nebo o cílenou kontrolu policií. Význam senzorů v asfaltu je přitom dvojí: Kromě samotného sledování plynulosti provozu umějí konkrétně vytipovat těžká vozidla překračující povolenou celkovou hmotnost.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Což je bezpečnostní problém, který se neřeší jen pokutou, ale i prevencí havárií a opotřebení infrastruktury. Zároveň mají být nákladní vozy pod dohledem kvůli nedodržování povinnosti držet se vpravo a kvůli porušování zákazu předjíždění na vybraných úsecích, kde je to z důvodu bezpečnosti a kapacity trasy výslovně zakázáno. Oproti tomu SafeDrive vznikl jako „chytrý systém“ pro městské prostředí a tam, kde se pochyby a rozptylování počítají na vteřiny. Nese podpis historické florentské firmy, která už v 60. letech uvedla první systém.

Systém funguje za každých podmínek, v dešti i v noci

Navazuje tak na tradici mechanického dohledu digitální logikou, která spojuje rychlost, čitelnost a právní vymahatelnost. Prostřednictvím sofistikovaných algoritmů umělé inteligence vyhodnocuje v reálném čase nejen rychlost vozidel, ale také nebezpečné chování řidičů přímo v kabině. Konkrétně používání mobilního telefonu během řízení nebo nepřipoutání bezpečnostního pásu. A to způsobem, který v řádu několika sekund doručí důkazní materiál. Zařízení nasnímá registrační značku s perfektní ostrostí a dedikovaný OCR software přetaví zaznamenané jednání do podoby přestupku připraveného k notifikaci.

iZdroj fotografie: Bruitparif

Technická výbava není samoúčelná. Vysoké rozlišení kamer a infračervené LED dovolují pracovat za každého světla i počasí, což je ve městě kritické. Protože řada situací se odehrává v přechodných podmínkách, na křižovatkách, v šeru, v dešti a přesně v těch momentech, kdy lidské oko selhává. Zatímco senzor pevně drží parametry. Instalace je koncipována prakticky. SafeDrive lze uchytit na portály, mostní konstrukce i na prosté silniční sloupy, takže není potřeba invazivní stavební zásah a systém se přizpůsobí různým uličním profilům.

Vše to však probíhá s ohledem na soukromí, protože software aplikuje částečné rozostření tváří posádky. Takže plné snímky jsou vyhrazeny pouze pro případné řízení o přestupku a mají k nim přístup výhradně orgány činné v trestním řízení či příslušné správní orgány. Jde o jasný signál, že technologie má být nástrojem vymahatelnosti, nikoli plošného sledování. No, já vám nevím, co na to říkáte vy? Za mě je dobře, že tohle u nás (zatím) nefunguje.

Přestupky, které systémy detekují

Na dálnicích a hlavních tazích (Navigard):

  1. Překročení rychlosti (okamžitá i průměrná).
  2. Riskantní předjíždění (např. na plné čáře nebo v nebezpečných úsecích).
  3. Jízda v protisměru.
  4. Pokusy o podvod u mýtných bran (např. jízda bez zaplacení, falešné značky).
  5. Překročení povolené hmotnosti (senzory v asfaltu umí určit přetížená nákladní vozidla).
  6. Porušení zákazu předjíždění kamiony.
  7. Nedodržování jízdních pruhů / držení se vpravo u těžkých vozidel.
  8. Ignorování zúžení nebo zátarasů.
  9. Nezareagování na překážku nebo nehodu (analýza chování řidiče před incidentem).

V městském provozu (SafeDrive):

  1. Používání mobilního telefonu za volantem.
  2. Nepřipoutání bezpečnostního pásu.
  3. Nebezpečné chování v kabině (např. rozptylování, manipulace s předměty).
  4. Jízda na červenou / nedodržení signálu světelné signalizace.
  5. Ignorování přechodů pro chodce a křižovatek.
  6. Nezastavení v koloně nebo blokování křižovatky.

Technologie v pozadí:

  1. AI algoritmy analyzují video v reálném čase.
  2. OCR software automaticky rozpoznává registrační značku a přiřazuje přestupek.
  3. Infra a radarové senzory zajišťují funkčnost i v noci, dešti a šeru.
  4. Senzory v asfaltu doplňují vážení a sledování pohybu vozidel.

Chcete to i u nás?

Zdroj: SafeDrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články