Volkswagen udělal něco nepatřičného, zkopíroval Škodu Kodiaq a nasadil cenu 350 tisíc Kč. To není vtip, auto jde do prodeje

Volkswagen představil SUV Jetta VS8, které spojuje ověřenou techniku, solidní výbavu a cenu kolem 350 tisíc korun. Problém je jediný – na český trh se tahle „lidovka“ vůbec nedostane.

i Zdroj fotografie: Vision Effect TV
i Zdroj fotografie: Vision Effect TV
i Zdroj fotografie: Vision Effect TV
i Zdroj fotografie: Vision Effect TV
i Zdroj fotografie: Vision Effect TV
i Zdroj fotografie: Vision Effect TV
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Zkazím vám radost hned na začátku. Asi tušíte, co bude následovat, když se rozhovoříme o autě, které je výborné, cenově dostupné, oblíbené značky. Tak schválně. V redakci AutoŽivě už jsme často psali o to, že Volkswagen, ale i česká Škoda vyrábí výborné auto za pár korun. Ale že k nám na trh se nedostane. Co tady máme tedy teď? Týká se prvně uvedené značky. Volkswagen zjevně nezapomněl, jak koncipovat recept na auto, které je na první dobrou žádoucí, a spouští novinku, která míří přímo do černého.

Vzít hotový model, nalepit na něj novou značku a jinou cenu?

Jde o model, u kterého se setkává dobře známá technika s cenou, kterou je těžké nechválit. Značka Jetta, kterou koncern postavil jako cenově dostupnou odnož, znovu recykluje osvědčené ingredience. Technický základ z modelů Škody a Volkswagenu z nedávné minulosti, lokální výrobu, vlastní designový kabát bez zbytečného okázalého přepychu. A především cenovku, která je ve srovnání s evropskými zvyklostmi tak nízko položená, až v tom chce leckdo hledat háček. Háček tam není, tedy podle mě. Problém je v lokalizaci a tou je Čína.

iZdroj fotografie: Vision Effect TV

Výhradně Čína, pokud vím. Nebo minimálně Asie, a rozhodně ne EU. Tady totiž „chceme“ drahá auta přeplněná technikou, která se rozbíjí. Novinka se jmenuje Jetta VS8 a její role je jasná. Vlajková loď malé rodiny SUV, která už dříve zahrnovala model VS5. Šlo o přestylizovaný derivát Škody Karoq. A VS7, u níž se příbuznost se Škodou Kodiaq ani nikdo nepokoušel nezastírat. VS8 doráží jako větší příbuzný, aby nabídku rozšířil, nebo dokonce převzal štafetu. Tady nevím, zda VS7 nahradí, není v tuto chvíli potvrzené. Logika portfolia připouští obě varianty.

Technika je prověřená, značka známá a cena vskutku lidová

Způsob, jakým značka v Číně funguje, přitom dává smysl. Evropské mainstreamové modely se s každou generací drápou výš cenou i ambicemi a někdo musí vyplnit prostor, kde se stále počítá každá tisícovka. Jetta to dělá bez ideologických řečí, přesně skrze věci, které cílové publikum zajímají. Spolehlivá, ověřená technika, rozumná výbava a konkrétní hodnota za peníze. Jde vlastně o podobný koncept, jako kdysi provedl Seat s modelem Exeo. To byla Audi A4 starší generace. Tady navíc není technika tak zastaralá jako v případě tehdejšího Seatu.

iZdroj fotografie: Vision Effect TV

Při pohledu na čísla je zřejmé, že VS8 nepůsobí jen jako rozměrová iluze. Karoserie měří 4 629 mm na délku a rozvor 2 731 mm prorůstá do praktického prostoru mezi nápravami. Takže efekt „většího Kodiaqu v jiném obleku“ není jen slovní hříčka. Platforma MQB se opírá vzadu o víceprvkové zavěšení, tedy řešení, které má za cíl smířit komfort a jistotu v zatáčkách bez laciných kompromisů. Motor zůstává a pohon kol je v duchu koncepce výhradně přední. Pod kapotou pracuje dobře známá jednotka EA211 o objemu 1,4 litru.

Problém je jediný, tohle auto za tu cenu do ČR nedostaneme

Přeplňovaná tak, aby vygenerovala 150 koní, které v běžném provozu stačí na svižné tempo i s rodinou na palubě a kufrem plným víkendové výbavy. Převodovka je šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Volba, která myslí na hladkost a robustnost, ne na módní teorie. Synergii podtrhuje rozumná pohotovostní hmotnost 1 468 kg, která napovídá, že auto nebude v běžných situacích působit těžkopádně. Interiér se vizuálně přibližuje současným Volkswagenům. Byť tu nejde o logo VW tak, jak ho známe.

iZdroj fotografie: Vision Effect TV

Přesto DNA znamená dědictví řady parametrů a vlastností. Fyzických tlačítek je minimum, centrální roli přebírá „tablet“ uprostřed palubní desky. Kdo hledá klasický volič automatu u tunelu, najde ho až za volantem, podobně jako u posledních generací evropských modelů. Tato drobná reorganizace prostoru ale není samoúčelná. Uvolněný středový tunel pojme dva chytré telefony místo jednoho, takže každodenní život s autem je hmatatelně praktičtější. Mně se to moc nelíbí, ale co už.

Cena, za kterou u nás koupíte Dacii nebo ojetinu, je standard

Co na tohle řešení říkáte vy? Budu moc rád za komentáře dole pod článkem. Základ přitom necílí do asketické zóny, v té se v roce 2025 nikomu příjemně nežije. Ani v Číně ne. Standardem jsou klíčové bezpečnostní a komfortní prvky typu ABS, ESP, centrální zamykání a alespoň manuální klimatizace. A je toho samozřejmě mnohem víc. A co ta cena? U nás nic, jak jsem řekl, ale přímým přepočtem z tamní měny tady máme cca 350 tisících Kč za základ.

To je částka, u které slovo „dostupné“ skuteční platí. Kdo chce sáhnout po vrcholu nabídky, zaplatí něco málo k 400 tisícům Kč. Nechci pokládat onu vtíravou otázku, tedy „proč to u nás nejde?“, jen bych se naštval. Tady můžeme zbytku světa závidět a posílat „chytré hlavy“ z EU tam, kam patří.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Proč není i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články