Byli jste letos autem v této oblíbené destinaci? Pak vás nepotěšíme, příště už opatrně

Tohle by se nemělo dít. Jedete autem, natankujete na pumpě a místo benzínu dostanete odpornou směs paliva a vody.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Levná cena u paliva na stojanu čerpací stanice dokáže svést k rychlému rozhodnutí. Ale právě tam se láme rozdíl mezi bezstarostnou cestou domů a problémem. Problémem, který začne v okamžiku, kdy se směs v nádrži nechová tak, jak by měla. V redakci AutoŽivě referujeme o tom, co se děje u nás i v zahraničí, zejména pokud se týká zemí, kam český řidič jezdí velmi často. A to je právě tato situace. V Maďarsku se objevily případy, kdy se na čerpací stanici prodával benzín ředěný vodou.

Palivovou směs tvoří benzín a vzduch. Voda tam nepatří

Není těžké domyslet, co taková kombinace dovede udělat s moderní palivovou soustavou. Základ celé věci přitom není žádná věda. Spalovací motor stojí na jednoduché posloupnosti, kterou zná asi každý. Sání, komprese, zážeh, výfuk. Vše se točí kolem správného poměru vzduchu a paliva, kolem přesného okamžiku, kdy svíčka vyšle jiskru, a kolem toho, že do válce skutečně přitéká benzín. Dobrá, směs benzínu a vzduchu, ale rozhodně ne voda. Jakmile se do paliva dostane větší množství vody, logika procesu se zbortí. Voda se v benzínu nechová jako homogenní složka.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

V určité chvíli se oddělí, stáhne do nejnižších míst palivové soustavy a čeká, až ji čerpadlo nasaje. Výsledkem je škubání, vynechávání zážehu, kolísání volnoběhu a v krajním případě úplné zhasnutí. Vstřikovače přitom nejsou konstruované na to, aby propouštěly kapalinu, která není palivem. Netvoří se správná směs, mazací film mizí a díly ve vysokotlakém okruhu trpí. Dlouhodobější působení vody se pak podepisuje korozí, drobnými částicemi rzi a následným mechanickým opotřebením, které roztočí kolotoč drahých oprav u čerpadla i samotných vstřiků.

Sousední země má problém, ředí tam na pumpách benzín

Ve chvíli, kdy se v Maďarsku objevila zpráva, že se přímo na benzince prodával vodo-benzinový koktejl, se potvrdilo to, co se v řidičském folkloru šeptá léta. Ne každá pumpa nabízí stejnou kvalitu a ne každé lákavé číslo na totemu je dobrá zpráva pro motor. Dostupné zdroje výslovně upozorňují, že ne všechny čerpací stanice zaručují spolehlivou kvalitu, a doporučuje vyhýbat se neznámým nebo méně důvěryhodným místům. Těm, kde neprobíhá pravidelná kontrola jakosti. Což je zajímavé, předpokládal bych, že jako u nás, tak i v Maďarsku jsou všechny pumpy pečlivě kontrolovány. Tak asi ne.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tady se zeptám vás, jestli s tím máte nějakou zkušenost. A také zda jste někdy řešili třeba reklamaci na čerpací stanici ohledně nekvalitního paliva. Benzín má plnit zásadní roli – dodávat motoru energii. V určitém smyslu slova funguje i jako kapalina, která „promašťuje“ a chladí. Pokud se tento koncept rozbije vodou, která smazává mazací vlastnosti a zapříčiňuje korozi, palivová soustava je první v řadě, kdo to odnese. Vstřikovač není připraven na to, že skrz něj bude proudit voda, potažmo částice koroze.

Jízda s vodou v nádrži je cestou ke generálce a do servisu

Vysokotlaké čerpadlo zase neodpouští okamžiky, kdy místo paliva prožene systémem kapalinu, která se stlačuje jinak. Praktický scénář bývá podobný. Nejdřív přijde jemné pocukávání v tahu, potom zpožděné reakce na plyn, kolísání volnoběhu a rozsvícená kontrolka motoru. Diagnostika hlásí chudou směs, vynechání zážehu na jednom či více válcích, někdy i tlakové odchylky v railu. Pokud řidič včas nezastaví, může nastat rychlý konec. Voda se do paliva na pumpách nedostává jen vědomým „ředěním“.

iZdroj fotografie: Pexels

Typicky jde o špatně udržované podzemní nádrže, kondenzaci nebo průnik po deštích. Ale pro motor je výsledek stejný, palivo není tím, čím být má. Zmiňované varování z maďarského trhu tím spíš staví do světla jednoduché pravidlo, které se vyplácí dodržovat. Tankovat tam, kde je zřejmá kontrola jakosti, zázemí a reputace.

Obecné poučky, které se v takových situacích připomínají, nejsou složité. Před každým delším přesunem je rozumné držet se osvědčených sítí, vyhnout se náhodným nákupům v místě a čase, kdy je podezřele prázdno. Nereagovat na zásadní slevu. V ČR pak existuje seznam stanic, které prodávají nekvalitní palivo, respektive dostaly za toto pokutu.

Stalo se vám to?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články