Pokud také fandíte budoucnosti spalovacích motorů, máme pro vás dobrou zprávu. Náhradu za hybrid už připravuje i ikona mezi prémiovými vozy. A není sama.
Změna strategie automobilek je doslova trend letošního roku. Další a další výrobci plánují nejen ukončení produkce elektromobilů, ale někteří jdou ve svých smělých plánech ještě dál. Dokonce hodlají ustoupit i od hybridních pohonů. Vadí jim vysoké náklady na vývoj hybridních agregátů i nedostatečný zájem zákazníků v Evropě i USA o složitější pohonné jednotky.
Jak se podařilo zjistit redakci AutoŽivě, tak nejnovějším hráčem, který plánuje ukončit hybridní motorizace, je značka Bentley. Tento výrobce luxusních modelů se rozhodl nahradit svůj současný hybrid benzínovým osmiválcem. Právě tímto motorem bude osazený nový model, který se má stát vlajkovou lodí značky. Vůz, jenž bude mít pohon zadních kol a výkon 640 koní, má jít proti současným trendům. Namísto snižování emisí i výkonu se chce Bentley etablovat vozem s vysokým výkonem v mimořádně luxusním provedení.
Nižší výkon, ale stejně vynikající zrychlení
Škoda, že Bentley nejde ještě dále. Byl bych přímo nadšený, kdyby se v novém modelu objevil 6litrový dvanáctiválec jako v případě Bentley Continental, který automobilka prodávala po roce 2017. Ovšem i čtyřlitrový osmiválec biturbo je v dnešní době moc pěkný počin. Tím spíše, pokud se vůz podaří odlehčit tak, jak Bentley plánuje.
Podle zákulisních informací má nové Bentley vážit jen dvě tuny, takže bude o téměř půl tuny lehčí než hybridní Continental GT Speed, které je v současné nabídce. Tím pádem je možné, že nový osmiválec bude dosahovat stejného zrychlení na úrovni 3,1 vteřiny z 0 na 100 km/h. Nový model by měl být výborně ovladatelný a přinášet jeho řidiči čistou radost z jízdy. A to je něco, co začínáme v rámci nových hybridů postrádat.
Elektrika ve vozech netáhne tak, jak se čekalo
Když se podíváme na situaci hybridů obecně, tak poslední data ukazují, že v rámci Evropské unie tvoří hybridy pouze 35 % prodejů mezi novými automobily. A elektromobily dokonce jen necelých 16 %. V součtu obou variant to není až tak děsivé číslo, ale faktem je, že všechny evropské automobilky ještě nedávno čekaly docela jiné výsledky.
Ale jak by mohla být tato čísla větší? Dobíjecí infrastruktura je stále nedostatečná, ceny elektrické energie nijak zásadně neklesají a ojeté vozy s hybridními jednotkami jsou v očích běžných lidí hrozbou v podobě vysokých nákladů na potenciální opravy. Podle odborníků jeví v poslední době zájem o hybridy především firemní zákazníci, zatímco běžní motoristé se přiklánějí spíše ke spalovacím jednotkám.
Nejen Bentley, ale i další prémiová značka
Každopádně by měly na trhu stále zůstat modely, které se na spalovací motory s velkým výkonem zaměřují. Je to segment, o který musí být mezi bonitními zákazníky zájem. A nejen ze strachu, že výkonné prémiové modely brzy skončí, tak je třeba si koupit posledního mohykána, dokud je to ještě možné. Spalovací agregáty jsou konstrukčně a technologicky jednodušší, a tím pádem méně náchylné k poruchám. To všechno si uvědomuje nejen Bentley, ale i značka Lotus, která už údajně rovněž připravuje únik ke spalovacím motorizacím.
Návrat ke spalovacím motorizacím nelze než chválit
To, jak se automobilkám ekonomicky daří či nedaří, nám řadovým motoristům může být celkem jedno. Pro nás je klíčové, že se kormidlo budoucnosti aut otáčí zase tím správným směrem. Vždyť nechceme nic jiného než jezdit v autech, která budou co nejlevnější při nákupu, která budou bezpečná, dobře ovladatelná, praktická, ale především levná na provoz ze všech úhlů pohledu. A zdá se, že na přesně takovou budoucnost se můžeme zase v klidu těšit.
Věřím, že nové Bentley předvede, jak se vyplatí od hybridní jednotky utéct. A že bude inspirací pro další nejen prémiové automobilky, které začnou rovněž vyvíjet spíše nové spalovací motory založené na kompromisu výkonu a spotřeby než hybridní jednotky, o něž je zájem spíše vlažný.