Naše redakce se dostala k jednomu z prvních testů elektrických kamionů v Německu a přinášíme dojmy z jízdy, které ukazují, že budoucnost dopravy rozhodně není bez otazníků.
Je to jen pár dní, co mi do redakční mailové schránky přistála pozvánka na prezentaci elektrických kamionů od jednoho z největších německých výrobců této techniky. Českou prezentaci jsem z časových důvodů nestihl, ale pár telefonů a jeden tip od známého v Německu mne nakonec dostaly k těmto novodobým „elektrickým králům dálnic“. nečekaně blízko. Přímo do firmy, kde mají jeden kus na testování. A výsledky? Celkem zajímavé. Pojďme se na ně každopádně podívat společně.
Fantastické ticho na palubě a působivé zrychlení
Byl jsem pochopitelně nejvíc zvědavý na to, jak se tento vůz chová v běžném provozu. Na dálnici jsme sice nevyjeli, ale v areálu firmy jsem měl tu možnost kousek odjet. A musím říct, že dojem z téměř nehlučného zrychlení tak ohromného kolosu je vpravdě působivý. Stejně jako až šokující ticho v kabině. Klidně si vezměte Čajkovského koncert na cestu, uslyšíte každý dotyk smyčce u houslí v páté řadě orchestru. Přesto jsem si kladl otázku, jestli tahle změna energie skutečně přináší očekávanou revoluci, nebo se jedná jen o ukázku stávajících možností.
Emise jsou nulové – lokálně. Ale 480 kWh někde pocítíte
Z pohledu dopravce je pochopitelně největší výhodou ekologický provoz. Elektrokamiony totiž při samotné jízdě nevypouštějí žádné emise CO₂ – alespoň pokud nepočítáme emise vzniklé při výrobě elektřiny. Lokálně jsme tedy „na nule“. Podle údajů Evropské agentury pro životní prostředí klesají lokální emise v místech s hustým provozem právě zavedením těchto vozidel. Ano, milí přátelé v Bruselu, to dá rozum. Ale kolik emisí se vypustí, než se „naláduje“ baterie o opravdu gigantické kapacitě 480 kWh?
Kategorie | Parametr | Hodnota |
---|---|---|
Pohon a výkon | Výkon | 330 kW (449 k) nebo 400 kW (544 k) |
Točivý moment | 1 150 Nm (330 kW) nebo 1 250 Nm (400 kW) | |
Převodovka | Automatizovaná čtyřstupňová převodovka | |
Baterie a dojezd | Kapacita baterie | Modulární konstrukce, až 480 kWh využitelné kapacity |
Chemie článků | NMC (nikl-mangan-kobalt) | |
Dojezd | Denní dojezd až 800 km, později až 1 000 km | |
Nabíjení | CCS standard | Až 375 kW |
MCS standard | Až 750 kW (megawattové nabíjení) – pro rychlé nabíjení během přestávky v řízení | |
Doba nabíjení | S MCS z 5 % na 80 % přibližně za 35 minut | |
Podvozek a použití | Varianty | Tahač a podvozek pro různé typy nasazení |
Výška sedlového čepu | Velmi nízká – pouze 950 mm | |
Rozvor náprav | Kompaktní, od 3 750 mm | |
Oblasti použití | Ideální pro objemové návěsy s vnitřní výškou 3 metry |
A navíc. Každá delší odstávka na trase znamená nejen ztrátu času pro řidiče, ale i promarněnou efektivitu, kvůli které může ve finále utrpět i myšlenka samotné „zelené dopravy“. Což mě vede k zamyšlení, kde jsou vlastně dnešní hranice smysluplnosti elektrifikace. Myšleno při dnes dostupných technologiích. Při megawattovém dobíjení se baterie sice umí dobít z 5 na 80 % za zajímavých 35 minut, ale takových nabíječek je minimum i v Evropě. Natož v Čechách, kde jsme jako obvykle se silniční infrastrukturou poněkud pozadu.
Dává to celé vůbec smysl? A pokud ano, tak pro koho?
Napadá mne tedy otázka: Je tranzit Evropy připraven na nápor elektrických tahačů? Nebo si jen kupujeme tiché svědomí na úkor komfortu a flexibility přepravy, kterou vyžadují zákazníci? Například International Energy Agency ve svých analýzách uvádí, že s růstem flotily elektrických vozidel bude potřeba nejen rozšiřovat nabíjecí síť, ale i stabilizovat energetickou soustavu, která by v době špiček mohla být přetížena. Ano, to chápu. Několik dobíjených kamionů současně musí znamenat opravdu citelné odběry.
Přikládám pro zajímavost video německé stanice BR24, ve kterém vyzpovídali přímo řidiče a uživatele kamionů. Jejich zkušenosti jsou celkem zajímavé:
Na závěr si kladu otázku: Dává dnes vůbec elektromobilita v těžké silniční dopravě ekonomický a provozní smysl? Na krátkých a regionálních trasách, kde se auta na noc často vrací do depa, určitě ano. Zde už dnes elektrické vozy a dodávky nacházejí své místo. Ale při dálkové dopravě s omezenou infrastrukturou mají stále navrch klasické kamiony. Troufám si tak říct, že jsme na cestě k udržitelnější dopravě, ale zásadní průlom nás, soudě podle dostupných dat a mých zkušeností, teprve čeká. Souhlasíte? Nebo to vidíte jinak?