Majitelé aut v ČR řeší dilema: Výměna oleje po 10 000 nebo 15 000 km? Nebo 1x za rok? Pravda je jinde

Kvalitní oleje spolu s delšími intervaly výměn ze strany některých automobilek mohou vést k přesvědčení, že tradičních 15 000 kilometrů je již přežitek. To je ovšem zásadní omyl.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Asi nikoho nepřekvapím, když napíšu, že výměna motorového oleje patří mezi základní úkony údržby každého automobilu. Po kolika kilometrech ale? Máme věřit tzv. longlife olejům a intervalům klidně 30 000 km? Nebo měnit dříve? Po 20 000 kilometrech? Nebo dokonce po 15 000? I kolem tak samozřejmého úkonu, jako je výměna oleje, panuje dodnes mnoho nejasností. Přetahování intervalu nebo dokonce jeho ignorování může přitom vést k závažným problémům. Pojďme se na celou problematiku podívat společně.

Prodlužování výměn vede k nemalým problémům

Někteří řidiči výměnu oleje pravidelně odkládají, často s tím, že „moderní oleje vydrží víc“. To je sice pravda, ale: i nejmodernější oleje se během provozu opotřebovávají – ztrácí viskozitu, kontaminují se zplodinami a jejich mazací schopnosti se rychle snižují. Podle všech mně známých „servisáků” i podle mé osobní praxe platí, že přetažení intervalu vede k vyššímu opotřebení motoru, usazování karbonu a zanášení jemných olejových kanálků. Výsledkem mohou být až fatální poruchy – například zadření klikového mechanismu nebo zapečení kroužků.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jaký tedy interval zvolit? Pokud vám na výdrži vašeho vozu a motoru aspoň trochu záleží, určitě bych po každých 15 000 kilometrech olej vyměnil. Bez ohledu na to, co mi píše palubní diagnostika (interval se dá mimochodem většinou nastavit), případně čím mne „masíruje“ marketing výrobce. Těch několik tisíc za (kvalitní!!!) olej, filtr a hodinu práce mechanika se u moderních, čím dál složitějších a čím dál dražších motorů rozhodně vyplatí. Stokrát. A pochopitelně i u starších exemplářů.

I když nejezdíte, olej v motoru stárne

Zajímavá je i otázka, co dělat v případě, když automobil nenajezdí oněch 15 000 km ani za celý rok. Tady často panuje mýtus, že čas nehraje roli – jenže hraje, pochopitelně. Motorový prostor není plastová sterilní láhev od výrobce, olej tady stárne i stáním. Postupně ztrácí některá aditiva a absorbuje vlhkost z okolí; v některých případech se v motoru dokonce začnou tvořit kyseliny. Proto i při minimálním ročním nájezdu doporučují všichni renomovaní výrobci vyměnit olej jednou do roka. To je zkrátka nutné minimum.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Příběhy řidičů, kteří výměnu zanedbali, jsou mimochodem dobrým varováním. Pamatuji si případ známého, který ignoroval doporučený interval s tím, že „přece ještě nemá nájezd“. Prvním varováním mu bylo zhasnutí kontrolky tlaku oleje při zahřátém motoru. Po později provedené výměně a vyčištění motoru se stejně závady projevily. Jeho mechanik byl tak trochu rád, že „došlo na jeho slova”. Možná nejen tak trochu, neb účet ve finále rozhodně potěšil více jeho než mého známého.

Časté studené starty + krátké jízdy = vyšší opotřebení motoru i oleje

Statistiky také potvrzují, že dlouhé intervaly, zejména při častých krátkých jízdách nebo provozu v městském ruchu, urychlují degradaci oleje. A i když mají výrobci občas tendenci doporučovat delší intervaly, z praxe mohu potvrdit, že (maximálně!!!) 15 000 km nebo 1 rok je ideální kompromis. S každou výměnou dostává motor nový život – a investice do pár litrů kvalitního oleje se bohatě vrátí v podobě spolehlivého provozu. V konečném důsledku totiž často rozhodují právě detaily pravidelné údržby. A v případě motorového oleje to platí dvojnásob. Mimochodem, jak to máte vy? Kdy měníte?

Po kolika km měníte olej vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články