I když si myslíte, že jste maskováni za jízdy s mobilem v ruce a nikdo vás nevidí, opak je pravdou. Policie o tom už dávno má přehled.
Patří to k paradoxům silnic. Je to zákonem zakázané a trestané jak pokutou, tak nezanedbatelným počtem trestných bodů. Přesto mnozí motoristé považují manipulaci s telefonem za malou osobní výjimku. Neškodný prohřešek, který přece „nikdo nepozná“. V redakci AutoŽivě nesdílíme názor, že se s mobilem v ruce při řízení „nic nemůže stát“. Praktická zkušenost dopravních hlídek ukazuje opak a právě v tom je kámen úrazu.
Jak poznat, že policie sleduje řidiče a hlídá telefonování
Policie ze zkušenosti ví, jak rozpoznat řidiče s mobilem v ruce. To pro ni nebývá složité. Má zkušenosti, navíc kameru, na kterém vidí záznam hřešícího motoristy. Jenže jak to má poznat běžný motorista? A proč by to měl vědět? No třeba proto, aby se mohl preventivně uhnout, vyhnout se kontaktu s takovým řidičem. Jistě, v ucpaném městě to jde těžko a jet s vědomím, že ve zpětném zrcátku je člověk, který se za vámi nevěnuje řízení? Nic příjemného. Ale co když je řidič s mobilem v ruce vpředu a doprava je relativně plynulá?
Podle experta na řízení, pana Jana Nováka, to lze snadno identifikovat, „protože chování auta prozradí víc než jakákoli maskovací strategie“. Podle Nováka stačí několik sekund a je patrné, že se pozornost řidiče upnula jinam. „Volant vede jednou rukou, pohled klesá o pár stupňů pod horizont silnice a stopa v pruhu se začne vlnit,“ popisuje řidiče s mobilem expert. Proč se téma vrací do popředí zájmu nejenom veřejnosti? Zákaz držení telefonu za jízdy platí v ČR už od roku 2007. A statistiky dávají rámec, kde je zřejmé, že nejde o pocity.
Jde o pohyby, které jsou na první pohled vidět, policie to ví
Policie ČR eviduje ročně desítky tisíc dopravních nehod způsobených nedostatečnou pozorností řidiče. Ve velké části případů je v pozadí právě telefon. Volání, psaní zpráv nebo prosté kontrolování displeje. Čísla rostou, každý rok jde o dramatické zhoršení. Proto zákony, proto pokuty. Jenže pravidla sama o sobě nestačí, pokud se z nich stane jen zvyklost, kterou mnozí obcházejí. Takže jak na dálku poznat, že si řidič hraje s mobilem a nevěnuje se řízení? Klíčové je, že vzorce řidičského chování jsou paradoxně „vidět“ dřív než samotný přístroj v ruce.
Typické je neudržení přesné linie v jízdním pruhu. Jemné uhýbání ze směru, kolísání rychlosti, a především zkracování rozestupu za autem vpředu. „Špatná kombinace, protože právě zkrácení odstupu drtí rezervu pro chybu,“ říká pro AutoŽivě odborník na dopravní bezpečnost Hynek Novák. „Ve chvíli, kdy pohled jde na displej mobilu, klesá soustředění na řízení jen na zhruba dvacet procent oproti normálu.“ To je přesně ten moment, kdy drobný podnět venku spustí řetězec, který už nelze stihnout dohrát bez chyby.
Poznat, že má někdo v ruce mobil, se dá snadno i na dálku
Náhlé přibrzdění kolony, změna pruhu jiného vozu, přechod pro chodce. V teorii to vypadá nenápadně. Vteřinové zpoždění při rozjezdu na zelenou, přibližování se ke středové čáře, pozdní reakce na brzdová světla vpředu, mikrosekundy navíc při dotyku pedálu plynu. Praxe je ale tragická. Ano, tohle jsou signály, že řidič sleduje mobil a ne provoz. A také důvody, proč se bourá. Proč je dobré tohle vědět?
Už jen proto, že když někoho takového vidíte, je na vás, jestli oželíte pár minut času a sjedete mimo trasu takového řidiče. Dáte mu odstup. Necháte ho předjet, odjet. Budu rád za vaše komentáře pod článkem, klidně i s anonymním doznáním, jestli telefonujete za jízdy. Za mě? Ne, je to nebezpečné. Už v lednu letošního roku jsme na podobný problém upozorňovali: „Je to každou směnu. Někdy ani nemáme příležitost vzít každého, koho vidíme, protože máme jinou práci,“ řekl důstojník dopravní policie Daniel Široký pro redakci AutoŽivě 31. ledna 2025.