Poslední kapka a pohár přetekl. Trhu došla trpělivost a firmě čas, je potřeba kapitál, důvěra partnerů, a i tak už není prostor pro návrat.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nic netrvá věčně. Nechci se vracet do historie, určitou dávkou politické konsekvence. Ale chápu třeba, že lidé zničení komunistickou represí v padesátých letech minulého století museli mít pocit, že tohle tady bude snad navěky. Minimálně pokud jim s nástupem Gottwaldova režimu bylo deset. A na prahu důchodového věku stále soudruzi v Praze na Hradě. Podobné to může být i v byznysu. Saab jako ukázka švédské technologie. Tahle značka vznikla právě v době, kdy se u nás rudohlavci hrnuli k moci.
I velké značky mohou zkrachovat. Své o tom ví třeba Saab
V roce 1949 zařadil koncern do své výroby automobily a ty pak dlouhé dekády udávaly v mnoha oblastech směr. Až do roku 2009, kdy bylo oznámeno, že automobilka skončí. Pro umělce a architekty, kteří byli typickou klientelou, to byl šok. Jak by ne, jeden by si myslel, že Saab tady musí být navždy. Nemusí. Když jsem zmínil švédskou automobilku, ve Švédsku pomyslně s redakcí AutoŽivě zůstaneme. Když se podíváte na mapu severského trhu a najdete si místa, kde se automobilový byznys drží už roky zuby nehty, zjistíte jedno. Najdete tam jméno, které bylo pro spoustu zákazníků synonymem pro „jistotu, kde koupit Nissan, Mercedes nebo Hyundai“.
Mobility Motors Group patřila mezi největší hráče ve Švédsku. Přelévala auta mezi showroomy, servisovala flotily a v účetních uzávěrkách svítila částkou, která na první pohled uklidňuje akcionáře i banky. V posledním zveřejněném období v přepočtu 2,64 miliardy Kč. Jenže svět se otřásl v základech. Zákazníci věřili, že tady bude tahle společnost navěky, vlastně by je ani nenapadl opak. A přesto je dnes firma v insolvenci. Ne elegantní restrukturalizace s investorem na obzoru, ale tvrdý pád do konkurzu. Jeden z největších ve Švédsku v roce 2025 a vůbec největší v září. Tohle není zpráva o malé rodinné garáži, tohle je varování pro celý segment prodejců a servisních sítí.
Nedávno skončil obrovský prodejce v Německu, je to krize?
Než se dostanu k detailům, je fér přiznat, že ta jízda dolů nezačala včera. Podle toho, co jsem zjistil, tak Mobility Motors zápasila jako firma o přežití nejméně od ledna. Tehdy už šly finanční problémy tak hluboko, že došlo na formální rekonstrukci. Švédský ekvivalent ochrany před věřiteli, kdy se podnikání snažíte znovu postavit na nohy pod dohledem a s bolestivým řezáním nákladů. V praxi to znamenalo zavřít pobočky v Malmö a v Lundu. Sednout si opakovaně s dodavateli i bankami a přesvědčit je, že dává smysl dát firmě ještě čas. Až do července přitom zůstávalo alespoň „spíchnuté“ očekávání, že se dá záchranný plán dotáhnout.
Jenže jak to tak bývá, když se křehký stav cash flow potká s klesajícími maržemi a roztříštěným trhem, nervozita se z excelu přelije do každodenního provozu. A tak přišel den, kdy padla poslední karta. Konkursní návrh přistál u stockholmského soudu. Od té chvíle je volant u kurátora. Co to znamená pro lidi? Přímý dopad je krutý, ale předvídatelný. Týká se 138 zaměstnanců, kteří do poslední chvíle drželi prodej a servis v chodu. Ti se ocitli v nejistotě. Z pohledu pracovního práva je teď nejbližším záchranným lanem státní záruka výplat, švédská mzdová garance překlene nejbližší období. Ale co pak?
Budoucnost není a nebude (pro firmu) nijak snadná a růžová
Úkolem insolvenčního správce je prohlédnout majetek, závazky a možnosti a rozhodnout, jestli se některé části dají izolovat a prodat. Případně udržet při životě pod svou správou do doby, než se najde kupující. Oficiální verdikt zní tak, že prodej aut i provoz servisů zatím běží pod kuratelou dál. Reálně to znamená, že zákazníky v tuto chvíli showroom nepošle pryč, ale smlouvy, záruky a budoucnost značky na tom místě mohou mít za měsíc úplně jinou podobu. Zákazník si teď musí ověřovat dvakrát, co přesně kupuje a kdo za to ručí.
Proč o tom mluvím? To, že jde o jednu z největších insolvencí roku, vypovídá o stavu trhu víc, než by se nám líbilo. Švédského trhu? Nemyslím si. Pozor na to, nejde o vzdálenost od ČR do Skandinávie. Ale o situaci na evropském poli. Evropská dealerská síť je ve stavu po několika letech turbulence. Od covidového šoku přes nedostatek čipů a aut, masivní poptávky po ojetinách až po současnou normalizaci s tlakem na ceny. Teď je ve fázi, kdy se rozhoduje, kdo přežije a kdo ne.
Trh je propojený, problémy na jedné straně EU mohou být i naše
Marže se ztenčily, slevy se vrátily, fixní náklady na provoz poboček rostou a zároveň se mění obchodní modely výrobců. Přidejte polaritu poptávky u elektromobilů. Tohle se našeho trhu naštěstí až tak netýká. My v ČR jsme se do elektrických aut tak moc nenahrnuli. V jednu chvíli se hromadily objednávky, v další přišla vlna zlevňování a pokles zájmu. Na téhle houpačce se neudrží všichni.
Mobility Motors Group byla pro Švédy velké jméno, ale velikost není dnes imunitou. Příznačné je, že v článku, který přinesl zprávu o krachu, se objevuje i další těžká obava. Analytici se dívají na ZF, jednoho z největších dodavatelů v automobilovém průmyslu vůbec, a bojí se, že by mohl následovat podobný negativní scénář. S mnohem širšími dopady. Nejde z mé strany o strašení, jde o připomenutí, jak propojený je tenhle ekosystém. A jak křehký může být.