Jaké pneumatiky si dát na auto na tuto zimní sezonu? Vybírat třeba z prověřených značek, a i tam se vyplatí sledovat výsledky testů.
Od stolu, pěkně z teplíčka domova, se to zdá jako drobnost. Rutina. Malichernost. Něco, co vyřešíte u kafe u konfigurátoru. Vezmou se rozměry, objedná se sada, v pneuservisu je nazují na disky a nasadí na auto. A hotovo, obutí na zimu je připraveno. Ideálně pokud jsou gumy v akci nebo jde o nějakou výhodnou nabídku zajímavé značky. V redakci AutoŽivě o pneumatikách informujeme průběžně, v době přezouvání o to víc. Jenže tohle je přesně ta chvíle, kdy se takzvaná úspora změní v reálné metry navíc. V zimě se metry rovnají sekundám, sekundám k nárazu.
Jaký je rozdíl mezi pneumatikami na sněhu a ledu? Značný
Jeden metr může být rozdílem mezi bezpečným zastavením a katastrofou s fatálními následky. Německý ADAC letos vytáhl v tradičních testech zimní pneumatiky na silné světlo a výsledek nelichotí tomu, kdo rád sahá po nejlevnějším. V rozsáhlém srovnání jednatřiceti zimních pneumatik v dnes velmi rozšířeném rozměru dopadla skoro polovina tak špatně, že jejich používání klub rovnou nedoporučuje. Mluvím-li o rozšířeném rozměru, myslím tím 225/40 R18. Tedy gumy, které potkáte na vozech typu VW Golf, Audi A3, Škoda Octavia nebo Mercedes třídy A. Test ADACu není lecjakým zaškrtáváním v tabulce.
Když vám test jasně ukáže, že nejlepší zkoušený model zastaví na mokru z předepsané rychlosti po 31,7 metru, jedna věc je jasná. Tedy zatímco nejhorší rozpočtová varianta stále ještě hrne auto vpřed i tam, kde by ten lepší kus už stál. Celé to dělí rozdíl celé třídy, vzdálenost 47,1 metru? To je diference, kterou si vryjete do hlavy. Mezi dobrým a špatným zimním obutím je 15,4 metru brzdné dráhy navíc. V překladu pro reálnou ulici to znamená co? Že zatímco auto s kvalitními zimáky už stojí, to na „šetřivých“ gumách by v tom samém bodě stále jelo přibližně 45 km/h. A 45 km/h je rychlost, při které se mačkají plechy a vznikají vážná zranění.
Jsou značky pneu, které na autě mít v zimě rozhodně nechcete
ADAC to říká bez kudrlinek, já s dovolením cituji smysl sdělení. S těmito produkty existuje pro řidiče absolutní bezpečnostní riziko. Zůstaňme u faktů a jmen, ať je jasné, kdo odvádí práci. Test letos s přehledem vyhrál Goodyear UltraGrip Performance 3. A to zejména díky výborným vlastnostem na mokru. Disciplíně, ve které zimní pneumatiky často „prohrávají“ proti suchému asfaltu, a zároveň tam, kde se v běžném životě brzdí nejčastěji. Nejde jen o to, jak auto zabrzdí, byť to je jedna z nejdůležitějších hodnot. Je tady také další parametr. Výdrž. ADAC u Goodyearu udává životnost až 76 000 kilometrů.
Najednou už to nevypadá jako drahá sranda, najednou je to racionální volba, kterou si obhájíte i před „domácí účetní“. Jinak řečeno, nevyplácí se šetřit. Dražší pneumatiky vydrží déle. Do nejlepší skupiny „těch dobrých gum“ se spolu s Goodyearem dostaly ještě tři modely. Michelin Pilot Alpin 5, Bridgestone Blizzak 6 a Dunlop Winter Sport 5. To je kvarteto, které letos sedí na trůnu. Další tradiční silná jména jako Continental, Nokian nebo Kleber končí v „průměru“, tedy v pásmu „uspokojivé“. To je sice bezpečná zóna pro běžný provoz, ale zároveň čitelný signál.
Žebříček končí značkami a modely, které téměř neumí zabrzdit
Signál, že na špici se letos opravdu láme chleba v detailech směsi a lamel na mokru. A pak tu máme spodek tabulky, kde se odehrává to, co může bolet. Do zóny „nedoporučeno“ spadlo 14 z testovaných 31 pneumatik. Skoro polovina. V drtivé většině jde o levné značky, které se na první pohled tváří jako chytrý nákup. Poloviční cena proti těm „pověstným“ jménům. Jenže tady se krásně ukazuje, co znamená cena výkonu, když se lámou chleby nebo spíš když se láme adheze na mokru a sněhu. Model Syron Everest 2 je v testu smutnou referencí. Brzdná dráha 47,1 metru na mokru je číslo, které samo o sobě staví stopku, a tečka. To, co ušetříte v e-shopu, přeplatíte na riziku.
Není to moralita proti levné věci. Nikoho nenutím utrácet zbytečně. Vnímám a respektuji kupní sílu a ekonomickou situaci každého. Určitě nejsem ten, kdo by si myslel, že všichni řidiči „mají dost peněz“. Jenže. Nelze podle mého názoru myslet si, že autem to končí, tedy výdaje. Že si i při napjatém rozpočtu stačí koupit nějakou levnou ojetinu, a tak nějak ji udržovat. A že pneumatiky se neřeší. Naopak. Jsou to čtyři plošky velikosti dlaně, které drží auto na vozovce. Ve všech rychlostech, za všech povětrnostních podmínek.
Kdo podceňuje kvalitu zimních pneu, riskuje nejen svůj život
Z auta se v zimě nestane pásová rolba jenom tím, že si to člověk přeje. Platí jednoduché pravidlo, zima neodpouští a pneumatika je skutečně jediný kus hmoty, který vás váže k fyzice vozovky. Zákazníka často uklidní, že „i levné gumy dnes mají štítek, i levné gumy projdou homologací“. Ano, ale test ADAC není „papírová homologace“.
Je to sada disciplín, které simulují realitu. Mokro, sníh, suché chování, boční vedení, aquaplaning, trakci při rozjezdu, brzdění v nízkých teplotách. A právě na mokru, kde se potkává zimní směs s reálným zimním městem, se rozdíly rozevírají nejvíc. Možná to není to, co chcete slyšet, když posouváte v košíku e-shopu filtr podle ceny níž a níž. Jenže stojí za to slyšet to dřív, než zaplatíte.
V redakci AutoŽivě jsme pro vás z oficiálních podkladů německého ADAC sestavili přehlednou tabulku, ve které si můžete ihned zkontrolovat pneumatiky své, případně vyhodnotit, které koupit letos jako nové. Brzdná dráha v metrech uvedená v posledním sloupci je výsledkem testu na mokré vozovce při rychlosti 80 km/h. Kategorie jsou celkem tři, a to: P = Premium (Prémiové), Q = Quality (Kvalitní), B = Budget (levné). Legenda známkování jako ve škole, pro jistotu jednotlivé škály zobrazujeme níže. Tabulka je již seřazena od nejlepších po nejhorší sestupně.
- Výborný 0,6 – 1,5
- Chvalitebný 1,6 – 2,5
- Dobrý 2,6 – 3,5
- Dostatečné 3,6 – 4,5
- Nedostatečné 4,6 – 5,5
| Značka a model | Sucho | Mokro | Zima | Bezpečnost | Kategorie | Hodnocení | Dráha |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Michelin Pilot Alpin 5 | 1,9 | 2,3 | 2,1 | 2,1 | P | 2,1 | 32,2 |
| Bridgestone Blizzak 6 | 2,1 | 2,1 | 2,5 | 2,2 | P | 2,2 | 32,3 |
| Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 2,3 | 2,3 | 2,6 | 2,6 | P | 2,4 | 32,9 |
| Continental WinterContact TS 870 P | 2,4 | 2,3 | 2,6 | 2,6 | P | 2,5 | 33,0 |
| Kleber Krisalp HP3 | 2,4 | 2,7 | 1,9 | 2,7 | Q | 2,6 | 35,0 |
| Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,5 | 1,8 | 2,2 | 2,1 | P | 2 | 31,7 |
| Dunlop Winter Sport 5 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | P | 2,4 | 34,4 |
| Momo W-20 North Pole | 2,7 | 2,4 | 2,7 | 2,7 | B | 2,7 | 32,7 |
| Nokian Tyres WR Snowproof P | 2,8 | 2,7 | 2,8 | 2,8 | Q | 2,7 | 33,4 |
| Imperial Snowdragon UHP | 2,9 | 5,4 | 3,1 | 5,4 | B | 5,4 | 37,8 |
| Ceat WinterDrive | 3 | 2,9 | 2 | 3 | Q | 2,8 | 34,5 |
| Matador MP93 Nordicca | 3,2 | 3 | 2,6 | 3,2 | B | 3 | 34,9 |
| Uniroyal WinterExpert | 3,3 | 2,2 | 2,8 | 3,3 | Q | 3 | 32,9 |
| Semperit Speed-Grip 5 | 3,3 | 2,1 | 2,6 | 3,3 | Q | 3,2 | 33,3 |
| GT Radial WinterPro 2 Sport | 3,3 | 3,1 | 2,8 | 3,3 | Q | 3,2 | 36,3 |
| Fulda Kristall Control HP2 | 3,4 | 2,8 | 2,5 | 3,4 | Q | 3,1 | 35,9 |
| Radar Dimax Winter | 3,4 | 4,6 | 2,3 | 4,6 | B | 4,6 | 36,7 |
| Giti GitiWinter W2 | 3,5 | 2,6 | 3,2 | 3,5 | Q | 3,4 | 34,7 |
| Star Performer Stratos UHP | 3,5 | 5,5 | 2,7 | 5,5 | B | 5,5 | 39,9 |
| CST Medallion Winter WCP1 | 3,5 | 3 | 5,5 | 5,5 | B | 5,5 | 35,3 |
| Point S Winter S | 3,6 | 2,8 | 2,5 | 3,6 | B | 3,6 | 35,0 |
| Firestone Winterhawk 4 | 3,6 | 2,6 | 2,2 | 3,6 | Q | 3,6 | 33,0 |
| Goodride SW608 | 3,6 | 5,5 | 2,7 | 5,5 | B | 5,5 | 38,5 |
| Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | 3 | 2,9 | 3,7 | Q | 3,7 | 36,4 |
| Tomket Snowroad Pro 3 | 3,9 | 5,5 | 2,6 | 5,5 | B | 5,5 | 40,4 |
| Landsail Winter Lander | 4 | 2,6 | 5,3 | 5,3 | B | 5,3 | 32,8 |
| Apollo Aspire XP Winter | 4,1 | 2,6 | 2,7 | 4,1 | Q | 4,1 | 34,2 |
| Nankang Winter Activa 4 | 4,8 | 3 | 5,2 | 5,2 | B | 5,2 | 35,6 |
| Evergreen EW66 | 4,8 | 5,5 | 4,7 | 5,5 | B | 5,5 | 42,3 |
| Syron Everest 2 | 5 | 5,5 | 1,4 | 5,5 | B | 5,5 | 47,1 |
| Petlas SnowMaster 2 Sport | 5,3 | 3,4 | 5,1 | 5,3 | B | 5,3 | 35,5 |
