Používání Waze a Google Mapy jako hlášení na radary a policii je zakázané. Češi ale přišli na legální způsob, jak to obejít

Řidiči a majitelé iPhonů mají smůlu, tohle mohou využívat jen ti, co mají Android. A prý je to zcela legální.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Je zajímavé, jak se ze zdánlivě obyčejné navigace stala během pár let platforma, která umí víc než jen kreslit modrou čáru mezi bodem A a B. Google Mapy jsou pro mnoho řidičů něco jako digitální „autopilot každodennosti“. Mapy znají uzavírky, hlásí kolony, přepočítají objízdnou trasu dřív, než se stihne rozblikat výstraha na palubní desce. Ale pak je tu jedno téma, které v Německu spolehlivě zvedne obočí, upozornění na rychlostní kamery.

Co je povolené u nás, mají sousedi zakázané, včetně aplikací

Oficiálně je to jednoduché. To je v Německu zakázané. Google Mapy tak v Německu žádné kamery neukazují, hotovo. Důvod neleží v technických limitech, nýbrž v paragrafu. Německá Straßenverkehrsordnung, konkrétně § 23 odst. 1c StVO, zakazuje používání tzv. aplikací k varování před radary během řízení. Pokud někoho při tomto policie chytí, přijde hříšník v přepočtu o víc jak dva tisíce Kč. Naopak něco dostane navíc, a to jeden trestný bod do karty řidiče. Aby bylo jasno, po změně zákona se tenhle předpis vztahuje i na spolujezdce.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz / Depositphotos

Pokud je aplikace během jízdy aktivní. Už jsme o tom v redakci AutoŽivě psali. Logika zákonodárců je přímočará. Řidič má jet podle limitu, ne podle toho, kde se zrovna měří. A už vůbec ne prudce brzdit dvě stě metrů před trojnožkou. Zakázané tak jsou samozřejmě antiradary. To když policista uvidí, je to jako ukázat býkovi červený hadr. Stejně tak jsou mimo zákon aplikace, které na měření upozorňují. Včetně oblíbeného Waze. Co tedy Google Maps?

Překonat apku od Google jen tak nezvládnete, překrýt ji ano

Jeden by si myslel, že je s „prevencí“ konec. Možná. Přesto se mezi řidiči zabydlel chytrý, technicky čistý postup, jak Google Mapy na Androidu proměnit v doprovod, který umí na radary upozornit nepřímo. Bez hackování, bez zásahů do systému, bez modifikace samotných Map. Využívá se k tomu bezplatná aplikace TomTom AmiGO a její schopnost zobrazit se „přes“ jiné aplikace jako plovoucí vrstva. Postup je prostý a přitom elegantní. Stáhnout v Google Play Store aplikaci TomTom AmiGO.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Při prvním spuštění potvrdit, že se člověk bude řídit platnými zákony. Což mimochodem výslovně znamená, že za jízdy v Německu aktivní systém varující před měřením oficiálně používat nesmí. Pak povolit přístup k poloze a v nastavení zapnout Overlay. V systému Android to typicky najdete pod formulací „Zobrazovat nad ostatními aplikacemi“. Tady nevím, pracuji se zařízeními Apple. Tak budu moc rád za vaše připomínky pod článkem.

Je to legální, ale i tak pozor na věc, ať nemáte mobil v ruce

Platí zejména pro uživatele Androidu. Zpět k postupu. Následně stačí otevřít Google Mapy, zadat cíl jako obvykle a spustit navigaci. AmiGO se objeví jako malé tlačítko nebo nenápadný pruh na okraji displeje. A začne – tam, kde je to legální, vypisovat a hlásit varování na radary. Díky téhle vrstvě tedy řidič dál používá Mapy od Googlu, ale na obrazovce zároveň běží informace o kontrolách rychlosti.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Technicky je to přitom čisté řešení v rámci možností Androidu, žádné obcházení práv Map, jen využití toho, co systém dovoluje. Na iPhonu tohle kouzlo zatím nefunguje. Aha, mám smůlu. Apple trvalé překrytí jedné aplikace jinou nepovoluje, takže iOS tenhle trik neumí. Uživatelé iPhonů musí zůstat u samostatných aplikací, případně příslušenství. Právní realita je ovšem neúprosná a je dobré ji mít v hlavě, aby bylo jasno, kde leží hranice. Zakázané je v Německu používání aktivní aplikace k varování před radary během jízdy, bez výjimek. Ať se telefon třese v držáku u řidiče, nebo jej drží spolujezdec vedle. 

Používáte Waze nebo Google Maps?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články