Nissan v krizi stvořil umělecké dílo: Češi z lidového SUV blázní, sportovní Nismo je výkonnější než Porsche 911

Jedno z nejzajímavějších SUV od Nissanu má i v základní verzi výkon 160 kW, vrcholné Nismo pak dokonce 2x tolik. A na všechny modely je aktuálně 150 000 Kč sleva.

i Zdroj fotografie: Nissan / AutoŽivě.cz
                   

Začnu možná malinko nevesele. Nicméně taková je zkrátka aktuální situace, alespoň tedy u některých výrobců. Japonský Nissan se v posledních letech potýká s opravdu mimořádně složitým obdobím. Fiskální rok 2024 uzavřela automobilka s čistou ztrátou 670,9 miliardy jenů, zatímco o rok dříve dosáhla zisku 426,6 miliardy. Provozní zisk se propadl na 69,8 miliardy jenů z předchozích 568,7 miliardy, což odpovídá provozní marži pouhých 0,6 procenta (!!!) při tržbách zhruba 12,6 bilionu jenů. Přesto: Ariya, nyní za akční slevu českého dovozce, je mimořádně zajímavé auto. Pojďme se na ni podívat společně.

Když se pod to podepíše Nismo, nemůže to být špatné

Nissan Ariya je totiž podle mého soudu důkazem, že i v éře elektrifikace lze vytvořit auto, které nekopíruje desítky čínských značek, ale má svůj styl, sílu i charakter. Japonská značka jej navíc uvedla nejen jako další SUV, ale rovnou pod kultovní divizí Nismo, která patří k nejrespektovanějším v motorsportu. Dvě jména by mohla stačit: Skyline GT‑R a 370Z. Jestli bude Ariya úspěšným pokusem o přenos dosud čistě „benzínového“ jména do světa baterií a elektromotorů, ukáže až čas. Našlápnuto k tomu má ale velmi dobře.

iZdroj fotografie: Nissan / AutoŽivě.cz

Jako mírně pikantní přitom vnímám tu skutečnost, že Nissan původně uvedl Ariyu už v roce 2020, do evropských prodejů se ale naplno pustila teprve v posledních dvou letech. To, že svými parametry (především dojezdem) mezitím nijak nezestárla, je možná nejlepším vysvědčením jejích kvalit. Co by za to Volkswagen s ID.3 dal. A nejen s ID.3. Možná to bude i tím, že Ariya je první plnohodnotné elektrické SUV značky a zároveň jediný model využívající platformu CMF‑EV vyvinutou společně s aliančními partnery.

435 koní a 4×4 za necelého 1,5 milionu korun? To zní dobře

A i přes obtížné období jde o vůz, který má pro značku zásadní význam – nejen obchodní, ale také technologický. V segmentu středně velkých SUV nyní drží podíl okolo 3,5 procenta. A rád by toto procento navýšil. Ariya by tuším mohla pomoci, minimálně kombinací atraktivní ceny a výkonu – základní verze nabízí 160 kW, zatímco vrcholná Ariya NISMO až 320 kW. A nezapomeňte na aktuální slevu 150 000 korun na všechny konfigurace.

iZdroj fotografie: Nissan / AutoŽivě.cz

Jak to vypadá v číslech? Základní verze startuje na akčních 949 900 Kč (po slevě 150 000 korun) a už v ní dostanete solidních 160 kW výkonu, pohon předních kol a technologicky vyladěnou platformu CMF‑EV. Co je ale možná ještě zajímavější: na pomyslném druhém konci stojí Ariya NISMO s výkonem 320 kW (435 koní!) a pohonem všech kol. I přes špičkové parametry je za velmi rozumných 1 469 990 Kč, což je opravdu skvělý poměr výkon/cena. Jinými slovy: za cenu podobnou jako u Enyaqu Coupé (210 kW) získáváte SUV takřka s parametry supersportu.

Ariya má být symbolem nové éry, která spojuje elektromobilitu s tradicí technické preciznosti a zároveň se snaží pro Nissan obnovit ztracenou image inovátora, která jej kdysi provázela. Povede se jí to, co myslíte?

Líbí se vám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články