Česká republika má sice jednu z nejhustších sítí čerpacích stanic v Evropě, nová konkurence je ale přesto více než vítaným oživením trhu.
Myslím, že se mnou budete souhlasit v tom, že jestli něco trhu jedině prospívá, pak je to pestrá a početná konkurence. A možná to ještě více prospívá nám, zákazníkům. A naopak, pokud se na trhu „zabydlí“ několik velkých hráčů (v Čechách nemusíme pro příklady chodit příliš daleko), jsou jejich občasné tendence ke stejné (nebo velmi podobné) cenotvorbě zkrátka nepřehlédnutelné. Nový (a velmi zajímavý) hráč na českém trhu by to mohl změnit. Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Švýcarský patent na lokální byznys v globálním balení
Tímo novým hráčem je švýcarská AVIA, která patří k nejstarším a nejrozšířenějším nezávislým síťovým sdružením v Evropě. První stanice se zde objevily už na počátku tisíciletí, tehdy ale šlo jen o malý projekt rakouské společnosti Eigl. AVIA z českého trhu postupně zmizela a návrat zaznamenala až po roce 2018. Dnes má v tuzemsku 54 čerpacích stanic a stala se tak šestou nejpočetnější sítí u nás – hned za giganty jako Orlen (dříve Benzina), MOL, Čepro s pumpami EuroOil a Robin Oil, Shell nebo OMV.
Historie značky AVIA přitom sahá do roku 1927, kdy byla ve Švýcarsku založena jako sdružení několika menších prodejců paliv. Postupně se rozrostla do mezinárodní energetické skupiny, fungující na bázi franchisingu. Ten je zřejmě klíčem i k úspěchu na českém trhu. AVIA nebuduje vlastní síť zcela nových pump, ale sdružuje menší nezávislé provozovatele, kteří se připojí pod jednotnou značku. Získají tak marketingovou a obchodní podporu, výhodnější velkoobchodní ceny a stabilitu sítě, přičemž si zachovají samostatnost v každodenním provozu.
Hustá síť benzinek v Čechách stále umožňuje konkurenci
Český trh s pohonnými hmotami je přitom dlouhodobě předimenzovaný – na každých třináct až čtrnáct kilometrů silnic připadá jedna pumpa. Přesto AVIA našla prostor díky flexibilnějšímu přístupu než velké koncerny, které mají striktní cenovou politiku a centralizované řízení. Některé stanice prodávají paliva i o dvě koruny levněji, než je celostátní průměr. Značka tak cílí na řidiče, kteří hledají funkční a dostupnou alternativu ke gigantům typu ORLEN, OMV, Robin Oil nebo Shell, kteří ovládají podstatnou část trhu.
Z mého pohledu je vstup a růst Avie na českém trhu jednoznačně pozitivní. Trh s palivy v Česku potřebuje konkurenci, která tak trochu (možná i trochu více) rozruší monopolní pozice velkých hráčů a vrátí do oboru více flexibility a cenové rivality. AVIA nabízí model, který umožňuje lokálním podnikatelům přežít v tvrdém prostředí a současně přináší zákazníkům důvěru známé značky. Pokud se tempo expanze Avie udrží, může brzy překonat i OMV a dostat se mezi pět největších řetězců v zemi. A to by pro řidiče i lokální prodejce byla bezesporu dobrá zpráva.
| Síť / průměr | Benzín (Natural 95) | Nafta |
|---|---|---|
| AVIA (vybrané stanice) | ~ 32,50 Kč/l až ~ 35,90 Kč/l | ~ 29,90 Kč/l až ~ 33,90 Kč/l ( |
| Průměr ČR (všechny sítě) | ~ 34,23 Kč/l až ~ 38,90 Kč/l | ~ 32,99 Kč/l až ~ 36,90 Kč/l |
Redakce AutoŽivě se na síť AVIA vydala osobně. Navštívili jsme několik stanic v Praze a středních Čechách a musíme uznat, že první dojem byl překvapivě pozitivní. Čisté prostředí, upravené toalety, moderní zázemí a především milý personál, který působil jako skuteční majitelé, ne jen najatí zaměstnanci. V porovnání s některými nadnárodními řetězci působí atmosféra na pumpách AVIA osobněji a přívětivěji. Pokud si značka udrží nejen konkurenceschopné ceny, ale i tuto lidskou úroveň služeb, má v Česku dobře našlápnuto.
