Mechanici jim říkají „tikající bomba pod kapotou“: Seznam motorů, které jsou v Česku populární, ale dnes děsí i servisy

Proč se vystavovat obrovským problémům a zbytečně vysokým nákladům na opravy, když nemusíte? Schválně se podívejte, které moderní motory vás mohou nejvíce potrápit, a snažte se jim raději vyhnout.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Automobilový svět za posledních dvacet let zažil desítky konstrukčních experimentů, z nichž některé dopadly výborně, ale jiné dokonce katastrofálně. Navzdory tomu, že současné motory přinášejí výborný výkon při nízké spotřebě, tak se jejich spolehlivost stala obětí snahy o snižování emisí.

Mnoho původně velmi ambiciózních agregátů tak záhy získalo nelichotivou přezdívku „časovaná bomba“. A abyste se nenapálili a vyhnuli se riskantním motorizacím, rozhodla se vám redakce AutoŽivě představit ty největší strašáky, od kterých je určitě dobré dát ruce pryč.

Děs a hrůza od Volkswagenu

A nemůžeme začít ničím jiným než koncernovými motory VW, které předvedly v posledním desetiletí hned několik nedůstojných přešlapů. Mezi nimi negativně kralují především dva benzínové agregáty, a to 1.2 TSI a 1.4 TSI, které se vyráběly do roku 2015. Ty jsou přímo vyhlášené tím, že se na nich vytahovaly rozvodové řetězy, kdy hrozilo až jejich přeskočení a ve finále kompletní destrukce motoru. 

iZdroj fotografie: VW

Vlna kritiky se postupem času snáší i na verzi 1.8 TSI, která zase děsila řidiče brutální spotřebou motorového oleje. Majitelé některých vozů s tímto motorem museli dokonce dolévat litr oleje po každých tisíci ujetých kilometrech, takže se naučili s sebou náhradní olej neustále vozit v autě.       

Ale nejde jen o benzíňáky. Jen si vzpomeňte na aféru Dieselgate v roce 2015, v rámci které vyšla na povrch manipulace s emisními hodnotami. To by motoristům patrně tolik nevadilo, až na to, že se jednalo o motory 1.6 a 2.0 TDI, které trpěly na časté závady EGR ventilů a DPF filtrů. Řidiči se pak nestačili divit, když sledovali, jak jejich vůz ztrácí výkon, ale zato mu notně narůstá spotřeba.

I prémiové BMW si uřízlo ostudu

Přešlapům se nevyhnuly ani některé prémiové automobilky. Konkrétně BMW si pohněvalo své fanoušky v momentu, kdy vyrukovalo s motorem s označením B38, a to konkrétně v nízkoobjemových variantách 1.2 a 1.5 R3 Turbo. Dodnes jsou tyto motorizace symbolem velmi nepodařené downsizingové éry automobilky.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto-Ecke Salzgitter

Dané motory se potýkaly s axiální vůlí klikové hřídele a výraznými problémy na rozvodech. V extrémních případech docházelo až ke ztrátě mazání, což končilo výměnami celého motoru. BMW problém naštěstí uznalo a část motorů bezplatně vyměnilo, nicméně pověst si tím automobilka nezachránila.

Ovšem BMW předvedlo ještě jeden podstatně kurióznější případ a tím byl šestiválcový Diesel 3.0 Triple Turbo (M50d). Tenhle motor vypadal konstrukčně naprosto excelentně, ovšem v praxi se jednalo o mimořádně problematický agregát.

Tři turba uložená mezi válci totiž výrazně zvyšovala teplotu celé soustavy, což byl jen první problém. Navíc veškeré opravy na tomto motoru byly mimořádně komplikované a ve finále i neskutečně drahé. Majitelé utratili za opravu tohoto abnormálního šestiválce často desetitisícové až dokonce statisícové částky.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto & Reifen-Fachhandel

Mazda Skyactiv‑D 2.2: dobrý nápad, špatná realita

Mazda se svým dieselovým motorem Skyactiv‑D 2.2 z roku 2011 chtěla skutečně blýsknout. Nízký kompresní poměr 14:1, hliníkový blok a dvě turbodmychadla měly zajistit efektivitu i vynikající výkon. Namísto toho však motor přinesl sérii poruch. Problematická regenerace DPF zvyšovala hladinu oleje a vozidla hlásila varování o nízkém tlaku maziva. V mnoha případech také docházelo k rychlému opotřebení vaček, což způsobovalo likvidaci turba i mazacího čerpadla.

Ford 1.0 EcoBoost: malá revoluce s velkou slabinou

Litrový tříválec EcoBoost, který byl obecně oceňovaný za pozoruhodný výkon, bohužel záhy ztratil své příznivce. Kvůli jeho řemenu v olejové lázni, určenému ke snížení hluku a tření, se totiž do maziva dostávaly nečistoty. A to v případě zanedbaného servisu vedlo mnohdy až k zadření motoru. Výměna jeho rozvodů je navíc velmi složitá a vychází i na více než 30 000 korun. Když k tomu přidáme občasné problémy s vodním čerpadlem a chladicím systémem, nejde o motor, na který by Ford mohl být hrdý. Takže i vůz s tímto motorem raději dobře zvažte.

Focus 2018 i

Delší testování je kvalitní recept

Jak vidno, pří výběru auta se nevyplatí hledět pouze na obecnou poruchovost, respektive spolehlivost jednotlivých značek. A některým motorizacím je dobré se pro jistotu úplně vyhnout. Agresivní snižování emisí a tlak na minimalizaci objemu motorů se ne vždy automobilkám vyplatily.

Snad se ale výrobci ze svých chyb dostatečně poučili a s podobnými hrůzami už na trh nevyrukují. Určitě by se jim ale vyplatilo podstatně delší testování inovativních agregátů, na základě kterých se buď jejich nedostatky odstraní, nebo se prostě vůbec neuvedou do prodeje v nových vozech.  

Jakou nejvyšší sumu jste zaplatili za opravu auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články