Automobilový průmysl nyní zažívá náročné období. I přesto některé automobilové značky navzdory ekonomickým výkyvům a přechodu na elektrický pohon dokáží generovat obdivuhodný zisk.
Nejnovější analýza společnosti JATO Dynamics v rámci první poloviny roku 2025 ukazuje, kolik automobilky ve skutečnosti vydělají na jednom prodaném voze. A rozdíly mezi jednotlivými výrobci jsou vskutku propastné. Zatímco u luxusních značek se zisk počítá na miliony korun, masoví výrobci se často pohybují na hranici rentability. Výzkum analytika Felipe Muñoze zároveň potvrdil, že čistá celosvětová marže v rámci výroby automobilů vůbec poprvé za posledních deset let klesla pod hranici tří procent.
Ferrari kraluje, levnější značky sotva přežívají
Italská značka Ferrari letos potvrdila svou pozici neotřesitelného lídra. Na jednom autě vydělává v přepočtu 3 miliony Kč, což je více než dvacetinásobek zisku průměrné evropské automobilky. Exkluzivita, nízké počty vyrobených automobilů a marže přes 28 % dělají z Ferrari dlouhodobě nejvýdělečnějšího výrobce automobilů na světě.
Na druhém místě se drží Jaguar Land Rover s průměrným čistým ziskem 132 000 Kč na jeden vůz, přičemž jejich hlavními tahouny jsou dva luxusní modely Range Rover a Defender. Bronzovou pozici pak obsadilo Porsche, které i přes komplikace s vývojem elektrických pohonů drží velmi slušný zisk ve výši přibližně 126 000 Kč na jedno prodané auto.
A pak tu máme dva klíčové německé výrobce Mercedes-Benz a BMW. Obě vykazují v meziročním srovnání mírný pokles, ale i tak Mercedes dokáže vydělat na jednom voze průměrně 65 000 Kč (ani ne polovina oproti stejnému období 2024). A o něco hůře je na tom BMW, jehož zisk z jednoho auta dělá 52 500 korun. Pokles výnosů obou hráčů je obecně přičítán nižším prodejům jejich vozidel na čínském trhu spolu s investicemi do vývoje nové elektro platformy.
Elektromobily se moc nerentují
Z posledních analýz také jednoznačně vyplývá, že většina automobilek na elektromobilech zatím spíše ztrácí, než aby vydělávala. A ve skutečnosti se vyplatí jen pár hráčům na trhu. Ziskové jsou značky Tesla, BMW a také BYD, ovšem modely ostatních výrobců jsou vysloveně v červených číslech. Důvody jsou prosté – vysoké náklady na baterie a velmi malý růst prodejů, který ani náhodou nepokrývá investiční výdaje.
Naopak asijským značkám, jako je Suzuki (se ziskem 72 000 Kč na 1 auto), Toyota (70 000 Kč/auto) a Hyundai-Kia (65 000 Kč/auto), se podařilo výrazně zefektivnit výrobu svých spalovacích motorů a současně masově rozvíjet elektrifikaci hybridních řad bez drastických ztrát. Toyota k tomu navíc těží z patentované hybridní technologie, která se používá ve více než 16 milionech prodaných vozů po celém světě.
Na zcela opačné straně ve smyslu výnosů z jednoho vozu se nachází automobilky Citroën, Renault či Mazda, které se drží jen lehce nad výrobními náklady. Ze studie vyplynulo, že například Nissan se v letošním roce dostal na úplnou hranu rentability výroby se ziskem pouhých 700 korun na jeden prodaný vůz.
Luxusní versus masové značky
Globální automobilový trh se rok od roku výrazně mění. Výrobci sice prodávají více aut než dříve, ale jejich ziskovost kalkulovaná na jeden vůz jasně klesá. A situace došla až tak daleko, že už jen málokterá automobilka na jednotlivém průměrném voze skutečně vydělá rozumnou částku.
Exkluzivní značky jako Ferrari a Porsche ve výnosnosti svých vozidel dominují, a to díky dobře etablované image, prémiovému přístupu a vysoké marži, zatímco masoví výrobci bojují s poklesem poptávky, rostoucími náklady a přechodem k elektrifikaci. Osobně očekávám, že v příštím roce se nůžky výnosů, respektive ztrát mezi výrobci automobilů ještě více prohloubí. A ani bych se nedivil, kdyby došlo k fúzím ekonomicky strádajících značek s velkými úspěšnými hráči.
