Nová oranžová auta s modrými majáky: Mají ultimátní přednost. Až je potkáte, udělejte jim cestu. Kdo jsou a co dělají?

Od letošního roku se na silnicích můžete setkat s vozy dálniční patroly. Zjistili jsme, jaká mají privilegia a s čím dokáží řidičům pomoci.

i Zdroj fotografie: Národná dialničná spoločnosť
                   

Možná, že i vy jezdíte častěji na Slovensko, ať už z pracovních důvodů, či na dovolenou, za rodinou apod. A proto je třeba, abyste věděli o novince, kterou naši slovenští sousedé zavedli. Od května 2025 došlo na Slovensku k zásadní legislativní změně týkající se vozidel dálniční patroly. Poprvé v historii získala tato prospěšná služba právo používat modré výstražné majáky a s nimi spojené výsostné postavení v provozu podobně jako policie, hasiči nebo třeba záchranáři.

Nově tak vozidla Národní dálniční společnosti (NDS) mohou při zásahu na dálnici vyžadovat od ostatních motoristů okamžité uvolnění cesty a získali tak privilegium zařadit se mezi automobily s právem přednostní jízdy. Redakce AutoŽivě proto uznala za vhodné vás na tuto novinky upozornit, abyste při cestách na Slovensko neudělali chybu. Dálniční patrola může v nouzi rychle a efektivně pomoci i vám.

Co znamenají nové modré majáky pro motoristy?

Dříve disponovala dálniční patrola na Slovensku pouze oranžovými výstražnými světly, která jim nijak nezaručovala zvláštní práva v rámci provozu. Nově však mohou vozy NDS rozsvítit modré světlo (sirénu mohou využívat pouze podle zvláštních interních předpisů), což pro ostatní řidiče představuje povinnost bezpodmínečně uvolnit průjezd, a to i v koloně.

i

Patrola tak může využít přednost například při dojezdu k dopravní nehodě, porouchanému vozidlu nebo k překážce, kterou je potřeba řešit. Právě díky patrole je reálně vyšší šance, že dojde ke včasné pomoci i reálnému snížení následků při vysloveně mimořádných událostech.

Modré majáky jsou více než oranžové jako u nás

Na slovenských silnicích se aktuálně můžete setkat s vozidly se svítícími oranžovými majáky, která řeší preventivní práce v rámci běžného provozu, anebo s modrými majáky, jež jezdí ke krizovým situacím, a tím pádem mají vyšší privilegia. Obdobná je v případě barevnosti majáků situace i u nás v České republice.

iZdroj fotografie: Národná dialničná spoločnosť

Právo na režim svítících modrých majáků vzniklo na Slovensku změnou zákona a situace je striktně regulována interními předpisy NDS. V praxi se v této zemi nejčastěji setkáte s modrými svítícími majáky dálniční patroly v momentu, kdy tyto vozy potřebují projet co nejrychleji k havárii nebo vážné poruše, když tvoří záchranářský průjezd nebo jedou na pomoc při přímém ohrožení života nebo zdraví motoristů.

Vozy patroly ale mohou mít výjezd i z důvodu nutnosti rychlé úpravy značení přímo v provozu a v momentech, kdy hrozí třeba hromadné zablokování dálničního úseku. Posádky vozů patroly přitom jasně vědí, v jakých situacích si mohou dovolit modré majáky využít, to znamená, že použití modrých světel rozhodně není svévolné.

Pravidla a pokuty pro motoristy

V každém případě jste jako řidiči povinni na modré majáky reagovat stejně jako v případě záchranářských vozů. To znamená neprodleně uvolnit vozovku pro jejich průjezd (vlevo či vpravo na kraji silnice dle situace) a v případě potřeby i zpomalit, či dokonce zastavit. Za neposkytnutí přednosti dálniční patrole s rozsvíceným majákem hrozí nyní na Slovensku pokuta až 300 eur (v přepočtu cca 7 400 Kč), což je už citelný zásah do peněženky, který ale má svoje opodstatnění.​

iZdroj fotografie: Národná dialničná společnosť

Hlavním argumentem pro zavedení této pravomoci dálničních patrol je nejen rychlost zásahu, ale také samotná bezpečnost zaměstnanců NDS, kteří podle statistik ročně vyjíždějí k více než 30 tisícům případů. A právě díky úpravě legislativy jsou schopní být až o 40 % rychlejší v dojezdu na místo nehody, poruchy či jiné zásadní situaci. Ochraně posádek patrol pomáhá i větší respekt ze strany řidičů, kdy jsou výrazné modré majáky v provozu prostě nepřehlédnutelné.​

Smysluplná novinka, které je třeba jít naproti

Celkově mi řešení pomoci ze strany dálničních patrol dává smysl. A reálná čísla v rámci řešení krizových situací na slovenských dálnicích to jen potvrzují. Nová pravidla mění bezpečnostní kulturu i efektivitu pomoci na slovenských silnicích a nezbývá než doufat, že si především slovenští motoristé (ale i my, když na Slovensko zavítáme) co nejrychleji osvojí informaci, že modré majáky už nejsou jen pro záchranku. I dálniční patroly spolupracují na ochraně a dokonce i samotné záchraně řidičů a posádek jejich aut.

S jakými prohřešky ze strany ostatních řidičů se na silnicích setkáváte nejčastěji?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články