Elektrické vozy se brzy rozjedou po celé republice. Ale pouze tam, kde dávají smysl. Co má s elektromobily v plánu Ministerstvo vnitra a kde se s nimi budete setkávat nejčastěji?
Česká policie nedávno představila novinku ve svém vozovém parku. Ve Vítkově v Moravskoslezském kraji „nastoupil do služby“ první vůz Škoda Elroq. Tento kompaktní elektromobil, o který začíná být po celé Evropě stále větší zájem, má podle vedení Policie ČR představovat první krok k rozsáhlejší modernizaci služebních vozidel s důrazem na ekologii, úspornost i nové technologie. Tento krok je součástí projektu Čistá mobilita, který má pomoci se snižováním emisí ve veřejném sektoru.
170koňová zadokolka v policejní úpravě
Do služby vítkovské policie zamířila Škoda Elroq 50 s výkonem 125 kW (170 koní). Vůz s náhonem na zadní nápravu má zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund, a to díky akumulátoru s kapacitou 55 kWh. Tento elektromobil nabízí dojezd až na 377 km, přičemž jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h.
Tento původně sériový automobil se nevyhnul úpravám tak, aby vyhověl policejnímu provozu. Získal nízkoprofilovou světelnou rampu, výstražný světelný systémem Magnum, elektronickou sirénu, kamerový modul i radiokomunikační vybavení na míru potřeb policie. Současně došlo i k lehké úpravě interiéru.
Policisté dostali ve vozidle k dispozici ovládací panel světelné techniky v rámci středové konzole, ale i přídavné displeje za čelním i zadním oknem. Potahy sedadel v upraveném policejním Elroqu jsou navíc speciálně odolné pro dlouhodobé řekněme služební zatížení.
Zatím za 18 000 měsíčně
Elektromobil dodala automobilka policistům v policejním barevném provedení s označením stříbrná Brilliant s reflexními polepy. Jak se podařilo zjistit redakci AutoŽivě, tak policie vozidlo nezakoupila, ale získala ho v rámci dlouhodobého pronájmu.
Jeden měsíc provozu daného Elroqu má vyjít cca na 18 000 korun, a to včetně pojištění a běžných servisních zásahů. Tato cena má být ale podstatně snížená. Vůz má být totiž v budoucnu dobíjený v rámci fotovoltaiky, kterou město Vítkov plánuje zanedlouho realizovat. Tím pádem by se dalo s nadsázkou říci, že policejní Elroq bude ve finále jezdit zadarmo.
Elektromobily získají policisté i v dalších městech
Podle vyjádření Ministerstva vnitra je v plánu využívat elektrická auta v budoucnu pro potřeby PČR masověji. A to především ve městech v rámci hlídek, kontrol dopravy či při aktivitách cizinecké policie. Ministerstvo přitom sází na celkové snížení provozních nákladů těchto vozů až o 40 % (snížení reflektuje spotřebu energie, menší počet servisních zásahu apod.). Navíc oceňuje výhody elektromobilů v podobě tiché jízdy hlídek, méně vibrací ve vozidle, okamžitou akceleraci i možnost dobíjení v centrálních garážích Policie ČR.
Do měst ano, na dálnice vůbec
Když se nad tím zamýšlím, tak mi elektromobily skutečně dávají pro potřeby policie v rámci měst smysl. Jejich nájezd patrně nebude gigantický a lze předpokládat, že policejní elektrické vozy bude nutné dobíjet pouze jednou denně. Na dálnicích by byly spíše pro zlost, ale ve městech v nich problém opravdu nevidím. K tomu si myslím, že by mohl tichý komfortní provoz a přívětivá jízdní dynamika policistům skutečně vyhovovat.
Česká republika samozřejmě není jediná, kdo hodlá vozový park policistů obohatit o plně elektrické modely. Podobně služební elektrické vozy testují i policejní složky v Rakousku, Německu a ve Francii. Možná to nebude dlouho trvat a s policejními vozy, jejichž motor neuslyšíte, se začneme setkávat četněji na denní bázi u nás i za našimi hranicemi.
